abethebabe
hungarianstallion
- Gick med
- 15 Jan 2006
- Hoj
- GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jobbar med reklamationer och kunde inte hålla mig borta när jag läst denna tråd.
När det gäller nyttjandeavdrag är detta helt korrekt att säljaren har rätt att dra av för den nytta du haft av produkten den tid du haft den, dock så har du du som kund rätt att kräva ränta på pengarna du gav för din produkt från köpdagen fram tills utbetalning sker. Dem flesta företag brukar dock kvitta detta mot varandra och betala ut vad kunden gav för sin produkt.
Så om webhallen envisas med att göra nyttjande avdrag så kräv att du vill ha ränta på pengarna, vilket du har rätt till så tror jag dem kommer ge med sig.
Dessutom om dem väljer att ej laga din tv så kan du kräva omleverans av en ny, har dem ingen likadan så ska dem ersätta dig med likvärdig.
Det finns även något som heter täckningsköp som du kan använda dig av och du hittar mer om det KonsumentKöpLagen §32 och 33 samt du kan läsa om ett ARN ärende 1999-4494.
Kort sammanfattat så kan du som konsument om företaget ej har en likvärdig för samma pengar leta upp den billigaste likvärdig tv hos annan butik, och kräva webhallen på mellanskillnaden om det är så att likvärdig kostar mer hos den andra butiken.
Du kan alltid ringa konsumentverket alternativt din konsumentombudsman i din kommun så hjälper dem dig i ärendet och dessutom kan förklara dem olika begreppen jag skrev om ovan.
Lycka till!
tjenare!
bra input, du har inte lust att ta kontakt med mig, du verkar insatt plus att konsumentvägledaren i min kommun har tagit semester till den 2:a maj

ps. du har PM
Last edited: