Problem med motorvarv hos GPX 600R

chrisbjork

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
1988
Slänger ut en fråga och hoppas på experthjälp.

Har en Kawasaki GPX 600R 1988 som jag haft sedan 2007.

Problemet
Både vid körning och vid tomgång har motorarvet svårt att minska. Om man under körning ligger på 5000 varv och drar in kopplingen borde motorvarvet jämnt minska ner till tomgångsvarvet. Istället stannar varvtalet kvar en sekund på 5000 varv och sedan minskar det ojämnt ner till tomgångsvarvet, eller ibland till 1000-1500 varv över. Om tomgången ligger på ca. 1500 varv och om man i neutral drar på gasen till t.ex. 7000 varv så minskar varvtalet långsamt till 3000-4000 varv, dvs. kommer aldrig ner till tomgång igen.

Vad kan detta bero på?
 
Kolla så att den inte ligger och drar tjuvluft runt förgasarna, att den hänger på varvet kan betyda att den går magert! Prova och spruta startgas runt förgasarna och se om varvet går upp!
 
Jag har provat med startgas kring insugsgummina utan reaktion.
Har hört att det kan bero på förgasarmembranen.
Hur låter det?
 
Öppna o kika. Det brukar synas ganska tydligt.

Du kan isf laga det med samma jox som används för att täta torrdräkter, eller köpa nya för en mindre förmögenhet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top