Problem med luftning

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
KTM 600-92
Hur jag än luftar min YZF 750 så blir inte handtaget stumt. Har försökt alla trick jag hittat här och på andra forum, luftat vanligt, sprutat vätska bakvägen och nu senast sugit med vacuumpump. Jag har också luftat övre slangfästet. Slangarna är nya stålomspunna så problemet är knappast heller flexande slangar. All hjälp mottages med tacksamhet.

Norre999 skrev:
Hur jag än luftar min YZF 750 så blir inte handtaget stumt. Har försökt alla trick jag hittat här och på andra forum, luftat vanligt, sprutat vätska bakvägen och nu senast sugit med vacuumpump. Jag har också luftat övre slangfästet. Slangarna är nya stålomspunna så problemet är knappast heller flexande slangar. All hjälp mottages med tacksamhet.

Byt O ringarna i oket där kan små luftbubbles komma in.

Nånstans kommer luft in

Jag tror inte det är luft som kommer in i systemet som är problemet utan luft som inte kommer ut. När jag luftar kan det hjälpa att knacka på ok och slangar så att bubblor rör sig upp i systemet. Bubblor kan fastna i oket om nippeln inte sitter på högsta punkten (lösning är att vrida oket), även vid bajobulten vid styret kan luft fastna.

Norre999 skrev:
Känner igen det där... haft/har samma problem på både bil & hoj's koppling. :huvet
Där har man ju inget stumt som mothåll heller.
(Har också testat alla metoder, men just kopplingen är knepig tycker jag.)

Så är åxå nyfiken.

Last edited:
Att lossa oket och rotera kan vara en ide'. Brukar vara bra att knacka på oket när man håller det i lite olika vinklar.
En annan sak som kan fungera är att spänna in handtaget med ett buntband och sedan knacka överallt. Detta kan få luft att stiga upp från knepiga ställen.

/A

Japanviking skrev:
Att lossa oket och rotera kan vara en ide'. Brukar vara bra att knacka på oket när man håller det i lite olika vinklar.
En annan sak som kan fungera är att spänna in handtaget med ett buntband och sedan knacka överallt. Detta kan få luft att stiga upp från knepiga ställen.

/A

Detta har alltid funkat för mig när inget annat funkat.

Alltså lossa locket vid påfyllningen, men låt det ligga på. Sätt bromshandtaget i spänn och låt stå över natten....

Säker på att det inte är nån kolv i oket som kärvar?? Har även haft samma problem, då var det en kolv som "satt fast" packningen i ett ok och fjädrade tillbaka hela tiden.

Är det nya belägg oxo? Ibland får man det fenomenet om inte beläggen är inkörda efter skivan. Har du nån förgrening på bromsslangarna under nedre gaffelkronan? Den brukar luta åt fel håll ner hojjen står på hjulen, skruva lös den o låt eventuella bubblor på fri väg uppåt i systemet. Jag har ibland fått problem i själva cylindern uppe vid handtaget, brukar avhjälpas med små snabba tryck/slag på bromshandtaget, då ser man bubblor komma ut i behållaren.

Sen över till kopplingsluftning, pumpa ut kolven i kåpan "för" långt, men ändå så skruvarna kan greppa i motorn, sen sätter jag ett buntband runt styre/kopplingshandtaget, skruva in skruvarna tills det går "lagomt" tungt och lätta lite på luftnippeln, sen fortsätta skruva in ända tills kåpan sitter där den ska, sen får man ibland släppa ut lite mer tryck när man kört så det blivit lite varmt, annars har kopplingen slirat lite.

Jag har varit med om att bromssylindern lutat åt fel håll. Dvs att kolven pekar uppåt, kan bli som om du "styr" åt höger. Då har du alltid lite luft kvar i cylindern.

Om så är felet så är det bara att svänga åt andra hållet och fortsätta lufta.

Mvh Ola

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...