Problem med motorgång ktm

Vision

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
Ktm
Jag har problem med min ktm sxf 450 2014
Den är svårstartad och då jag får igång den och gasar så går den ojämnt, smäller lite ibland. Några gånger har den gått hyfsat bra. Ibland dör den direkt då jag gasar. Den går på tomgång i ca 2-5 sekunder och ibland så går sen inte alls på tomgång.
Jag körde med den i fredags och då gick den helt perfekt. Ställde undan den och igår när jag skulle köra så var den såhär från början. Så någonting ska ha hänt medan den stod i garaget.

Jag har kollat:
Tempgivare
Kondensator
Tändning
Spridare
Ev bränsleläckage
Dödlöge med kamaxel
Ventilspel
Bränslefilter i tank och i slangen
Bränslepumpen går och bygger upp tryck
Tippsensorn
Tps sensorn

Jag har själv slut på idéer nu.
Men det är förmodligen inte något mekaniskt fel eftersom att det hände något då crossen stod i garaget. Tror mer på något elektroniskt fel.

Kollat tändhatten/ kabeln ?

Hade samma fel på min Exc 450 för ett par år sedan, dagen innan tävling började hojen att bråka, bytte till slut tändhatten o problemet var löst.

håller med de andra men lägger till tändspolen

Jag har bytt stiftet och tändhatten. Men den gick lika dåligt.
Tändspolen har jag inte bytt, har bara mätt upp den med multimeter.

pick-up en nere vid svänghjulet ?

Jag hade problem med min hoj och bytte hela kabelhärvan, men problemen var kvar. Det var en kabel vid övre styrlagret som var skavd och jordade/ dödade ...
Det kan vara en liiite skavt kabel från dödaren ,startknappen eller någon annanstans

Last edited:
Trist gång på en KTM med sprut är spridare tills motsatsen är bevisat. Har du provat med en annan spridare?

Jag har inte provat en annan spridare. Jag har bara provkört den lös. Sprutar på fint.

Jag har inte provat en annan spridare. Jag har bara provkört den lös. Sprutar på fint.

Det säger inte mer än att den inte är heldöd. Igensatta spridare gör cykeln svårstartad och ger trist gång och tjuvstopp på små trottelöppningar. Låna spridare av någon att prova med eller beställ en ny för du kommer förr eller senare att behöva en ändå.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna