problem med odc

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har problemet att jag kan inte tanka hem filer från hubbarna längre, Det står typ: Maybe you are in passive mode.
Jag har tankat framgångsrikt förut men nu funkar det inte.
Jag har kollat så jag inte är i passive mode.

En grej som jag kanske ska nämna är att nyligen kopplade jag in lokalt nätverk här hemma. Men ingen av datorerna är server och bredbandet delas med en bredbandshubb. Efter det funkar det inte.
Är det nån inställning som man kan fippla med?

Nån som har tips på vad jag gör fel?
 
sEiKo skrev:
Jag har problemet att jag kan inte tanka hem filer från hubbarna längre, Det står typ: Maybe you are in passive mode.
Jag har tankat framgångsrikt förut men nu funkar det inte.
Jag har kollat så jag inte är i passive mode.

En grej som jag kanske ska nämna är att nyligen kopplade jag in lokalt nätverk här hemma. Men ingen av datorerna är server och bredbandet delas med en bredbandshubb. Efter det funkar det inte.
Är det nån inställning som man kan fippla med?

Nån som har tips på vad jag gör fel?

Du har inte satt fel IP om du kör aktivt då?
 
Grejen är att det inte står nån ip där, men jag har ju aktiv ip då borde jag ju behöva skriva in den varje gång, men det har inte behövts förut.
Sen, Vilken port är det jag ska skriva in? Hur tar jag reda på vad jag har för port?

När man loggar in på en hub så brukar det stå vilken ip man har, är den gångbar att använda eller ska jag leta på nån annan på datorn?
 
Nu ahr jag fått hjälplig fart på det, det verkar som autodetect av ip inte funkar, så jag får ha den på passive så länge.
 
sEiKo skrev:
Nu ahr jag fått hjälplig fart på det, det verkar som autodetect av ip inte funkar, så jag får ha den på passive så länge.

Eftersom du satt dit en bredbandsdelare så sitter du nu bakom en brandvägg.
Således måste du använda passive mode, eftersom det inte finns någon direkt väg från utsida till insida. Det du kan göra om du vill köra active är att dels öppna brandväggen för DC-trafik (port forwarding), samt att du får mata in ditt externa ip i din DC-klient.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top