Problem med laddningsregulatorn? Honda cbr 600f3

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Hej har en honda cbr 600f3 98 som jag har lite problem med laddningen på.

Först för ca 1 månad sen fick jag problemet att batteriet urladdades efter en kortare tur ner till stan. När jag skulle starta hojen efter en stund så var batteriet helt dött.
Jag löste problemet genom att byta batteri till ett nytt och mätte på batteriet när motorn var igång för att se om den laddade, det gjorde den.

Nu idag fick jag samma problem igen. Jag börjar tror att det är laddningsregulatorn som spökar. Är det möjligt att överhettning eller så gör så att laddningsregulatorn slutar fungera periodvis?
Kan man mäta direkt på laddningsregulatorn på något sätt?

Nu idag efter att jag laddade batteriet och koppla ihop allt igen så funka allt perfekt och den laddade 14v vid 4000rpm så det skall va okej, manualen säger allt mellan 13-15volt = ok.

Vad tror ni? Eller är det bara laddningsregulatorn som har en dålig dag ?

Tacksam för svar

Om du tror att "Eller är det bara laddningsregulatorn som har en dålig dag ?" så lär de efterföljande bara bli sämre..
Elektronik reparerar sällan sig själv.
Tänker mig att:
Det kan vara ett dåligt batteri med hög självurladdning.
Det kan vara ladd regulatorn som läcker "bakåt"

Ut och kör = ladda. Stoppa motorn och gör direkt en provstart. - Funkar? om "ja", funkar nog laddningen.
Åk hem igen och koppla ur batteriet efter körningen..(räcker med att lossa jordkabeln.)
Funkar allt igen nästa dag så är det regulatorn eller nåt annat som tar tjuvström. Funkar det INTE, då är det batteriet som självurladdar..
Du kan när du ändå lossat jordkabeln och om du har en tålig multimeter tillgänglig, se om det går nån ström ur batteriet vid stillestånd (ingen tändning på..)
Har du inget larm eller sånt ska strömmen ut ut batteriet med allt avslaget ligga i mA-området

Felet är inte så svårt att diagnostisera. Go!:tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...