Problem med RM 250 -04

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har problem med min cross, en Suzuki RM 250 -04. Den går bra på höga varv men fyrtaktar på låga varv. Jag har testat själv att bestycka om lågfarten. Original enligt boken är 50 och jag har provat från 42 - 56. Ju större ju sämre gick den men det hjälpte ändå inte när jag gick ner i munstycke. Nu har jag hojen inlämnad hos en erkänt duktig meck och han har plockat isär det mesta yttre och rengjort, fixat och justerat. Den går tydligen lite bättre på topp men samma problem återstår på lägre varv. Hans bedömning är att bränslemässigt finns inget fel och mekaniken verkar vara ok. Då återstår el-sidan. Jag har ingen lust att köpa nya delar hipp som happ så nu vänder jag mig till Sporthojs kunskapsbank.

Är det någon som har varit med om något liknande? Vad skulle ni gissa på? CDI-box, tändspole, annat?

Finns det möjligtvis någon vänlig själ som har lust att låna ut delar från en likadan hoj så jag kan prova byta tänddelar för att se om jag hittar felet på det viset? Jag börjar bli riktigt less på att inte få köra...

Har jag helt fel när jag säger att det finns en lågfartsspole och en högfartsspole på den? Jag hade liknande fel på en tvåtaktare jag hade och då var det lågfartsspolen som det var kortis i. Köpte ny för 1000 spänn och lödada fast - vips, hojen gick som en klocka.

Testa skruva av spolarna vid svänghjulet och mät upp ohm-värdet så ser du hur du ligger till.

Har jag helt fel när jag säger att det finns en lågfartsspole och en högfartsspole på den? Jag hade liknande fel på en tvåtaktare jag hade och då var det lågfartsspolen som det var kortis i. Köpte ny för 1000 spänn och lödada fast - vips, hojen gick som en klocka.

Testa skruva av spolarna vid svänghjulet och mät upp ohm-värdet så ser du hur du ligger till.

Bra idé, det ska jag se till att han kollar upp :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back