Problem med laddningen

Henke72

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2011
Hoj
05 Yamaha xt 660 x
Tjena!! Behöver hjälp med laddningen på min Xt 660 X-05, Köpte nytt batteri o körde men nästa gång jag skulle åka var jag utan ström har mätt med voltmätare och den laddar 12- 12,4 volt men vid gaspådrag/ högre varv går den ner till ca 11 volt. Laddar jag batteriet startar den men stänger jag av motorn och ska starta sen är den död. Har kollat kablarna o dom sitter som dom ska.
Tänkte åka på semester med den till helgen men vågar inte nu pga detta problem. Tacksam för svar // Henke.

Laddregulator eller generatorlindningarna.
Mät och kontrollera hur högt värdet är innan regulatorn. Jag har ingen aning om vilket värde just din mod ska ha men det kan du säkert ringa någon mc mek och kolla alt leta på nätet.
Har råkat ut för samma grej och det visade sig vara generatorn.
Lycka till!

Dags att kolla över laddningen, ja, den sköter inte detta som den ska.

Kass generator eller laddningsrelä, ska ligga ligga på ca 13-15 V med motorn igång.

Jag hadde liknande problem på VTRen batteri urdraget laddade sämre vid gaspådrag,jag fick tips att köpa en laddregulator till kawa zx14 då orginal suger,nu är det ok

Jag har ett likanden problem på min gixxer, men jag har en fundering... varför drar det mer ström när man ligger på höga varv? borde det inte laddas upp bättre när man ligger på höga varv eller är jag helt ute och cyklar?:va

Jag har ett likanden problem på min gixxer, men jag har en fundering... varför drar det mer ström när man ligger på höga varv? borde det inte laddas upp bättre när man ligger på höga varv eller är jag helt ute och cyklar?:va

Spridare och tändspolar käkar upp den vinsten + lite moms på det. Därför sjunker spänningen.

Spridare och tändspolar käkar upp den vinsten + lite moms på det. Därför sjunker spänningen.

Tack för svaret, nu har jag lärt mig något nytt! :) :tummenupp

Så för att ladda upp ett batteri "bra" så är det låga varvtal och hög växel med andra ord som gäller?

....
Så för att ladda upp ett batteri "bra" så är det låga varvtal och hög växel med andra ord som gäller?

Generatorn ger högre spänning (och effekt) ut vid ökat varvtal. För att likrikta den och hålla den inom någorlunda konstanta nivåer (runt 13,5-14,8V) så måste man ha en likriktare + spänningsregulator av något slag. Ofta består den av en brygga med tyristorer och dioder. Helst skulle man vilja ha en konstant laddningsspänning men konstruktionen av laddningsregulatorer är som regel väldigt simpel på de flesta hojar så därför kommer utspänningen att variera lite beroende på varvtal och belastning (samt dimensioneringen av generatorn).

Ditt fenomen grundar sig med största sannolikhet på att du har en batteri med nedsatt kapacitet. När hojen kräver mer ström och generatorn inte orkar med att leverera den effekt som krävs så sjunker spänningen över batteriet. Hojen laddar alltså inte sämre när du ökar varvtalet, även om man kan få den uppfattningen när man läser av voltmetern.
Prova byta till ett nytt batteri som stabiliserar spänningen bättre så belastas inte generatorn så hårt att spänningen sjunker när du ligger högt i varvtalsregistret.

Har man ett fulladdat batteri i toppskick och fel på generatorn eller laddningsregulatorn så brukar man se det genom att den inte laddar alls (ingen eller marginell skillnad på spänningen över batteriet oavsett om motorn är igång eller inte, alternativt att spänningen sticker iväg en bra bit över 15V vid högre varvtal). Är endast någon av de tre statorlindningarna defekta kan man få fenomenet att den laddar normalt vid låg belastning men inte orkar med när den belastas hårdare och spänningen sjunker därför.

Har man ett urladdat batteri så är det bästa att ladda upp det med en separat batteriladdare, inte att ladda upp det med hojens laddningssystem.
Laddar man det i hojen med en fungerande generator och likriktare/laddningsregulator så kommer batteriet att laddas upp långsammast (eller inte alls) om hojen står på tomgång eller mycket låga varvtal då den avgivna generatoreffekten är som lägst. Ett bra sätt att bränna statorlindningarna på hojar med underdimensionerade laddningssystem är att köra länge på dåliga batterier...

Har du fel på generator eller laddningsregulator finns inga knep typ låga varvtal för att det ska fungera !
Det vanligaste är laddningsregulatorn. För att helt friskriva generatorn som orsak till problemet.
Detta som står i Fettsnoks länk...
Med stillastånde motor.
Ta loss kontakten med de tre (ibland gula) sladdarna från generatorn till laddningsregulatorn.
Mät motståndet mellan sladdarna. Du ska få tre mätningar alla omkring 1 Ohm eller lägre.
(då är det inte avbrott i generatorlindningarna OK)
Mät motståndet mellan sladdarna från generatorn och och ramen på hojen. Det ska vara högt motstånd. Över 1 MOhm. (Är motståndet högt är det inte brända lindningar med kortis generator till chassi, OK)
Sista generator testet. Fortfarande med kontakten från generatorn inte inkopplad. Du startar hojen och mäter när motorn varvar ca 4000RPM spänningen som generatorn ger. Det är växelspänning (AC) När du mäter ska du ha ca 70 Volt AC, mellan alla 3 sladdarna sladd 1 och 2; sladd 1 och 3; sladd 2 och 3.

Klarar generatorn all tre testerna ska du ha 3 låga motstång ca 1 Ohm, 3 höga motstånd, och 3 spänningar tex 65V 70V 72Volt som resultat. Då är generatorn OK.
OCH Det är laddningsregulatorn som är kass.
Om du inte har nån lös sladd , dålig kontakt nånstans, men det har du väl kollat?.
(Jag har gjort allt det här själv och kunde efter testet konstatera, generatorn OK :tummenupp Laggningsregulatorn alltså kass :mad: Så det blev ny laddningsregulator.)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...