Problem med luftning av bakbroms på YZ 450f -04

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Hej!

Jag har ett problem med att lufta bakbromsen på en Yamaha YZ 450f från 2004, som rubriken säger.
Åkommor: inget tryck byggs upp i systemet trots att man pumpar på bromsen (detta har gjorts länge och väl)
Felkällor: inga speciella. Byte av bromsklossar var aktuellt, och sedan blev det så här. bromsslangen togs dock bort från oket. Nästan en hel flaska bromsolja har gått åt.

Tacksam för hjälp snarast. :banana

Standardtipset är väl att trycka upp bromsvärska nerifrån oket genom luftnippeln. Nån sorts spruta eller oljekanna kan funka.

Som redan sagts, mycket tryck behövs och det räcker inte med att pumpa på bromspedalen.
Både min bakbroms och koppling krävde mer än bara pumpa på handtag.

Köp en bromsluftare från biltema för ca 40:-. Den har en backventil som gör luftandet väldigt enkelt och snabbt. Det är bara att pumpa och fylla på med olja medan du pumpar.

Metaladdict skrev:
2131555 Hej!

Jag har ett problem med att lufta bakbromsen på en Yamaha YZ 450f från 2004, som rubriken säger.
Åkommor: inget tryck byggs upp i systemet trots att man pumpar på bromsen (detta har gjorts länge och väl)
Felkällor: inga speciella. Byte av bromsklossar var aktuellt, och sedan blev det så här. bromsslangen togs dock bort från oket. Nästan en hel flaska bromsolja har gått åt.

Tacksam för hjälp snarast. :banana
Tja har haft samma problem med min wr 450 -03, lufta o pumpa som en idiot :huvet
Det blev inte bättre :gnissla
Köpte renoverings kitt till bomscylindern typ 3-400 spänn :tummenupp
Värt ett försök!

Det löste sig på ett jävligt enkelt sätt :huvet

Det var så att oket låg längre ner (cykeln stog och lutade med svingen i vinkel neråt) än pedalcylindergrejen, och då pumpade man ju bara ut vätska istället för luft. Han fick tips om att höja oket ovanför resten av bromsmekanismen, ungefär 10 pumpningar och bromsen var luftad :gnissla :tungan

Men tack för tipsen ändå! :banana

Back