Problem med ny HDD ! (NTLDR?)

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Jahopp. Då var det dags för mig och mina problem igen.

Som synes i rubriken, vart less på min 3 GB HDD så jag beställde en ny från webhallen på 250 GB, Maxtor.

Problem 1: Vet inte riktigt hur jag ska bygla den. På själva skalet står det en beskrivning som ser ut såhär

:::.:

Under de två första stiften står det "DS(master)" och en ljusgrå bild av själva bygeln.

Under de två högra stiften står det "CS enabled" och en mörkblå bild av bygeln.

Under de två stiften till höger om ovan står det "Cape" och en streckad linje i form av en bygel.

Den nya som jag nu ska installera ska jag ha som master, men är det alltså det första alternativet :confused:

Blev osäker iom att CS byglingen var så markerad.. Vad står CS för förresten ?

Problem 2: Efter att ha byglingen som mitt första alternativ ovan, som master alltså, så slår jag igång datorn och det stannar vid ett felmeddelande

NTLDR saknas. Tryck på ctrl + alt. + del. för att starta om .

Startar om burken och samma sak sker igen.

Vad är det för fel :confused:

Det ska tilläggas att mitt gamla nätagg. lämnade in så jag köpte en ny och satte i. Men det verkar funka felfritt med den iaf. Eller kan det ha nåt med nätagget. att göra :confused:

Tack på förhand!

Mvh Jonathan

Öööh, du måste ju formatera disken, stoppa i XP skivan, in i BIOS och boota från skivan.

Sen lallar du runt i installationen, formatera med NTFS, inte den snabba.

Solid snake skrev:
Öööh, du måste ju formatera disken, stoppa i XP skivan, in i BIOS och boota från skivan.

Sen lallar du runt i installationen, formatera med NTFS, inte den snabba.

Kommer inte ens dit vettu. Stoppar i och startar med skivan. Men den vill inte boota, även fast det är rätt inställningar i BIOS.

Hur gammal dator har du? Står diskens namn i BIOS? Sätt HDD:n längst ner på bootlistan då, eller inaktivera booten helt om det går från disken.

Solid snake skrev:
Hur gammal dator har du? Står diskens namn i BIOS? Sätt HDD:n längst ner på bootlistan då, eller inaktivera booten helt om det går från disken.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt. Men den är inte jättegammal, kanske en 3-4 år gammal.

Japp, det står Maxtor 250 bla bla bla.

Testade både att sätta den längst ner på listan och slå av booten helt från den, men det fungerade inte i vilket fall.

Förresten, jag kan väl inte slå av booten från den disken jag ska ha XP på ? :va

Jonathan skrev:
Ärligt talat så vet jag inte riktigt. Men den är inte jättegammal, kanske en 3-4 år gammal.

Japp, det står Maxtor 250 bla bla bla.

Testade både att sätta den längst ner på listan och slå av booten helt från den, men det fungerade inte i vilket fall.

Förresten, jag kan väl inte slå av booten från den disken jag ska ha XP på ? :va
Det kan du visst, sen kan du ändra tillbaka, fast jag tror att systemet säger nånting om det sen, har du satt den rätt på kabeln? IDE-kabeln menar jag då.

3-4 år säger du? Säker på att ditt moderkort stödjer 250 gig då?

Solid snake skrev:
Det kan du visst, sen kan du ändra tillbaka, fast jag tror att systemet säger nånting om det sen, har du satt den rätt på kabeln? IDE-kabeln menar jag då.

3-4 år säger du? Säker på att ditt moderkort stödjer 250 gig då?

Aha, aja det fungerade i vilket fall inte.

IDE kabeln passar väl bara på ett sätt ?
Sitter ju som en klack i mitten på kontakten som ska passa i själva HD:n.

Mm jag vet, frågade ägaren som är en klasskompis och hela innanmätet var utbytt tydligen. Enligt honom skulle det inte vara några problem iaf.

Men då borde det väl finnas en gräns ?
Alltså att moderkortet bara tillåter säg 100 GB, det borde ju gå att få igång allt ändå ?

Glömde säga att igår så testade jag med mitt gamla, numera kraschade, nätagget. och då kom jag fram till att kunna boota det hela. Men det gick oerhört långsamt och stannade flera gånger.

Senare på kvällen igår så bootade jag min brors dator med samma skiva utan några som helst problem.

Aaarrghhh!! :mad:

Du kan sätta IDE kabeln på 2 sätt, du har 2 kontakter.
Min ena funkade inte om jag inte satte mastern på den sista kontakten på sladden.

Solid snake skrev:
Du kan sätta IDE kabeln på 2 sätt, du har 2 kontakter.
Min ena funkade inte om jag inte satte mastern på den sista kontakten på sladden.

Menar du att jag har två olika IDE kablar eller att man kan sätta IDE kabeln på olika sätt ?

Ska tillägga att jag har en förgrening på IDE kabeln från min andra HDD.
Ska jag alltså byta plats på dessa två ?

Last edited:
Nu fixade det sig!!

Upptäckte att det inte var valt i Boot-menyn att man kunde välja att boota från cd-läsaren :rolleyes:

Men upptäckte en mindre trevlig sak, när jag nu installerar XP pro på min nya fina HDD så står det att det bara finns 131 GB ledigt på den partitionen :3freak

Hur kan man kolla om moderkortet har en begränsning :confused:

Så, nu kan ni vänligen slå mig! Faaan :4skrika

Jonathan skrev:
Menar du att jag har två olika IDE kablar eller att man kan sätta IDE kabeln på olika sätt ?

Ska tillägga att jag har en förgrening på IDE kabeln från min andra HDD.
Ska jag alltså byta plats på dessa två ?
det är väll bara att testa på? i värsta fall kan du alltid ta tillbaks allt som det var innan du började expirimentera... och kabeln kan du bara sätta på ett sätt. prova koppla borta andra hdn osv osv osv... hittar bios din hd torde det inte vara några probs... (xp sp1 stöder bara 120 gigs hd?)

MDM skrev:
det är väll bara att testa på? i värsta fall kan du alltid ta tillbaks allt som det var innan du började expirimentera... och kabeln kan du bara sätta på ett sätt. prova koppla borta andra hdn osv osv osv... hittar bios din hd torde det inte vara några probs... (xp sp1 stöder bara 120 gigs hd?)

Som du ser ovan så fungerar det.

Men jag har XP pro sp2, men det finns ändå bara 127 GB ledigt nu.

Vad gör jag ?

Jonathan skrev:
Nu skäms jag lite här.. Ett annat ord för moderkort är ? :rodnar

du har en begränsning i moderkortet som bara tillåter 127 Gb ..
du får göra två st partioner på 250 gb sen så har du alla 250 gb.

Cyanid skrev:
du har en begränsning i moderkortet som bara tillåter 127 Gb ..
du får göra två st partioner på 250 gb sen så har du alla 250 gb.

Ja visst ja. Inte illa pinkat!

Tack :tummenupp

Alltid ska det vara nåt problem.. :huvet

Använde Partition Magic 8.0 och skulle skapa en partion som sagt.
Allt går prima tills man ska starta om hela skiten för att inställningarna ska börja gälla.

Startar om och medan datorn håller på att starta upp XP så kommer en ruta där det står

"XMNT 2002 not found"

Den visas i några sekunder, och sedan startar XP upp som vanligt. Givetvis har det inte skapats nån partition efter detta är utfört.

Varför funkar det inte :confused:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...