Problem med laptopdisk

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Försöker hjälpa en kompis som laptopen pajjade för.
Ska försöka flytta över filerna från den gamla disken till min dator och sedan till en usbsticka.

Problemet är att när jag plockar ur disken så är det 40gb 2,5" ATA disk. Då använder jag mig av en adapter för att konvertera anslutningen till en vanlig ata anslutning samt en molex.

När jag nu kopplar in denna disk i min stationära dator och försöker boota till min vanliga win 7 install så totalhänger sig datorn när man kommer till "Windows laddas". Kopplar jag ur den lilla 2,5" disken så startar den så snällt men så fort jag kopplar tillbaka 2,5" disken så vägrar den starta...

Någon som varit med om något liknande? Vad kan felet tänkas vara?

Den försöker antagligen bota från den trasiga disken, vilket misslyckas, kolla i bios om du kan låsa bot ordningen.

I så fall är troligen disken bortom normal räddning. Systemet gör sådär ibland om den inte lyckas jobba mot disken.

I så fall är troligen disken bortom normal räddning. Systemet gör sådär ibland om den inte lyckas jobba mot disken.

Fast det borde ju inte vara så.. Jag gör ju inget mot den disken när jag bootar. Jag har varit med om diskar som låtit som stenkrossar men jag har fortfarande kunnat plugga i den i en annan dator och boota från en frisk disk för det.

Testa någon DVD linux, hämta och bränn, bota från skivan, så undviker du åtminstone att windows bråkar.
(kan inget om linux annat än att jag vet att det finns dister du kan köra från skiva)

Har du testat att ändra byglingen på din befintliga disk?

Annars är det väl frysen i några timmar som gäller för laptop-disken, sedan koppla in den. Den kan fungera en stund då om du har tur.

USB kabinett

Testa annars att sätta den i ett USB kabinett/adapter och koppla till den när windows är igång

Har du testat att ändra byglingen på din befintliga disk?

Annars är det väl frysen i några timmar som gäller för laptop-disken, sedan koppla in den. Den kan fungera en stund då om du har tur.

Det råkar vara så att jag bara kör s-ata diskar så bygling är inget jag behöver oroa mig för då denna disk är helt själv.

Det visade sig att disken fungerar som den ska. Jag lämnade bara datorn på loading screenen och sen 30min senare var den inne i windows :yoparty Fråga mig inte hur det gick till men nu funkade allt.

Disken är dock långt ifrån en av de snabbaste, eller ja från fel håll ligger den nog väldigt bra till. En gammal ata disk från 2003-2004 på antagligen runt 5000rpm. När jag flyttar data från den till mina vanliga diskar går det i skrämmande 400-500kb/s :Bugar :död

Det råkar vara så att jag bara kör s-ata diskar så bygling är inget jag behöver oroa mig för då denna disk är helt själv.

Det visade sig att disken fungerar som den ska. Jag lämnade bara datorn på loading screenen och sen 30min senare var den inne i windows :yoparty Fråga mig inte hur det gick till men nu funkade allt.

Disken är dock långt ifrån en av de snabbaste, eller ja från fel håll ligger den nog väldigt bra till. En gammal ata disk från 2003-2004 på antagligen runt 5000rpm. När jag flyttar data från den till mina vanliga diskar går det i skrämmande 400-500kb/s :Bugar :död

Lysande!
OT: 5400rpm är inget ovanligt på dagens bärbara. Är den från 2003-2004 lär det vara en 4200-varvare.

Lysande!
OT: 5400rpm är inget ovanligt på dagens bärbara. Är den från 2003-2004 lär det vara en 4200-varvare.

Jo jag vet att dagens bärbara oftast är 5400rpm, jag var dock inte speciellt insatt i äldre laptops.

Aha så det är såpass lågt.. Det förklarar ju den fruktansvärt låga filöverföringen... kommer ta mig 3-4timmar att flytta de filer som hon ville ha kvar :glömdet

När jag flyttar data från den till mina vanliga diskar går det i skrämmande 400-500kb/s :Bugar :död

Den har trasiga sektorer som gjort att din ATA-kontrollers drivare gått från DMA till PIO-läge. Du kan förmodligen köra vidare på den gamla disken om du utför en chkdsk på den (inkl test av sektorerna) - så mappas de bort. Kör sen resetdma.vbs (googla) så återställs kontrollerns drivare från PIO till DMA igen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti