Problem med ljus i baklampa kawasaki

kawasakizx6r

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Hoj
2008 Kawasaki Ninja zx6-r
Hej!

På min Kawasaki Ninja zx6r 2008 satt det en led-baklampa från Biltema. Av någon anledning så åkte lampglaset av så jag åkte och köpte mig en ny :dummer. Jag tog loss den gamla och satte dit den nya. Elkablarna har färg röd,svart och grå på både mc och lampa så jag kopplade in dem med matchande färger. Nu när jag startar min hoj så lyser inte lampan alls, dock så lyser lampan om jag vrider tändningen till parkeringläge, i detta läge är ej mc:n på. Jag tog bort lampan startade mc:n och började mäta motståndet i kablarna. Jag fick spänning i samtliga kablar, den röda kabeln får man dock endast spänning i när man trycker på bromsen och det är ju korrekt. Det jag inte kan förstå är att jag får spänning i kablarna när mc:n är på men ändå lyser inte baklampan. Dock lyser ju lampan i p-läge. Alla övriga lampor fungerar :va .

Någon som har några idéer?

Mvh Mikael

Du har alltså spänning på den svarta kabeln också?

Känns som en dålig sak.

Börja med att identifiera kablarnas funktion.
Med tre kablar är det sannolikt att det är bak- bromsljus och jord. Spec bromljus kan ibland ha "lite rolig koppling"..
Bara för att det är samma färger på "båda sidor" så behöver de inte ha samma funktion!
Sen undrar jag HUR har du mätt??
Först talar du om att "mäta motstånd" sen om "spänning"???
"Jag fick spänning i samtliga kablar"
Jaha? Mätt mellan vilka punkter??
Leta reda på "jord" (om det finns). Skall ha noll ohm mellan kabel och motorblock. Detta är en RESISTANS/MOTSTÅNDSmätning!
En kabel ska ha spänning med "ljus på" och inte om "ljus av"
En annan skall ha spänning kabel-motorblock när du bromsar. Annars inte.

Går detta att hitta dessa funktioner (och inget annat okänt fel finns) har du den "enkla" versionen av broms/bakljus..

(Den komplicerade tar vi om detta inte funkar...)

Börja med att identifiera kablarnas funktion.
Med tre kablar är det sannolikt att det är bak- bromsljus och jord. Spec bromljus kan ibland ha "lite rolig koppling"..
Bara för att det är samma färger på "båda sidor" så behöver de inte ha samma funktion!
Sen undrar jag HUR har du mätt??
Först talar du om att "mäta motstånd" sen om "spänning"???
"Jag fick spänning i samtliga kablar"
Jaha? Mätt mellan vilka punkter??
Leta reda på "jord" (om det finns). Skall ha noll ohm mellan kabel och motorblock. Detta är en RESISTANS/MOTSTÅNDSmätning!
En kabel ska ha spänning med "ljus på" och inte om "ljus av"
En annan skall ha spänning kabel-motorblock när du bromsar. Annars inte.

Går detta att hitta dessa funktioner (och inget annat okänt fel finns) har du den "enkla" versionen av broms/bakljus..

(Den komplicerade tar vi om detta inte funkar...)

Hej!

Jag ber om ursäkt hur jag formulerar mig i min text. El är min allra svagaste sida så där av uttrycken. Hur som helst så har jag läst ditt svar och jag förstår nu hur jag skall göra. När min mc var på så använde jag en multimeter. Både den svarta och den gråa kabeln gav "utslag". Den röda gav endast utslag när jag bromsade. När jag läst din text förstår jag att det ej borde vara så, utan när mc:n är på så borde endast en kabel ge utslag, en kabel borde va noll och en kabel borde ge "utslag" när jag trycker på bromsen. Jag ska testa igen men är relativt säker på att både svart och grå gav "utslag" på multimetern.

Hej! Ja precis. Jag har samma spänning som när mc:n står i parkeringsläge men ändå lyser den ej. Jag förstår ingenting haha:va:näsblod

Om du mäter spänning och har spänning på samtliga sladdar så är det fel, oavsett om den är igång eller ej. En jordkabel skall ej ha spänning.

Hej!

Jag ber om ursäkt hur jag formulerar mig i min text. El är min allra svagaste sida så där av uttrycken. Hur som helst så har jag läst ditt svar och jag förstår nu hur jag skall göra. När min mc var på så använde jag en multimeter. Både den svarta och den gråa kabeln gav "utslag". Den röda gav endast utslag när jag bromsade. När jag läst din text förstår jag att det ej borde vara så, utan när mc:n är på så borde endast en kabel ge utslag, en kabel borde va noll och en kabel borde ge "utslag" när jag trycker på bromsen. Jag ska testa igen men är relativt säker på att både svart och grå gav "utslag" på multimetern.

Vad menar du med "gav utslag"? Med tanke på att du pratade om motståndsmätning i första posten känns det som att du kanske inte mäter riktigt som man bör.

Exakt hur mäter du?

Samt, försök gärna att styckesindela din text lite. Det gör det lättare för andra att läsa det du skriver :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti