Problem med ljud efter nytt grafikkort.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Behöver lite hjälp.. :näsblod

Installerade idag mitt nya GeForce 9800GTX och installerade drivrutiner. Allt var frid och fröjd tills dess att jag skulle köra en MP3:a då XP blåskärmade. När datorn startar om har jag inget ljudkort installerat och får upp följande felmeddelande:

Bifogat

• Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    33.3 KB · Visningar: 108
* Kolla igenom alla ljudinställningar i kontrollpanelen (ljud & ljudenheter)
* kolla i enhetshanteraren (system - maskinvara - enhetshanteraren) så att du har ditt ljudkort aktiverat & så att det inte är ett gult utropstecken där.
* Installera om drivrutinerna för ditt ljudkort (om det är inbyggt på moderkortet så finns dom på skivan som du fick med datorn)

Lycka till:tummenupp

Är inte ljudkortet i konflikt med grafikkortet då? För fanns det ju nått man var tvungen o kolla när man stoppade i nya kort i datorn.. Ändra så varje "grej" fick ett unikt nummer. Typ i BIOS vill jag minnas.

Är inte ljudkortet i konflikt med grafikkortet då? För fanns det ju nått man var tvungen o kolla när man stoppade i nya kort i datorn.. Ändra så varje "grej" fick ett unikt nummer. Typ i BIOS vill jag minnas.

Du tänker nog på IRQ (Interrupt Request). Vilket IRQ-nummer en enhet hade såg man i kontrollpanelen under system -> Enhetshanteraren.

Som Gumpa påpekar får man ett litet gult utropstecken i enhetshanteraren om det är knas med bl.a. IRQn.

Här kan du läsa lite mer: http://www.helpwithpcs.com/upgrading/change-irq-settings.htm

Enklast är kanske att försöka installera om ljudkortet.

Lycka till, strulande hårdvara är frustrerande.

Det mesta brukar lösas genom en ny installation av OS. Detta är rekomenderat vid installation av ny hårdvara

Jag orkar inte med sånt här. :näsblod

Ikväll blir det en ny installation, som ändå behövdes, av WinDoze. Funkar inte det blir jag less. :(

[edit] Finns inga "!" i Enhetshanteraren.

Last edited:
Har du installerat om drivrutiner till ljudkortet då?

Vad händer om du byter tillbaka grafikkkortet?

Är det ett grafikkort som sitter på moderkortet eller ett löst?

Har du installerat om drivrutiner till ljudkortet då?

Vad händer om du byter tillbaka grafikkkortet?

Är det ett grafikkort som sitter på moderkortet eller ett löst?

Nej.

Inte testat att byta tillbaks.

Det gamla är ett "löst" och det nya likaså.

Ska testa att installera om drivarna som första steg men att byta tillbaka till det gamla kortet känns ju inte så skoj. :(

Testa att uppgradera BIOS; Jag löste in princip samma problem som du har (en konflikt mellan nytt grafikkort + och "gammalt" ljudkort) med en uppgradering av BIOS på ett gammalt socket A moderkort en gång i tiden.

Last edited:
En ledsen uppdatering.

Installerat om Windows och så fort jag försöker installera drivarna till ljudkortet så blåskärmar skiten. Börjar kännas som jag lyckats förstöra något, för första gången på 15 års PC-pillande, på moderkortet när jag installerade grafikkortet. Bleh..

En ledsen uppdatering.

Installerat om Windows och så fort jag försöker installera drivarna till ljudkortet så blåskärmar skiten. Börjar kännas som jag lyckats förstöra något, för första gången på 15 års PC-pillande, på moderkortet när jag installerade grafikkortet. Bleh..

Näe. Det tror inte jag. Att du fysiskt förstört något alltså. Försök att uppgradera BIOS och även om det fungerar med ditt gamla grafikkort.

Näe. Det tror inte jag. Att du fysiskt förstört något alltså. Försök att uppgradera BIOS och även om det fungerar med ditt gamla grafikkort.

Ska testa att stoppa i ett löst ljudkort som steg 1. Nästa steg är att testa att stoppa i det gamla grafikkortet och sen får jag väl försöka mig på att uppgradera bios. Aldrig vågat mig på såna avancerade prylar. :crash

Ska testa att stoppa i ett löst ljudkort som steg 1. Nästa steg är att testa att stoppa i det gamla grafikkortet och sen får jag väl försöka mig på att uppgradera bios. Aldrig vågat mig på såna avancerade prylar. :crash

Det låter som att du har en rätt gammal bios då. Man måste tyvärr uppgradera den ibland då man byter hårdvara. Det är dock ingen fara så länge du följer beskrivningarna.

Jag skulle sätta en lite peng på att det är den som spökar.

Det låter som att du har en rätt gammal bios då. Man måste tyvärr uppgradera den ibland då man byter hårdvara. Det är dock ingen fara så länge du följer beskrivningarna.

Jag skulle sätta en lite peng på att det är den som spökar.

Har ett Asus A8N-SLI. Har jag rätt om jag tror att det "bara" är att tanka ner senaste BIOS-mjukvaran från http://www.asus.com och skicka i den? Kan man göra detta från Windows, för jag har ingen floppy?

Har ett Asus A8N-SLI. Har jag rätt om jag tror att det "bara" är att tanka ner senaste BIOS-mjukvaran från http://www.asus.com och skicka i den? Kan man göra detta från Windows, för jag har ingen floppy?

Det är olika för olika moderkort osv. Det brukar gå att köra direkt från windows på en del och andra kräver floppy eller USB-sticka.

EDIT: Somsvar på din första fråga. Ja det är "bara" att tanka ner rätt version från hemsidan. Se dock till att det är rätt. Det är väldigt viktigt.

Stoppade i mitt gamla SoundBlaster Audigy och hinkade i drivare och nu har jag ljud i maskinen. Inte världens bästa men det är klart bättre än inget! :)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025