Problem med nya belägg fram...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Köpte nya belägg på Din MC i Upplands Väsby. Dom hade 3 olika att välja på och jag valde dom näst dyraste, med bra "bett" i och som säljaren sa att han själv skulle välja. Kommer tyvärr inte ihåg märket på dom (slängt förpackning).

Jag tycker det har blivit vibrationer vid inbromsing som inte fanns där tidigare med de nya beläggen, samt att dom gnisslar emellanåt.
Vibrationerna är ungefär som om skivorna skulle vara skeva, men fanns inte innan bytet.

Kan det vara något fel på de nya beläggen eller är det någon "inslitningsperiod" på dom :confused:

Jag har kört med dom ~25 mil sedan byte.

Någon som har nåt "magic trick" för att lösa det här, eller är det bara slänga och köpa några andra, eller har skivorna blivit skeva :va vad tror ni???
 
man har ju hört om bromsbelägg som bli glasade om man inte är försiktig i början dvs det blir en jättehård yta på dom så att dom vibrerar mot skivorna, verkar i och för sig lite långsökt men...
 
Ett tips är att du kollar typen av belägg och skiva. En del skivor ska man inte ha sinterbelägg till.
/U
 
Ett tips är att du kollar typen av belägg och skiva. En del skivor ska man inte ha sinterbelägg till.
/U

Tack för svar, men jag förstod inte riktigt...
Sinterbelägg?
Hur ser man vilka belägg som passar till skivorna, står det i någon kod på skivorna?

man har ju hört om bromsbelägg som bli glasade om man inte är försiktig i början dvs det blir en jättehård yta på dom så att dom vibrerar mot skivorna, verkar i och för sig lite långsökt men...

Tack för svar, jag har ju inte vart på bana eller nåt och tror inte att jag slitit väldigt hårt på beläggen i början, men om det nu är så, så borde det försvinna med tiden eller hur?
 
Last edited:
Känns ju som att "din mc" borde veta vilka belägg som fungerar med dina skivor om det är originalskivor. om beläggen är glasade märks det när du tar bort och kollar. har aldrig varit med om det själv på mc (är således ingen guru i ämnet men jag har själv fåt tipset att slipa lite med typ sandpapper på den glasade ytan sen återmontera ) detta gällde för bil. vet inte om mc-belägg är av samma material.
 
Känns ju som att "din mc" borde veta vilka belägg som fungerar med dina skivor om det är originalskivor. om beläggen är glasade märks det när du tar bort och kollar. har aldrig varit med om det själv på mc (är således ingen guru i ämnet men jag har själv fåt tipset att slipa lite med typ sandpapper på den glasade ytan sen återmontera ) detta gällde för bil. vet inte om mc-belägg är av samma material.

Jo de går slippa på mc belägg, bara plocka av dom lägga på en plan slipduck o slippa lite fram o tilbaxs, brukar använda 120 duk, så du får fram den friska ytan igen. :tummenupp
 
Vet en till som hade precis samma problem när han bytte från orginalbelägg till carbonbelägg. tydligen bör man slipa skivorna vid bytet för att få bort rester av dom gamla beläggen på skivorna.

Kan va något sånt som spökar på dina kanske... Prova att slipa skivorna med 180-300 papper eller så... Kan ju va värt ett försök...

/Ozto
 
Kolla även så det inte kommit något mellan belägget och skivan, jag hade skumma vibrationer förut och såg ett litet spår i bromsskivan, tog lös och kollade beläggen men varken såg lr kände något men när jag satt tillbaka dom så försvann vibrationerna och nu när jag kört lite med den så har det lilla spåret som blivit i skivan försvunnit. Är nog väldigt sällsynt att det kilas fast något mellan men det kan hända tydligen :)
 
Jag lämnade en av mina hojar på service på Dinmc förra året på grund att jag var lat och det fanns garanti kvar på hojen.
Dom hade bytt beläggen fram och det gnisslade och skrapade fruktansvärt om bromsen fram, dom hade tydligen monterat nåt riktigt hårdsintrade belägg på hojen, ja det var bra bett i bromsen men det lät f__n om den.
Jag ringde då en kompis som jobbade på en annan större hojfirma i staden och han fixade fram ett par andra belägg som jag ersatte dom nya från Dinmc med och bromsarna blev tysta och bromsverkan oförändrad.
 
Tack för alla svar :tummenupp

Jag ska prova ta bort beläggen och se hur dom ser ut och slipa på dom och eventuellt skivorna för att se om det har någon inverkan.

Annars låter det som om man får köpa andra belägg helt enkelt...

En sak som jag funderade på är om man nu skulle ha en aningens aning skev skiva/or skulle det kunna bli värre effekt med nya belägg jämfört med belägg som nästan e slut??? Omöjlig fråga kanske....
 
Mycket eller nästan allt talar för originalbelägg förutom möjligen priset. Jag provade i princip alla piratmärken på min GSX-R750 nån gång på medeltiden, och då (1997) fanns det inget som kunde konkurrera med original. Var det inte oljud, så var det vibrationer eller skrämmande kort livslängd eller nåt annat elände.
 

En sak som jag funderade på är om man nu skulle ha en aningens aning skev skiva/or skulle det kunna bli värre effekt med nya belägg jämfört med belägg som nästan e slut??? Omöjlig fråga kanske....

Precis så är det, nya belägg greppar bättre i skivan, så du bromsar lösare, klossarna pressas mot skivan med mindre kraft än tidigare och små ojämnheter i skivan som du knappt märkte innan blir till enorma vibrationer
 
Du har fått stenhårda belägg.
Det är anledningen till vibrationer och gnissel.
Finns iofs sätt att bli av med det, men...
(nu ska vi ha ett litet resonemang här)

För er som läser Bomber Magazine, och minns min bromskrönika så kommer ni ihåg det här med olika hårdhetsgrader på klossarna och varför man väljer olika hårda belägg.

Originalbelägg elelr originalliknande belägg kan väl då sägas vara mjukast, och de ger i 99,99999% av alla situationer de bästa bromsarna.
De s.a.s "suger fast" i skivan.

Sen - om man kör på bana - så kan originalbelägg att bli för varma, och därmed förkolnas då de avger gas, som i sin tur bildar en gaskudde mellan belägg och skiva - s.k fading - där bromsverkan KAN bli närmast noll.

Är detta då sant?
Är det troligt?
Kommer det hända dig?

Ja det är sant. Det KAN hända. (och det är här handlarna har dig "by the balls" då de förbindligt säger: Men du är väl en lite snabbare förare än genomsnittet...;)) Och den kille som inte tycker det om sig själv finns ju inte...
Eller hur?

Så där står Berra helt plötsligt med tävlingsbelägg. För om hårdare var bra, så måste ju HÅRDAST vara bäst!?
Nu jävlar ska här åkas.

Det galna som hänt nu, är att de hårda beläggen kräver rejält med värme för att prestera optimalt.
En värme som jag påstår inte kommer infinna sig ens på bankörningsdagar för de flesta. Iaf inte de i långsam/medel.
Så där sitter folk med sjukt fel belägg, och sämre bromsar än vad de skulle ha eljest...
I en gatsituation kommer dessa typer av belägg ALLTID vara för kalla = ständigt sämre bromsar.
Och för väldigt många kommer de KNAPPT upp i arb. temp på bandagar = troligen något sämre bromsar än med originalbelägg.

Påstående två och tre: Skulle originalbeläggen börja "fada" då.
Njaeij som sagt, inte för majoriteten av åkare. Hur friskt de än kör.
Originalbelägg är liksom inte gjorda av maräng direkt, och de klarar mycket mer än man tror, och ffa: mycket mer än de flesta klarar att prestera.


Så mitt tips: Välj så mjuka (originalliknande) belägg du kan, inte de hårdaste. Det blir lixom inte bättre.
Vad har jag för belägg då? Jag kör ju ofta i snabba gruppen.
Ja jag har ETT snäpp över originalbeläggen i hårdhet.
Men det beror inte enbart på att jag verkligen behöver det, utan det var vad som fanns inne när jag handlade. Jag ville ha originalbelägg, men det hade de inte, utan de hade tre olika hårdhetsgrader över original, varav jag valde den mildaste de hade.
I slutet på ett 20-min pass så skall jag erkänna att de börjar kännas lite smådassiga.
Men först då.
Inte så att bromsarna inte tar, de tar mer än tillräckligt, men de börjar så smått att tappa.

Hur får man bort skriket då?
Köp skrikdämpningsplattor på en biltillbehörsfirma, klipp till med plåtsax, och lägg bakom beläggen.

Tjing! :)
 
Last edited:
...

Så där står Berra helt plötsligt med tävlingsbelägg. För om hårdare var bra, så måste ju HÅRDAST vara bäst!?
Nu jävlar ska här åkas.
...

Det var svar på tal det... Klockrent :tummenupp blir till att åka och spendera ytterligare 700 bagis på orginal belägg så får vi hoppas det löser problemet.

(nån som vill ha mina granit belägg till sjysst pris :tungan )
 
Jaha, då har man köpt nya belägg för 700 buck och problemet kvarstår.
Nu har jag 2 uppsättningar belägg fram men det vibrerar fortfarande. Det är alltid först efter man fått upp lite värme i skivorna och enbart vid broms från typ 100 - 70.
Om man bromsar hårt känns det inte, men bromsar man löst vid ovan hastighet så börjar framkåpan vibrera som den värsta dildon...vad säger ni :tuttar vill ni åka en sväng :tungan

Då är det väl bara planslipa skivorna eller köpa nya för typ 3 miljarder styck :(
 
Jaha, då har man köpt nya belägg för 700 buck och problemet kvarstår.
Nu har jag 2 uppsättningar belägg fram men det vibrerar fortfarande. Det är alltid först efter man fått upp lite värme i skivorna och enbart vid broms från typ 100 - 70.
Om man bromsar hårt känns det inte, men bromsar man löst vid ovan hastighet så börjar framkåpan vibrera som den värsta dildon...vad säger ni :tuttar vill ni åka en sväng :tungan

Då är det väl bara planslipa skivorna eller köpa nya för typ 3 miljarder styck :(

En del belägg lägger en film på skivan, och byter man beläggtyp eller märke så ska man slipa bort denna film först och sedan köra in beläggen efter anvisningar.

Ta lite lagom fin (grov) smärjel och snurra runt på hjulet och 'slipa' ytan på skivorna för hand, prova sedan igen. Kostar några minuters jobb och det blir inte sämre.
 
En del belägg lägger en film på skivan, och byter man beläggtyp eller märke så ska man slipa bort denna film först och sedan köra in beläggen efter anvisningar.
Instämmer.
Idag bytte jag från originalbelägg till SBS Dual Carbon (Race belägg). Fick rådet att slipa skivorna i ett "kryssmönster" med 150-papper. Sedan körde jag in dem enligt anvisningarna dvs först några mil med lugna inbromsningar och till sist ett antal hårda inbromsningar för att få upp temp och därmed lägga på en ny film på skivorna. Resultatet blev finemang.
 
Kärvar beläggen i oken? Kärvar ena belägget så pressar du skivan skevt =vibrator. :va
 
Instämmer.
Idag bytte jag från originalbelägg till SBS Dual Carbon (Race belägg). Fick rådet att slipa skivorna i ett "kryssmönster" med 150-papper. Sedan körde jag in dem enligt anvisningarna dvs först några mil med lugna inbromsningar och till sist ett antal hårda inbromsningar för att få upp temp och därmed lägga på en ny film på skivorna. Resultatet blev finemang.

Ok, det var ett bra tips. Helt klart värt att prova. Jag återkommer med resultat.

Kärvar beläggen i oken? Kärvar ena belägget så pressar du skivan skevt =vibrator. :va

Men då borde väl det vibrera i alla hastigheter? Eller vad tror du :confused:
 
Last edited:
Hdde detta på ktm:en =slarvade vid monteringen. Vibbreade kraftigt i mellan fart.

Glömde fråga di om du kollat så alla kolvar löper lätt.Pressade bak en så den"fastnade" en gång.Fick lägga emellan på dom andra och pumpa den lite med bromshantaget.
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top