problem med min r1-99a

steffeman

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
YAMAHA R1
hej... ja ha problem me min r1a-99!! under 2000varv bludrar den och rycker svart och går illa... men över 2000varv går de som en klocka.. e de någon som kan veta va de kan va för fel??

Det låter bränslerelaterat och rör sig nog om tomgångsblandningen när det bara gäller upp till 2k rpm.
Hur det se'n ser ut på en R1 och hur man justerar överlämnar jag åt nå'n annan :tomten

Hade samma problem på min r6a -99. Rengjorde förgasarna grundligt och då blev det mkt bättre

Xyron skrev:
2200974 Hade samma problem på min r6a -99. Rengjorde förgasarna grundligt och då blev det mkt bättre
tack för tipset!!!! va de kångligt att göra de??

Xyron skrev:
2200974 Hade samma problem på min r6a -99. Rengjorde förgasarna grundligt och då blev det mkt bättre
blev de inte hellt bra??? sitter de inte nå bränsle filter på på hojarna

steffeman skrev:
2201048 tack för tipset!!!! va de kångligt att göra de??

Bort med tanken, bort med luftburken och tändspolarna/ kablarna, sedan sitter förgasarna med 2 insexskruv per insugsgummi, därefter skruva loss kopparna med 3 skruv vardera, har de ej blivit lossade förut kan de sitta hårt.
Inte svårt men det tar lite tid. Lycka till. :)

Det sitter ett bränslefilter på slangen som går från tanken, du får skruva bort den för att byta filtret, inga problem.

steffeman skrev:
2201048 tack för tipset!!!! va de kångligt att göra de??

jo det blev helt bra :)

blev de inte hellt bra??? sitter de inte nå bränsle filter på på hojarna[/QUOTE]

Bränslefilter finns det säkert, men det blir skit och avlagringar ändå. För övrigt instämmer jag med föregående talare - testa justering av luftskruv först om det är möjligt. Kostar nog inget och bör vara enkelt, alla fall om det inte är insprutning. Men det kanske det förresten är på en så modern hoj...

steffeman skrev:
2200356 hej... ja ha problem me min r1a-99!! under 2000varv bludrar den och rycker svart och går illa... men över 2000varv går de som en klocka.. e de någon som kan veta va de kan va för fel??

Kan vara EXUP kablarna till Servomotorn som är lite för slappa. Det gör att ventilen ligger i öppet läge. Spänn kablarna, slacket skall vara MAX 1,5 mm. Exupen fungerar som en dörr, den ska vara i stängt läge vid tomgång, sen öppnas efterhand vid gaspådrag.

Lyft tanken, följkablarna som går från EXUP ventilen nere på vänstersida (från avgasröret/kröken) då kommer du upp till servo motorn. Detta är en liten elmotor som sitter på vänstersida, precis snett under förgasaren. Spänn dessa kablar på samma sätt som du spänner en gasvajer.

När du ändå är igång så kontrollera att vajrarna och ventilen rör sig enkelt när du drar manuellt i vajrarna.

Bifogat

• Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    29.4 KB · Visningar: 67
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...