Problem med nya foder

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Behöver lite tips här.
Ska sätta stora foder i mina al-cyl men problemt är att dom foder jag fått tag i inte har nån kant där uppe som normalt skulle hindra dom från att krypa ner i loppen. Så mina alternativ är nog:

1. Svarva ner dom så där blir en kant, men dom är bara 2mm nu så det känns lite tveksamt. Behöver ifs nog inte så mycket kant eftersom cylindern blir en hemma gjord i "riktig" aluminium, inte det gjutna orginal skrotet..

2. Spänna dit cylindern och borra på plats, då kan jag lämna en kant nere i blocket som foderna står på. Nackdelen är givetvis att cylindern inte går att ta av sen när fodren är krymta på plats, och att om cylindern utvidgar sig mer på längden än vad fodren gör så kommer det att läcka vid toppen.

Någon som har nått tips?
 
ingen ide´ att lägga att lägga ner tid på dom, skaffa "riktiga" du kommer ganska säkert bara att få problem.
Peter
 
2 mm fodertjocklek låter lite tunt, försöka hitta foder med 2.5 mm gods.

Din motors slaglängd och diameter på kolvarna samt hur långa är dina originalfoder?
 
Stromma skrev:
ingen ide´ att lägga att lägga ner tid på dom, skaffa "riktiga" du kommer ganska säkert bara att få problem.
Peter

Ska kolla upp om det.

andersbrink skrev:
2 mm fodertjocklek låter lite tunt, försöka hitta foder med 2.5 mm gods.

Din motors slaglängd och diameter på kolvarna samt hur långa är dina originalfoder?

2mm kör jag redan med i Wiseco kiten (alltså är dom det när dom är borrade och färdiga). Slag är 68mm borr 102.3mm. Foderna är ca: 130mm långa.

Cylinderväggen blir 9-10mm tjock, ingen vatten eller oljekylning, bara flänsar
 
Enklast är nog att höra med de som pysslar med en-stånkor i 650-klassen t.ex. KLR650 eller Harley-folket där allas vår "pwillen" här på sporthoj är interfacet för HD-meckarna.

<edit>Aha, såg att du redan hade hittat till Harley-Drags sajten, men då så... är stora foder redan fixade väl?</edit>
 
Last edited:
Tänkte inte på det men du har nog rätt, HD killarna borde veta var man köper 4 tums foder. Ska fråga dom.Dom jag hittade är till bilar
 
jag kan nog fixa foder om du vill, rejäla grejer :tummenupp tror dom låg runt 100 dia, länden vet jag inte men dom är garanterat längre än 130 men det är väl bara att sticka av dom
 
Kan du kolla upp måtten? 106,36mm yttermått är det minsta jag kan ha.
 
Jag tog foder från en "Pegaute" 504 Diesel och stoppade i min gamla Honda, Det passade exakt, :tummenupp efter att jag kortat, borrat upp och svarvat ner ytterdiametern. :D
Men det rörde sig om ca 90-92 mm. Kommer inte riktigt ihåg.

Men om jag inte mins fel så har Volvo TD70, vanlig i lastmaskiner och traktorer, en borrning kring 100 mm.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top