Problem med ramnummer

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Lämnade in ramen på min KTM 625 SXC nyligen för lackering. Sa till vilka delar som skulle maskeras, bla ramnummer.

Nu när jag fått tillbaka min fina ram så är ramnumret borta. Den värdelösa förklaring dom gav var att numret bara var instansat i färgen och därför tog dom bort det, tror ni man blir less eller? Allt detta gjorde dom fast jag sagt till specifikt att dom skulle maskera numret.

Nu till problemet. Förmodligen så är numret helt bortblästrat så även om jag får bort färgen så finns det nog inte där. Hur gör man? Vart går det att stansa in numret igen?

Ni får gärna ta bild på era KTM:ar exakt vart ramnumret står, skulle vara till stor hjälp...

Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig med mitt nya problem:tummenupp

säker på att den inte är under färgen?
min blästra dom o sen drog dom en tejpbit över ramnummret o klarlacka efter.

är de pulverlack? isf kanske de finns där under?
annars finns de nå trådar om att dom kan röntga o få fram det.. sen kan de antagligen bevisas o stansas in på nytt men nu är jag inte hundra på det..

Höll på att råka ut för samma sak med min vid blästring och pulverlack.
Men som tur var har Yamaha tagit i när dom stansat ramnumret så det går att uttyda bara man kollar lite nogrannare.
Glömde säga till att vara försiktig med ramnummret.

Hoppas besiktningen godkänner detta annars får jag väl ta en kniv och peta bort lite pulverlack för att det skall synas bätte.

Vad det gäller dig så skulle jag nog ändå rekomendera att ta bort färgen på det aktuella stället. För att sedan försöka få fram det hela bättre.
Skulle det kanske funka att glasblästra där nummret satt? Glas skall ju inte skada metallen under.

har fått lite olika ideér nu hur jag ska ta bort färgen. det är pulverlack och enligt lackfirman så går det att ta bort med tinner också.

nu är det så att jag vill ta bort så lite som möjligt av färgen, så det skulle vara perfekt om någon kunde ta ett kort på vart ramnummret sitter exakt.

skulle underlätta väldigt mycket om det finns någon snäll själ där ute med en KTM som vill hjäpa till:)

tack för svarena hittills också:tummenupp

har fått lite olika ideér nu hur jag ska ta bort färgen. det är pulverlack och enligt lackfirman så går det att ta bort med tinner också.

nu är det så att jag vill ta bort så lite som möjligt av färgen, så det skulle vara perfekt om någon kunde ta ett kort på vart ramnummret sitter exakt.

skulle underlätta väldigt mycket om det finns någon snäll själ där ute med en KTM som vill hjäpa till:)

tack för svarena hittills också:tummenupp
Ramnumret sitter på höger sida styrhuvudet,ett par cm framför svetsskarven.Finns på bild i boken om du orkar öppna den också.:)

kanonbra, tänkte inte på att d stod där:tummenupp

ska maskera så det blir som nytt sen... tack för hjälpen allihopa=)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT