Problem med säkring som går hela tiden HJÄLP!

mc flicka

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Stor mc för liten flicka
Jag har ett problem som kan beskrivas på följande sätt:
När jag var ute och körde första gången efter vinterförvaring så bara dog hojen efter ca 20 mil. Trodde att det bara var batteriet så jag bytte. Men sedan upptäckte jag att även säkringen till tändningen hade gått. Så jag bytte den och startade hojen, som gick snällt i ca 5 min. Därefter slocknade den igen. Kollade på säkringen och såg att den hade gått igen. Någon som har nåt vettigt förslag på vad problemet kan vara???

(Har en Kawa GPZ 500s -98)

HJÄLP!!??

mc flicka skrev:
Jag har ett problem som kan beskrivas på följande sätt:
När jag var ute och körde första gången efter vinterförvaring så bara dog hojen efter ca 20 mil. Trodde att det bara var batteriet så jag bytte. Men sedan upptäckte jag att även säkringen till tändningen hade gått. Så jag bytte den och startade hojen, som gick snällt i ca 5 min. Därefter slocknade den igen. Kollade på säkringen och såg att den hade gått igen. Någon som har nåt vettigt förslag på vad problemet kan vara???

(Har en Kawa GPZ 500s -98)

HJÄLP!!??
Säkring till tändning! :tungan
Borde väl vara fel på tändningen då för högt eller för lågt motstånd...
kolla motståndet i kablarna!

Säkringar går inte utan anledning. Är det huvudsäkringen du menar?
Kolla så att inga kablar är lösa och kortsluts mot jord/chassi. Skulle ju kunna vara någon lös plus-tamp som duttar mot jord när du är ute och kör (?).l

Lindén skrev:
Säkring till tändning! :tungan
Borde väl vara fel på tändningen då för högt eller för lågt motstånd...
kolla motståndet i kablarna!

Hur kollar man motsåndet i kablarna? Vilka kablar; de som kommer till och från tändningen?

mc flicka skrev:
Hur kollar man motsåndet i kablarna? Vilka kablar; de som kommer till och från tändningen?
Japp hör med nån snäll killkompis som pysslar med el han hjälper dig det du behöver e en ohm metare!
O sedan kan det ju vara som den andra killen skrev här att det ligger en plus tamp o tar i ramen någonstans!

Hade samma fel en gång. Säkringen gick ibland, men för det mesta gick hojen bra.
Efter flera månader upptäckte jag en minimal avskalning på en kabel till halvljuset.

Testa att köra en sväng försiktigt med ljuset avslaget, går säkringen ändå kan du ju utesluta belysningen.

Hoppas du har ett elschema, det underlättar felsökningen avsevärt.

mc flicka skrev:

Man använder en "voltmeter" eller liknande,dvs ett mätinstrument som kan mät Ohm dvs motstånd i tex kablar.

Men jag skulle börja i andra änden och kolla så det inte är något som skavt av eller ligger och glappar tex runt batteriet,under sadlen,vid instrumenteringen.

Det känns som om det skulle vara en avskavd/glappande kabel någonstans som kommer emot när något tex en annan kabel eller ramen av vibrationerna när du kör.

du har kanske en för svag säkring?. :confused: Eller gjordfel nånstanns.. kortslutning..

Långa farbron skrev:
Man använder en "voltmeter" eller liknande,dvs ett mätinstrument som kan mät Ohm dvs motstånd i tex kablar.

Men jag skulle börja i andra änden och kolla så det inte är något som skavt av eller ligger och glappar tex runt batteriet,under sadlen,vid instrumenteringen.

Det känns som om det skulle vara en avskavd/glappande kabel någonstans som kommer emot när något tex en annan kabel eller ramen av vibrationerna när du kör.
Skrev ju det :hihi fast det blir ju inte bra o meta ohm bättre å mäta :banana
Fast o leta el-fel e ju som att fiska så det blir ju inte så dumt ändå :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman