Problem med min externa hårddisk

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Har lite problem med min externa hårddisk, den "startar" inte, den visas inte under "Den här datorn" så man kan klicka sig in till filerna jag vill ha helt enkelt.

Har googlat lite och har gjort följande, gått in via administrations verktyg > datorhantering > diskhantering. Här ser jag hårddisken, Högerklickat och kollat egenskaper och på status står det "Inte initierad". Så, är det det som är problemet? Skall jag bara "initiera" disken så funkar den igen?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Nej, den är nåt år samt en hel del saker på den, upptäckte att det desutom står: "Inte allokerat". Är min hårddisk trasig? :gnissla

Oki, det låter ju inte så hett.
Klickar disken eller ger ifrån sig skumma ljud?

Tryck inte initiera disk iaf. Då ryker all data.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Oki, det låter ju inte så hett.
Klickar disken eller ger ifrån sig skumma ljud?

Tryck inte initiera disk iaf. Då ryker all data.

Den klickar och så låter fläkten i disken som att den går på "startvarv", den varvas upp men så slutar den "varva" och så börjar det om, samtidigt som det klickar, men ibland så lyckas fläkten "starta" och gå på normal fart, men det klickar lite då och då...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gå in under tools/verktyg och klicka på Check now i Error checking, gissningsvis Kör nu under felsökning på svenska. Första svängen kan du ju köra utan att kryssa i att den ska laga något, för att få en hint om ifall det är något fel. Sen kan du klicka i att allt ska lagas och köra en sväng till.

Den klickar och så låter fläkten i disken som att den går på "startvarv", den varvas upp men så slutar den "varva" och så börjar det om, samtidigt som det klickar, men ibland så lyckas fläkten "starta" och gå på normal fart, men det klickar lite då och då...
Din disk låter ganska risig... Det låter som att du skulle behöva FileScavenger istället!
Och du, hårddiskar har inte fläktar ;) Det har dom iaf inte haft dom senaste 20 åren eller så ;)
 
Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Gå in under tools/verktyg och klicka på Check now i Error checking, gissningsvis Kör nu under felsökning på svenska. Första svängen kan du ju köra utan att kryssa i att den ska laga något, för att få en hint om ifall det är något fel. Sen kan du klicka i att allt ska lagas och köra en sväng till.

Okej! Skall försöka mig på detta. :)

Din disk låter ganska risig... Det låter som att du skulle behöva FileScavenger istället!
Och du, hårddiskar har inte fläktar ;) Det har dom iaf inte haft dom senaste 20 åren eller så ;)

Vad är det då som låter som en fläkt från min hårddisk?! :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är det då som låter som en fläkt från min hårddisk?! :näsblod
Du kan ju ha en fläkt i kabinettet, men hårddisken i sig har ingen fläkt. Låter det konstigt kan det ju vara hårddisken som har gett upp, eller rättare sagt motorn i den så att säga. Dvs i princip bara att kasta över axeln och köpa en ny. Det går att få ut infon ofta, men det kostar en bra slant!

Jag hade en hårddisk för en massa år sen som small en dag, och började låta som en maraccas, men den fick jag ut allt från med FileScavenger :tummenupp
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Du kan ju ha en fläkt i kabinettet, men hårddisken i sig har ingen fläkt. Låter det konstigt kan det ju vara hårddisken som har gett upp, eller rättare sagt motorn i den så att säga. Dvs i princip bara att kasta över axeln och köpa en ny. Det går att få ut infon ofta, men det kostar en bra slant!

Jag hade en hårddisk för en massa år sen som small en dag, och började låta som en maraccas, men den fick jag ut allt från med FileScavenger :tummenupp

Jag är ingen datahacker överhuvudtaget så jag har dribblat bort mig lite :rolleyes: Men vart nånstans hittar jag "verktyg"? så jag kan klicka mig vidare i det du beskrev i ditt tidigare inlägg? :rolleyes:
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Du kan prova att öppna kabinetten den sitter i och helt enkelt koppla den till en stationär.

Är den inte äldre än ett år så har du garanti kvar... 2 år enligt konsumentköplagen.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Du kan prova att öppna kabinetten den sitter i och helt enkelt koppla den till en stationär.

Är den inte äldre än ett år så har du garanti kvar... 2 år enligt konsumentköplagen.

Den är närmare 4 år tror jag faktiskt, så ingen garanti här.


Precis så låter den... Känns ju uppmuntrande..


Aha! Men jag kan inte få upp den rutan för min hårddisk visas inte i den "övre" delen av fönstret utan bara i den nedre och där får jag bara följande alternativ som visas i bilderna:
 

Bifogat

  • dator1.jpg
    dator1.jpg
    117.5 KB · Visningar: 76
  • dator2.jpg
    dator2.jpg
    122.8 KB · Visningar: 82

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stor risk att din hårddisk är kass då ja! Som sagt, hitta FileScavenger :rolleyes: Då kan du högst troligt få ut alla dina filer iaf, om hårddisken är minsta lilla pratsugen, och datorn hittar den ju iaf! Jag har räddat styggt trasiga diskar med det, eller iaf fått ut informationen!
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Stor risk att din hårddisk är kass då ja! Som sagt, hitta FileScavenger :rolleyes: Då kan du högst troligt få ut alla dina filer iaf, om hårddisken är minsta lilla pratsugen, och datorn hittar den ju iaf! Jag har räddat styggt trasiga diskar med det, eller iaf fått ut informationen!

Då får jag hitta FileScavanger, men det får jag göra nån annan dag. Tack för hjälpen i alla fall! :)

Segt att man inte har nånstans att lägga infon ifall jag skulle få ut den bara, och så är man arbetslös så man har ju inte råd med nånting heller...

Läs lite här - http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc771775(WS.10).aspx

...och här:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080214215647AAYFNGS

Vill minnas att jag initierat diskar på mina datorer tidigare utan dataförlust. Men jag lämnar inga garantier. Betänk dock att du knappast kommer förlora data utan en rejäl förvarning.

Vågar inte riktigt trycka på initiera, skall testa FileScavanger först. :)
 
Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Jag köpte ett "case" för ett par år sen och jag fick inte ordning på disken. Initiering och hela felsökningsrasket.

Skickade tillslut tillbaka caset och sen drog företaget tillbaka hela modellserien.

Som info bara.

/Johan
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top