Problem med min Ericsson K800i

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
köpte ny telefon i tisdags efter att min gamla K700:a hade gett upp totalt. Den gamla telefonen var jag skitnöjd med men jag blev frestad av att det var bra kamera på 800:an och slog till.
Till att börja med så har jag Comviq knockout sedan tidigare så jag köpte telefonen rent. Då visade det sig att jag "måste" beställa ett 3G-kort till den för att den ska funka men efter lite snack med säljaren så visade det sig att det inte var hela sanningen. För att kunna köra videosamtal och sånt skit så måste jag ha ett sånt kort. Jag ska ringa med den, inget annat så jag behåller mitt gamla kort.

Problem 1: Jag får inte till inställningarna till min Email, jag vill kunna ta emot och skicka mail via min Gmail över telefonen. Nån som har gjort detta?

Problem 2: Mitt gamla bluetooth-headset vill inte kommunicera med denna telefon, är det nya prylar man måste ha?

Problem 3: Jag får ingen ordning på det hela med att skicka över min gamla telfonbok från k700:an via ir-porten till denna. Samma sak här, annan standard som gör att det inte går?

Problem 4: När jag har knapplås på och lägger telefonen i fickan så kommer jag ofta åt luckan över kameralinsen och telefonen går över till telefonläge. Väldigt irriterande, måste jag limma fast luckjäveln eller går det att ändra i inställningarna? Jag hittar inget om det i instruktionsboken. Köper man en telefon för så hutlösa pengar (jag tycker iaf 4500:- eller vad den kostar i listan är dyrt) så ska det ju inte behöva vara så simpla skitgrejjer som man INTE kan åtgärda.

Att det ska vara så jävla svårt att hitta en standard :mad: Det går till exempel inte att bara byta ut "hållaren" i bilen om man har haft en k700:a, man måste byta ut hela systemet.
Och gamla laddare etc är ju bara att kasta.

Ett tips till er alla: Köp en K750 istället, denna är för jobbig och den är dessutom bra mycket klumpigare än K750´n...

Inga svar på dina frågor men. Jag har en K750 I och är nöjd med den förutom att jag har samma problem som dig med kameraluckan! :mad:

Är jävligt dåligt av Ericsson att byta laddare jämt! Har alltid haft Nokia innan och dom har vad jag vet aldrig bytt laddartyp!

Själv kör jag med Bluetooth handsfree i bilen. Funkar klockrent med 750:n. Skönt att inte behöva sätta telefonen i hållare jämt! Funderar dock på att skaffa hållare med extern antenn. Täckningen blir ju lite bättre iaf!

=) Nokia har nya laddare på sina telefoner. De bytte även HF för ca 3år sedan. :arsele

har du testat att skicka kontakterna via bluetooth istället?
Kontakter - Alternativ - Avancerat - Skicka alla kontakter - Via Bluetooth

Din gamla HF ska fungera med den nya telefonen. Har du hållt in någon knapp på HF så lampan/orna blinkar. Först då som dem kan kopplas samman.

E-mail har jag gett upp, för struligt.

Nja inte bara simkortsbyte som måste göras, ditt abb måste läggas om till 3G abb.

Orakel skrev:
2371973 =) Nokia har nya laddare på sina telefoner. De bytte även HF för ca 3år sedan. :arsele

har du testat att skicka kontakterna via bluetooth istället?
Kontakter - Alternativ - Avancerat - Skicka alla kontakter - Via Bluetooth

Din gamla HF ska fungera med den nya telefonen. Har du hållt in någon knapp på HF så lampan/orna blinkar. Först då som dem kan kopplas samman.

E-mail har jag gett upp, för struligt.

Nja inte bara simkortsbyte som måste göras, ditt abb måste läggas om till 3G abb.

Ok, ska pröva köra via bluetooth då, tänkte aldrig på det. Det jobbiga är att man måste ha ett simkort i den andra mobilen för att kunna dra igång den :(

Handsgfreen blinkar grönt som vanligt när den är påslagen, men den får ingen kontakt. Gjorde likadant som jag gjorde påmin k700:a men det funkar ej. Men skönt att veta att det bara är handhavandefel åtminstonde så man slipper köpa nytt headset. Iofs använder jag det nästan aldrig men ibland är det bra att ha när man jobbar mycket med händerna som jag gör.

Emailen måste ju gå att ordna, vi lever ju i ett IT-samhälle :D Jag ska ringa supporten (syrran) imorrn så for hon fixa det hela istället.

3G-abbonemang är inte aktuellt men som sagt så är jag nöjd om jag kan ringa, fota, maila och lyssna på radio med mobilen.

Undrar när det kommer gå att lyssna på radio med Bluetooth-headset, något jag saknar enormt mycket :(

Dee_cati skrev:
2371945

Ett tips till er alla: Köp en K750 istället, denna är för jobbig och den är dessutom bra mycket klumpigare än K750´n...
Hmm ja det skiljer säkert flera mm i storlek.
Dessutom så har 800:n bättre kamera och blixt, bara det gör att man 10ggr hellre tar 800:n före 750:n.

Fotot taget med min 800:a :tummenupp

Bifogat

• DSC0003311.jpg
    DSC0003311.jpg
    136.1 KB · Visningar: 175
Dee_cati skrev:
2371945 Problem 1: Jag får inte till inställningarna till min Email, jag vill kunna ta emot och skicka mail via min Gmail över telefonen. Nån som har gjort detta?

Problem 2: Mitt gamla bluetooth-headset vill inte kommunicera med denna telefon, är det nya prylar man måste ha?

Problem 3: Jag får ingen ordning på det hela med att skicka över min gamla telfonbok från k700:an via ir-porten till denna. Samma sak här, annan standard som gör att det inte går?

Problem 4: När jag har knapplås på och lägger telefonen i fickan så kommer jag ofta åt luckan över kameralinsen och telefonen går över till telefonläge. Väldigt irriterande, måste jag limma fast luckjäveln eller går det att ändra i inställningarna? Jag hittar inget om det i instruktionsboken. Köper man en telefon för så hutlösa pengar (jag tycker iaf 4500:- eller vad den kostar i listan är dyrt) så ska det ju inte behöva vara så simpla skitgrejjer som man INTE kan åtgärda.

Att det ska vara så jävla svårt att hitta en standard :mad: Det går till exempel inte att bara byta ut "hållaren" i bilen om man har haft en k700:a, man måste byta ut hela systemet.
Och gamla laddare etc är ju bara att kasta.

1. Gå in på Gmail och aktivera POP3. Konfigurera telefonen. Då funkar det att ta emot mejl, men inte skicka, eftersom det strular med SSL-köret. Du måste använda någon annan än Gmails server för utgående mejl för att det ska funka.
2.Bluetooth som bluetooth, det ska funka.
3.Synka med Outlook, Outlook Express eller Lotus Notes istället (vad du nu har).
4.Hur lyckas du? På K750 och W800 åker ju luckan upp så fort man halar upp telefonen ur jeansfickan, men på K800 är ju luckan på andra ledden. Inga problem för mig.

valmers skrev:
2372115 1. Gå in på Gmail och aktivera POP3. Konfigurera telefonen. Då funkar det att ta emot mejl, men inte skicka, eftersom det strular med SSL-köret. Du måste använda någon annan än Gmails server för utgående mejl för att det ska funka.
3.Synka med Outlook, Outlook Express eller Lotus Notes istället (vad du nu har).
4.Hur lyckas du? På K750 och W800 åker ju luckan upp så fort man halar upp telefonen ur jeansfickan, men på K800 är ju luckan på andra ledden. Inga problem för mig.

Kan inte annar än hålla med ! :tummenupp

Bluetooth är en standard, så det skall fungera. Och gå via outlook är alltid bäst.

Ang gmail så ladda hem Opera Mini och gå den vägen till gmail istället.

Och skaffa ett 3g kort så fort du får möjlighet, duktig stor skillnad på hastigheten.

Dee_cati skrev:
2371945
Problem 1: Jag får inte till inställningarna till min Email, jag vill kunna ta emot och skicka mail via min Gmail över telefonen. Nån som har gjort detta?

GMail använder nån slags kryptering som i alla fall inte vill funka e-post-programmet i min lite äldre K500i. För att kolla mail använder jag istället Opera Mini: http://www.opera.com/products/mobile/operamini/,
en riktigt smart browser till telefonen som funkar bra ihop med Gmail.

Annars finns det en WAP-version av GMail på http://m.gmail.com. Har dock inte provat den.

EDIT: Qvint hade visst redan nämnt Opera Mini.

Dee_cati skrev:
2371945 Då visade det sig att jag "måste" beställa ett 3G-kort till den för att den ska funka men efter lite snack med säljaren så visade det sig att det inte var hela sanningen. För att kunna köra videosamtal och sånt skit så måste jag ha ett sånt kort. Jag ska ringa med den, inget annat så jag behåller mitt gamla kort.

Du har säkert den gamla typen av simkort som inte stöder 3G. Ring din operatör och be dem skicka ett nytt kort med stöd för 3G. Kostar inget.

K800 e en värdelös telefon.
Tappade den i groggen i fredags, o nu funkar den inte??:gråta

Kameran på K800i är wooonderbaaar..dock håller jahg med om att det kan glappa lite på kameralocket då den skramlar runt i handväskan eller större fickor (fast Valmers telefon är väl fastklämd i skinntajta jeansfickor:tungan )

valmers skrev:
2372115 1. Gå in på Gmail och aktivera POP3. Konfigurera telefonen. Då funkar det att ta emot mejl, men inte skicka, eftersom det strular med SSL-köret. Du måste använda någon annan än Gmails server för utgående mejl för att det ska funka.

1: Jobbigt, då är det ju ingen mening om man inte kan skicka :( Vill kunna sitta i båten och ta emot och skicka mess utan problem. Eller vart man nu befinner sig utan dator...
2: Ok, det är något knas med telefonens Bluetooth, den vägrar kommunicera med den. Får lämna in så får de felsöka eller fixa det åt mig.
3: Jag har ingen kabel till min gamla k700:a så där är det värre.
4: Det stämmer nog, jag hade som sagt en 700:a men tyckte 750´n kändes bättre på det viset. Vanesak säkerligen, men jävligt irriterande. Ska se om jag kan modda den litegrann (banka och slå) så luckan går segare.

PacMan skrev:
2372202 GMail använder nån slags kryptering som i alla fall inte vill funka e-post-programmet i min lite äldre K500i. För att kolla mail använder jag istället Opera Mini: http://www.opera.com/products/mobile/operamini/,
en riktigt smart browser till telefonen som funkar bra ihop med Gmail.

Annars finns det en WAP-version av GMail på http://m.gmail.com. Har dock inte provat den.

EDIT: Qvint hade visst redan nämnt Opera Mini.

Du har inte lust att förklara via pm hur man gör det hela? Jag fattar nada just nu....

Last edited:
big_fredrik skrev:
2373554 K800 e en värdelös telefon.
Tappade den i groggen i fredags, o nu funkar den inte??:gråta

Jävla alkisar... Sluta supa med telefonen i/nära glaset!! :rolleyes:

Nursey skrev:
2373893 Kameran på K800i är wooonderbaaar..dock håller jahg med om att det kan glappa lite på kameralocket då den skramlar runt i handväskan eller större fickor (fast Valmers telefon är väl fastklämd i skinntajta jeansfickor:tungan )
Den sitter som limmad, det gäller att ha fet :arsele

Dee_cati skrev:
2374254 1: Jobbigt, då är det ju ingen mening om man inte kan skicka :( Vill kunna sitta i båten och ta emot och skicka mess utan problem. Eller vart man nu befinner sig utan dator...
2: Ok, det är något knas med telefonens Bluetooth, den vägrar kommunicera med den. Får lämna in så får de felsöka eller fixa det åt mig.
3: Jag har ingen kabel till min gamla k700:a så där är det värre.
4: Det stämmer nog, jag hade som sagt en 700:a men tyckte 750´n kändes bättre på det viset. Vanesak säkerligen, men jävligt irriterande. Ska se om jag kan modda den litegrann (banka och slå) så luckan går segare.
1. Ja? Jag skrev ju hur du skulle få det att funka? Annars funkar ju SMS bra i båten också...
2. Kolla inställningarna. Kör en refresh när du söker efter Bluetooth-tillbehören.
3. Bluetooth-adapter. Problem solved.
4. Kör ned telefonen med luckan framåt.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...