Problem med laddning av gps

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Har ett cigaret uttag under sätet på hojen.
In i den har jag stoppat en dual usb car charger som det heter, alltså att man får ut två usb ingångar.
Sen har jag kopplar gps:en med hjälpa av en usb-mini usb kabel.

Nu vill jag köra hoj, använda gps för att hitta rätt och ha den ikopplad samtidigt, precis som i bilen. Detta går ej eftersom gps:en far i "dator" mode.

Det fungerar med en helt vanlig cigaretladdare, varför inte när det är en usb-miniusb kabel imellan?

Vet inte vad som är orsaken men jag hade en Garmin förut som man kunde "lura" genom att man stoppade in miniusbn och lät den starta i dator läget sen drog man ut den snabbt och stoppade in den. Då hann den inte reagera och tog laddning och fungerade precis som vanligt.

Anledningen till detta är antagligen kabeln jag har samma sak på min mobil.
Om jag tar en usbkabel som är till datorn så kan jag inte ladda med denna kabeln från "en usb strömkälla" men att ladda från datorn går bra efter den identifierats.

Men jag gjorde en egen kabel som bara hade laddningen ikopplad och nu kan jag ladda överallt med den kabeln.

Så prova att byta kabel till en utan någon elektronik i

Vet inte vad du har för märke på din men jag har en Garmin och jag använder samma sladd som till datorn.
När jag kopplar in den så går den in i "dataläge" precis som när jag kopplar den till datorn men om jag inte rör den så efter någon minut så startar den och övergår till GPS-läge.
Vet inte om detta hjälper dig men min funkar så, lycka till.

Jepp, jag har också en garmin. Tack för tippsen! skall genast ut och testa.

//Johan

Ditt "dual-USB" uttag ger bara 500mA per port vilket är vad en dator ger, alltså tror GPS'en att den är ansluten till en dator.

Byter du ut ditt USB uttag till ett som ger 1A så slår den över till normalt driftläge, dessutom behöver du nog ladda med det för att inte gå back i GPS batteriet, jag tippar att GPS'en drar 700-1000mA.

Vet inte vad du har för märke på din men jag har en Garmin och jag använder samma sladd som till datorn.
När jag kopplar in den så går den in i "dataläge" precis som när jag kopplar den till datorn men om jag inte rör den så efter någon minut så startar den och övergår till GPS-läge.
Vet inte om detta hjälper dig men min funkar så, lycka till.

Tack häggis, du hade så rätt. Lät stå den en minut och plötsligt slog den på.
Angående hur mycket ström den tar/får skall jag ut och testa snarast.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT