Problem med Maxtor 200gb

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Har problem med en ny Maxtor 200gb disk. Hd:n har flera gånger "dött" och det går inte längre att starta från disken och omformatering verkar vara enda lösningen.

Det verkar som att den är mest benägen att dö om jag flyttar stora filer mellan diskens två partitioner (120+80).

Efter omformatering går det bra att installera XP igen och disken är helt ok igen.

Har kört med aktivt antivirus program/brandvägg men det verkar inte spela nån roll.

Ideer nån eller är disken helt enkelt kass??

Maxtor är S-K-R-O-T rent ut sagt...
Har en tendens attt gå sönder, särsklit Diamond Max PLus 9 serien :huvet

Vet dock inte vad du ska göra...

redlime skrev:

Vet dock inte vad du ska göra...
Skrot är synd att säga. Jag kör 2st diamond max sata diskar och de har gått felfritt i snart ett år 24/7

Om du inte hittar några fel efter formatering så låter det inte som disken är kass.

redlime skrev:

...och tyvärr är det precis en sån jag har.

Zam skrev:
Om du inte hittar några fel efter formatering så låter det inte som disken är kass.

Det var min tanke också. Första gången den kraschade körde jag med 3st hårddiskar inkopplade och tänkte att nätagget kanske inte riktigt orkade med men disken krashar fastän jag kör den ensam också.

Har provat med nåt utility från maxtors hemsida som scannar disken också men det tycker att jag har en fräsch och frisk disk.

Vet inte vad jag ska göra åt eländet :confused:

cbjorkman skrev:
Det var min tanke också. Första gången den kraschade körde jag med 3st hårddiskar inkopplade och tänkte att nätagget kanske inte riktigt orkade med men disken krashar fastän jag kör den ensam också.

Har provat med nåt utility från maxtors hemsida som scannar disken också men det tycker att jag har en fräsch och frisk disk.

Vet inte vad jag ska göra åt eländet :confused:

Lämna tillbaks den så fort du kan , har man problem med hårddiskar under
första ÅRET skall man genast lämna tillbaks den och tyvärr få en NY likadan, förhoppningsvis tillverkat vid ett annat tillfälle.
200Gb är inte kul att tappa

Kolla först att den inte blir het - hårddiskar oavsett fabrikat gillar inte hög värme!

Kolla dina minnen - kör memtest och kolla att du inte har fel på dom - om minnen / överklockad processor strular omsåbara lite kan hårddisken bli korrupt.

Här är en bra början:

sweclockers felsökningsguide

jag har köpt en maxtor 250Gb, och jag har oxo probs med den, nu e jag ingen "hacker" men kan väl lite om burkar iaf. Den hårddisken la av totalt när jag flyttade över en dvd-film till den ( stora filer ) . Den la av helt, jag fick formatera om, blev av med varenda pryl jag hade på disken. När jag sedan formaterade om så vägrade den att erkänna att disken va på 200Gb, så nu kör jag disken partitionerad som en 120Gb HDD, för den vägrar att erkänna att disken e större....så jag vet vad du går igenom och lider.... :banana

Burr, jag har precis stoppat i en 160 i min xbox av denna typ. Blir nervös...

Zam skrev:
Skrot är synd att säga. Jag kör 2st diamond max sata diskar och de har gått felfritt i snart ett år 24/7
Inte mycket till tidsperspektiv... Är det bara jag som förväntar mig att den elektronik jag köper ska hålla minst 10 år?

Jag har ett över 40 år gammalt våffeljärn som gör de godaste våfflor man kan tänka sig. Underligt att vi med ett halvt sekels extra kunskap inte kan tillverka maskiner som håller mer än något år.

Ett våffeljärn i gjutjärn utan rörliga delar och en hårddisk med massor sådana i exotiska material är ju inte direkt jämförbart.

Ninjaboy skrev:
Ett våffeljärn i gjutjärn utan rörliga delar och en hårddisk med massor sådana i exotiska material är ju inte direkt jämförbart.
Det är en generell trend. Kolla vad som helst, produkternas livscykler blir kortare och kortare. Vi köper mer skitkvalitet helt enkelt, och det gäller även datorer. 70-talets datorer fungerar fortfarande. Ryssarna köpte till och med in gamla burkar från den tiden för att använda komponenter därifrån till moderna flygplan. Det görs inte lika tillförlitliga grejer längre...

Sant, men det är en prisfråga. Eftersom utvecklingen är snabbare i dag så är den kommersiella livslängden kortare och då försöker man ju optimera hållbarheten för att matcha det. Om en dator är omöjlig att sälja (förutom till ryssar med exportförbud) så är det väl ingen idé att den håller 25 år till, det skulle ju inte vara gratis. Så det skulle bli dyrare för oss helt enkelt. Slit och släng är dagens melodi och det gäller all konsumtion, inte bara av prylar. :rolleyes:

RAVESMURF skrev:
jag har köpt en maxtor 250Gb, och jag har oxo probs med den, nu e jag ingen "hacker" men kan väl lite om burkar iaf. Den hårddisken la av totalt när jag flyttade över en dvd-film till den ( stora filer ) . Den la av helt, jag fick formatera om, blev av med varenda pryl jag hade på disken. När jag sedan formaterade om så vägrade den att erkänna att disken va på 200Gb, så nu kör jag disken partitionerad som en 120Gb HDD, för den vägrar att erkänna att disken e större....så jag vet vad du går igenom och lider.... :banana

Du har väl uppdaterat XP så du inte lider av 127MB "buggen"

Enklast är om man kör tillverkarens program som brukar känna av och fixa så man kan nyttja hela disken i XP.

UltraMarine skrev:
Kolla först att den inte blir het - hårddiskar oavsett fabrikat gillar inte hög värme!

Kolla dina minnen - kör memtest och kolla att du inte har fel på dom - om minnen / överklockad processor strular omsåbara lite kan hårddisken bli korrupt.

Här är en bra början:

sweclockers felsökningsguide

Datorn fungerar utmärkt när jag startar från mina gamla HD så minnesproblem kan jag nog utesluta.

Värmeproblem har jag också tänkt på så efter förra ominstallationen installerade jag ett program som kollar upp disken kontinuerligt(SMART hette det nog). Hårddisken låg på ca 53grader efter ett tag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back