problem med rgv

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Tjänare!

Har ett litet bekymmer som jag funderar på

Är så att jag har haft enorma problem med att starta min kära rgv tidigare.
Plockade ner förgasarna och rengjorde dom grundligt.

Nu startar den(! :tummenupp ) men däremot har det blivit som ett sorts "Honda-Crx-problem" (så fort man fixar en grej går en annan sönder)

Är så att den blåryker något fruktansvärt! (mer än vad den bör)
när den är varm så går den fin-fint om man fiser runt, men när man gasar på så spyr den blårök! kan titta bakåt efter 30sek och se en fin liten blå dimbank ligga över vägen.

Oljepumpen eller något annat har jag inte rört alls, enda jag rört är wiren som går till samma "styr-grej" som trottelwirearna som går till från förgasarna.

någon som har någon aning vad man kan göra åt saken??

(Blåvägrar blanda i tanken sålänge oljepumpen funkar)

mvh

Blåvägra inte att blanda själv, det är bara en tidsfråga innan pumpen orsakar ett haveri.
Prova åtminstone att koppla loss pumpen och blanda i tanken, och kolla om problemet kvarstår.

Äääh! Jag har haft fem RGV och en RS, och oljepumpen har aldrig krånglat. Kolla så du inte har häktat upp vajerhöljet till vajern som går till oljepumpen. Har du varit och grötat i "junction boxen" finns den risken. Att blanda i tanken är förkastligt, tycker jag.

McFille skrev:
Blåvägra inte att blanda själv, det är bara en tidsfråga innan pumpen orsakar ett haveri.
Prova åtminstone att koppla loss pumpen och blanda i tanken, och kolla om problemet kvarstår.

Det var faktiskt inte en dålig idé. tackar för det.

har sökt lite på rgv häromkring på SH, och ingen verkar ha haft något problem med pumpen hittils. (lär ju gudförbannat bli den förste) :(

fast ska kika lite och tar bortkoppling som en sista utväg.

tack för tipset.

Mattias skrev:
Äääh! Jag har haft fem RGV och en RS, och oljepumpen har aldrig krånglat. Kolla så du inte har häktat upp vajerhöljet till vajern som går till oljepumpen. Har du varit och grötat i "junction boxen" finns den risken. Att blanda i tanken är förkastligt, tycker jag.

"Junction box" =) så hette den ja! :kär

iochmed att jag inte hade några problem innan jag "grötade" i junction boxen så torde det ju vara att vajern på något sätt blivit spänd eller feldragen emellan fuggarna.

återkommer med svar om det var det ca kl. 18.00 imorgon. give or take a minute =)

tack för tipsen och trevlig kväll

Edit: mattias by the way, vad är en pc25??

Tänk också på att det finns en vajer till oljepumpen som går från avgasportstyrningen. Den håller pumpen öppen så länge varvet är över 8500 rpm. Den går dock in i junction boxen först, så ta en noggrann titt i junction boxen så borde dina problem finna en lösning.

En PC25 är en Honda från juraperioden.

Red skrev:
Är så att den blåryker något fruktansvärt! (mer än vad den bör)
när den är varm så går den fin-fint om man fiser runt, men när man gasar på så spyr den blårök! kan titta bakåt efter 30sek och se en fin liten blå dimbank ligga över vägen.

mvh

Bäst att kolla inställningarna först. På RGV:n finns markeringar i trottelhusen och på oljepumpens "arm" som ska sammanfalla vid halva trottelhöjden.

Men...
Om man fiser runt i stan utan att få upp tempen på avgasrören kan det ta tid innan man bränt upp all olja som samlas i rören. Efter en vecka i stan hade jag säkert en halv kilometer med blårök på motorvägen innan skiten brunnit upp! Det ser nog ut som om man kör omkring med en motor som är helt slut, men dom skulle bara veta... Men det var ju med RG 500:an förstås...
BT

Last edited:
Okej..

Nu så hittade jag mitt bekymmer. Det var så att vajern från junctionboxen till avgasportstyrningen inte satt i. =)

men nästa problem är att när hojen är av så står avgasportarna på "helt stängda".

vajern som går in i junctionboxen från avgasportstyrningen. (först en central variant sen vidare till en höger respektive en vänster)
verkar ha absolut ingen som helst användning. Står helt still i skallen nu.
Den rör sig alltså inte!! avgasportarna står på "helt stängda" konstant... ??!

läser serviceboken framlänges och baklänges men ??

någon som vet??

Edit: Ryker fortfarande men det kanske beror på det som nämns en bit upp ang. olja som ligger kvar.
något annat jag upptäckte på provrundan var att vid visst mycket varv så känns det som om den hoppar lite. typ mellan 7000-8000+ så liksom glider varvräknaren snabbt igenom men någon vidare "skjuts" får man inte. Sen upp mot 9'000 och när man petar i nästa växel så dör den av lite när man släpper kopplingen.
riktigt skumt!

Edit2 dagen efter: problemet med avgasportarna lösta.. :yoparty
Återstår att se om det är olja som ligger i avgassystemet som ryker så förbajat.

auf wiedersehen

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...