Problem med oljeläckage!!!

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
För en vecka sedan skrev jag in och var helt knäckt över att oljetråget hade spruckit på min ZX9R-99. Ef´ter div. tips på forumet skaffade jag nytt tråg & packning här under veckan och igår kväll försökte jag meckla dit det.

Har dock fortfarande lite problem:

På ett par ställen i skarven mellan tråget och motorblocket så läcker det fortfarande lite grann. Förmodligen beror det på att de nya delarna inte riktigt "format sig" efter varandra plus ev små rester av gammal packning som jag ej fick bort.

Såg dock att tidigare har det förutom packning även använts någon form av tätningsmassa. Vet någon av er vad det är för något och hur det skall appliceras?

Är det någon som har liknande erfarenheter som vet om läckaget ev. minskar då man kört motorn en del???

Tacksam för tips!

FÖRGÖRAREN :yoparty

De nya delarna ska inte forma sig efter varandra, anliggningsytorna ska vara släta och raka. Problemet ligger nog i om du inte fick bort den gamla packningen ordentligt. Men det brukar bara vara att skrapa (med packningsskrapa om man har någon, annars med rakblad/kniv) så det ska inte kunna gå så fel. Packningsmassa ska du inte behöva tycker jag.

Läcker det när motorn är kall så borde det läcka mer när oljan blir varm och tunnare. Så det är nog bara att göra om. Är det helt rent så ska man inte behöva nå silikon imellan. Är det där motorblocken går ihop som det läcker.

Ingoberra skrev:
...Är det där motorblocken går ihop som det läcker...

Exakt! Jag var la lite feg när jag tog bort de gamla pckningsresterna från motorblocket. Är lite rädd för att få in massa bös där. Är helt enkelt för okunnig när det gäller hur känsligt det är!!!

Skrapa helt rent med en kniv. Sedan kommer det inte att läcka om du drar med rätt moment. Kan inte säga vilket moment det ska vara på din hoj, men M6 på suckan ska dras med 11 Nm.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...