Problem med NSF 125

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej. va ute och körde idag och så helt plötsligt dog den. jag låg i typ 5000 varv och körde helt normalt.. jag hörde ett litet klonkande ljud eller så kunde de vart en baksmäll. men problemet är nu att den inte går igång.
bensin finns, gnista finns, bensinen kommer fram till stiftet, komp finns men den vill ändå inte starta.

När jag försöker rulla igång den så baksmäller den mkt men den vill inte ens gå igång lite..

e de någon som vet vad jag kan göra ??
 
Detta är ingen annonsdel.

För övrigt så borde du lyfta toppen och kolla hur det ser ut.
 
Fingret i tändstiftshålet? Ok...

Köp en kompmätare istället? Eller så river du av toppen och kollar om kolven och cylindern är hel och fin, det tar inte lång tid på den där hojen.

Ny packning är ju att föredra sen, kan inte vara dyrt till din hoj, tycker man.
 
Fingret i tändstiftshålet? Ok...

Köp en kompmätare istället? Eller så river du av toppen och kollar om kolven och cylindern är hel och fin, det tar inte lång tid på den där hojen.

Ny packning är ju att föredra sen, kan inte vara dyrt till din hoj, tycker man.
haha okej!
dags o köpa en sån grej också då... :rolleyes:
har bara rivit 4taktare innan e de nåt jag behöver tänka på innan jag våldtar denna?
 
har tänkt lite o kommit in lite på om att den tänder för sent..detta med tanke på att den baksmäller o har sig..
de kanske är något i svänghjulet som gått av eller bara flyttat på sig lite..?
va tror ni?
 
ungefär så här betedde sig min rg 125 när den hade nypit, man märkte ingen större skillnad när man kickade, så det kan nog vara värt att lyfta cylindern.
 
men efter att den dog så va de inga problem alls att kicka.. de va inget extra motstånd eller så..

Precis.
En tvåtaktare som tappar kompet en aning känns ungefär som förrut men startar inte!
Och detta händer när den nyper DVS den skär men inte tillräckligt för att slå tvärstopp.
Och det blir lite skador i loppet / kolven som gör att kompet pyser igenom.
Sen när du står där och kickar så tänder soppan till nån gång och du får en poff i röret.

Ta av toppen och dra ner kolven i botten och inspektera.
Är det blankt och fint överallt så är allt ok och du har blivit lurad att skruva av toppen. :D
Är det repigt och kanske sitter alurester från kolven på cylinderväggen så är det inga roliga upptäkter men felet är lokaliserat. :mad:
 
Precis.
En tvåtaktare som tappar kompet en aning känns ungefär som förrut men startar inte!
Och detta händer när den nyper DVS den skär men inte tillräckligt för att slå tvärstopp.
Och det blir lite skador i loppet / kolven som gör att kompet pyser igenom.
Sen när du står där och kickar så tänder soppan till nån gång och du får en poff i röret.

Ta av toppen och dra ner kolven i botten och inspektera.
Är det blankt och fint överallt så är allt ok och du har blivit lurad att skruva av toppen. :D
Är det repigt och kanske sitter alurester från kolven på cylinderväggen så är det inga roliga upptäkter men felet är lokaliserat. :mad:
Och har man riktigt mycket oflyt så har spånet letat sig ner i vevhuset och hamnat mellan lite lager och sånt. :gnissla

Jag vill se bilder om den har nypt, man kan ofta se vad det beror på hos en 2 taktare, 90% av fallen brukar det ju vara överhettning.
 
jag ska lyfta toppen nu i helgen och kolla hur de ser ut.. bilder kommer så får experterna ge sina bedömningar =P
 
Här har vi problemet... en del av kolven har gått av och pajat cylindern:huvet någon som vill skänka 3500 ??
Vart kan man få tag i en billig piratkolv o cylinder??
 

Bifogat

  • kolv.JPG
    kolv.JPG
    26.8 KB · Visningar: 79
  • kolv (1).JPG
    kolv (1).JPG
    36.1 KB · Visningar: 67
  • kolv (2).JPG
    kolv (2).JPG
    34.4 KB · Visningar: 65
  • kolv (3).JPG
    kolv (3).JPG
    35.3 KB · Visningar: 61
Den har gått varmt.

okej.. och detta kan bero på? jag hade dåligt med kylarvatten en gång o då gick mätaren upp på det röda och stannade där men jag fyllde snabbt på med nytt efter att ha kört så i 20 minuter.. men jag körde ju inte skiten ur den då utan jag försökte hålla varvet nere..
kan de vara orsaken?? eller är den felbestyckad :va
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top