Problem med moderbord alt nätagg?

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Har i helgen satt in några äldre komponenter i ett nytt chassi som jag köpte, fick inte igång internet så jag köpte nytt nätv.kort i hopp om att få igång det fort men det nya kortet hittades inte ens i windows, eh..? stängde av datorn och kollade så det inte glappade, startade datorn men blev då plötsligt utan bild?

Stop/start igen, denna gången gick fläktarna knappt igång innan den slog av sig själv, sen blev den helt död - hände ingenting hur många gånger jag än försökte starta den. Efter ett tag provade jag igen och fick då igång datorn med först ett långt pip, sen två korta och det var som förut fortfarande ingen bild, kollade alla kontakter, bytte minnen och drog lös diskar och cd samt grafik, fortfarande samma pip!?

Nån som vet vad det kan vara för fel? nätagget som strular eller har moderbordet pajjat eller rent av grafiken sagt upp sig? Tacksam för hjälp! :)

Edit: skärmen är felfri, funkar på andra datorn
Edit2: Bytte pci-plats på nät.v kortet och då försvann pipen, nu är det bara bilden jag saknar.

Last edited:
Freddy82 skrev:
2161577 Har i helgen satt in några äldre komponenter i ett nytt chassi som jag köpte, fick inte igång internet så jag köpte nytt nätv.kort i hopp om att få igång det fort men det nya kortet hittades inte ens i windows, eh..? stängde av datorn och kollade så det inte glappade, startade datorn men blev då plötsligt utan bild?

Stop/start igen, denna gången gick fläktarna knappt igång innan den slog av sig själv, sen blev den helt död - hände ingenting hur många gånger jag än försökte starta den. Efter ett tag provade jag igen och fick då igång datorn med först ett långt pip, sen två korta och det var som förut fortfarande ingen bild, kollade alla kontakter, bytte minnen och drog lös diskar och cd samt grafik, fortfarande samma pip!?

Nån som vet vad det kan vara för fel? nätagget som strular eller har moderbordet pajjat eller rent av grafiken sagt upp sig? Tacksam för hjälp! :)

Edit: skärmen är felfri, funkar på andra datorn
Edit2: Bytte pci-plats på nät.v kortet och då försvann pipen, nu är det bara bilden jag saknar.

Testat att nollställa biosen? annars så kan du testa att sätta in grafkortet i en annan dator och se om den funkar där medan du har den andra datorn frame så kan du ju testa nätaget med i den.

UltraMarine skrev:
2171155 Är det AGP grafikkort?
Är det isåfall rätt AGP version? Gamla AGP kort passar inte i nyare AGP-moderkort...

Datorn fungerade före jag höll på med nätverkskortet så det var inga problem med AGP kortet, har även testat det på en annan dator nu, även minnena.

Så det enda som kan vara fel nu är, moderbordet eller processorn (eller nätagget ?)

Freddy82 skrev:
2171564 Datorn fungerade före jag höll på med nätverkskortet så det var inga problem med AGP kortet, har även testat det på en annan dator nu, även minnena.

Så det enda som kan vara fel nu är, moderbordet eller processorn (eller nätagget ?)

Jag har bytt och meckat massor av burkar och aldrig varit med om ett trasigt moderkort,processor eller nätaggregat.

Du kan ju fått en skada orsakad av statisk elektricitet om du inte förvarat grejjerna rätt eller om du och grejjerna inte varit jordade under installationen.

Det är inte så att moderkortet har ett inbyggt grafikkort som ger konflikt?

Du har förståss redan nollställt moderkortet med "clear cmos" alt. lossa batteriet en stund?
AGP porten delar IRQ med en PCI kontakt - kolla i manualen vilken det är och se till att den är ledig (är den ledig så prova flytta de övriga pci-korten)

UltraMarine skrev:
2172658 Jag har bytt och meckat massor av burkar och aldrig varit med om ett trasigt moderkort,processor eller nätaggregat.

Du kan ju fått en skada orsakad av statisk elektricitet om du inte förvarat grejjerna rätt eller om du och grejjerna inte varit jordade under installationen.

Det är inte så att moderkortet har ett inbyggt grafikkort som ger konflikt?

Du har förståss redan nollställt moderkortet med "clear cmos" alt. lossa batteriet en stund?
AGP porten delar IRQ med en PCI kontakt - kolla i manualen vilken det är och se till att den är ledig (är den ledig så prova flytta de övriga pci-korten)

Har satt ihop över 20datorer själv men aldrig att något har pajat, är alltid jordad så jag vart rätt förvånad själv :va

Det finns inget integrerat kort utan jag har bara ett vanligt agp-kort, cmos har jag provat, har bara ett pci-kort dvs nätverkskortet, när jag flyttade det slutade det pipa men jag har inte fått igång datorn igen efter det ändå

:confused:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...