Problem med laddning/batteri, Yamaha R1 -06

Blackbetty

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zx9r -96
Jag har fått problem med min R1 -06.
Under vintern stog hojjen utan laddare och när jag då skulle starta nu i vår så var batteriet sten dött. Det verkade inte som det gick att väcka så jag köpte ett nytt batteri på mekonomen. Det är ett Global YTZ10-S som skall vara i samma klass med original Yuasa. Det som skiljer är att Yuasa har 190 CCA och Global batteriet har 195 CCA. Detta är ju då till Globals fördel.

Nu till problemet: Jag körde med det nya batteriet två gånger utan problem. Startmotorn gick runt och hojjen startade. Dock när jag skulle starta den 3:e gången startade den inte. Lägger man då på startkablar så startar den direkt. Tiden mellan gång 2 och 3 var 5 dagar. Så detta tyder på att batteriet skall ha laddat ur så pass på bara 5 dagar.

Vad jag har kollat så fungerar laddning. Jag mätte under drift och jag hade 14.3 volt över batteriet vid 5000 rpm. Detta faller ju inom vad som skall vara ok.

För att då få reda på vad det var som tömde batteriet så kopplade jag upp en strömlogger. När jag kopplade på amp-metern hade jag 12.8V (dock hade jag tagit av laddaren ifrån batteriet precis innan). I alla fall loggade jag förbrukningen under 12 timmar. Under denna tid pendlade förbrukningen mellan 13-16 mAmp. När jag sedan tog bort loggern ifrån batteriet mätte jag spänningen och då hade den sjunkit till 8.5V.

Är 16 mAmp förbrukning när hojjen är avstängd normalt? Någon som känner igen sig i detta problem och kan komma med lite hjälp?

Hur länge kan ni ha hojjen ståendes utan att ladda och ändå kunna starta?

Har haft min R1:a ståendes i garage hela vintern utan att underhållsladda eller något, och har inte haft några som helst problem med att starta den nu i vår.

Har dock ingen lösning på ditt problem :/

Har haft min R1:a ståendes i garage hela vintern utan att underhållsladda eller något, och har inte haft några som helst problem med att starta den nu i vår.

Har dock ingen lösning på ditt problem :/

Skulle du kunna koppla upp en amperemeter i serie med batteriet och mäta hur mycket din drar i "viloläge"?

Har exakt samma problem. Låter jag hojen stå 5-7 dagar måste jag använda startkablar ser det ut som(varit så dem 3 senaste gångerna) har dock inte bytt batteri men känns ju löjligt på en så ny hoj 2011... Har förvisso pillat lite på elen osv så skulle kunna vara att den tjuvar ström någonstans vilket jag inte orkat kollat än. Men om någon kanske har en annan ide vad det kan vara hojta

Det som gjorts är en pc5. Har inte provat att starta hojen med mindre mellanrum än 5 dagar. Men har jag varit ute och kört sen ställt hojen ca 1 dag sen startat senare emot kvällen har den startat på momangen

Last edited:
Igår kopplade jag ifrån batteriet och laddade fullt med cteken. Precis efter att jag hade laddat mätte jag spänningen som visade sig vara 13.1 V.(Dock är detta lite missvisande kan jag tänka mig i och med att spänningen sjunker lite precis efter laddning). Dock så mätte jag batteriet idag som stod frånkopplat under natten. Då hade jag bara 10.7 V.

Verkar ju som att batteriet är kasst. En veckas tid har det varit i min ägo.

Jag kontaktade Euroglobe ang detta. och de bad mig prova med en annan laddare. Så nu står batteriet på laddning med en annan laddare (Ctek 5.0).

Dock har det ju redan visat sig att både min hoj och min Ctek Zafir 45 laddare inte klarar av att ladda batteriet.

Börjar kännas trist detta. Dock är det ju tur att det inte är mc temp i luften ännu.

Igår kopplade jag ifrån batteriet och laddade fullt med cteken. Precis efter att jag hade laddat mätte jag spänningen som visade sig vara 13.1 V.(Dock är detta lite missvisande kan jag tänka mig i och med att spänningen sjunker lite precis efter laddning). Dock så mätte jag batteriet idag som stod frånkopplat under natten. Då hade jag bara 10.7 V.

Verkar ju som att batteriet är kasst. En veckas tid har det varit i min ägo.

Jag kontaktade Euroglobe ang detta. och de bad mig prova med en annan laddare. Så nu står batteriet på laddning med en annan laddare (Ctek 5.0).

Dock har det ju redan visat sig att både min hoj och min Ctek Zafir 45 laddare inte klarar av att ladda batteriet.

Börjar kännas trist detta. Dock är det ju tur att det inte är mc temp i luften ännu.

Var förbi garaget ikväll efter jobbet för att tvärmäta, batteriet låg iaf på 12.4v, och då har hojen inte körts sen förra säsongen och stått utan laddning under hela vintern, så jag tycker det är helt klart ett godkänt resultat, skulle mäta mAmp men då jag var stressad så mätte jag fel kom jag på i efterhand, så kan inte ge dig ett resultat på det. Men jag skulle vilja säga att du har något som tjuvdrar ström som bara den för dig.
Vad har du för eftermarknads prylar på hojen?

Lämnade tillbaka batteriet återigen till mekonomen. De trodde det skulle kunna vara en dålig batch av batterier ifrån Globe. Det kanske stämmer vad vet jag.
Jag köpte istället ett nytt på Svenska batterilagret. Det fungerade ju klockrent idag men det roliga blir att mäta spänningen och provstarta imorgon!

Lämnade tillbaka batteriet återigen till mekonomen. De trodde det skulle kunna vara en dålig batch av batterier ifrån Globe. Det kanske stämmer vad vet jag.
Jag köpte istället ett nytt på Svenska batterilagret. Det fungerade ju klockrent idag men det roliga blir att mäta spänningen och provstarta imorgon!

Glöm bara inte att skriva här så jag får veta om du får till problemet!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan