Problem med lånad hoj!

Kopierat från orginalinlägget

"Men här slutar inte problemen. Mekanikern som hade fixat hojen sa att motor va i snuskigt dåligt skick och han sa att jag snabbt som f*n skulle lämna tillbaka hojen för att slippa mer problem. Så, jag hämtar hojen, den startar och låter ifs rätt rasligt men jag hoppas på att jag kan köra hem den tilll polaren. Hinner inte mer än 200 meter då motor helt har säckat ihop..."

Ditt stora problem var att du körde en hoj som du visst kunde rasa vilken minut som helst. Den lät inte frisk men du körde ändå. Inte konstigt att polaren är sur på dig.

MEN det är orimligt att du ska stå för halva kostnaden. Hade jag varit du så hade jag tagit tillbaka boxen som du har köpt. Sålt den och erbjudet dig att betala hälften för en liknande hoj. Såg att det fanna länkar till blocket där de gick för mindre än 10000:-, På så sätt efter att ha sålt boxen hade det inte blivit många tusenlappar till och båda hade varit nöjda :)

Och för er som anser att grabben ska betala vill jag dra en liknelse.

Antag att du lånar kompisens bil för att köra till Konsum och handla kaffe men på vägen hem tar bensinen slut. Ska då kompisen kräva att du tankar bilen full? Det var ju du som körde tomt!!!

Det hade väl varit en fin gest att lämna bilen tillbax med mer bensin i än när du lånade den i alla fall? Ett litet "tack för lånet" kallas det

Finns nog iaf tre TZR motorer på blocket. Köp en (småpengar, troligen mindre än det du betalar meken för att kolla genom gamla motorn) och släng in på en helg. Klarar du det inte så finns det garanterat folk som kan hjälpa dig billigt. Hade du bott i Lund och kommit med hoj och ny motor så hade jag kunnat hjälpa dig för småpengar.

Men man lämnar väl fortfarande tillbax den fungerande?

Alvarligt talat så skulle inte jag tycka det vore fel att lämna tillbaka nycklarna med orden: Lånar du ut en bil med 3 deciliter i tanken så kan kan du gott hämta den själv på Storgatan 1!

Däremed inte sagt att det är vad jag skulle ha gjort. Jag kanske skulle nog ha ring honom och diskuterat hur vi enklast löser missödet. I det här fallet så kräver han alltså full tank...

KOlla på blocket finns några motorer finns några billgiare hojar (slitna) Du låna en sliten hoj då kan han få tillbaka en sliten hoj. Sen spelar det ingen roll om det är du eller han som betalar 15k för TZR 91 för hela ideen med det är idiotisk

Fick ett snack med meken idag. Cylindern har varit borrad sedan tidigare. Han skulle även säga till familjen att det inte va mitt fel att motor rasade, utan motor hade gått i pension för länge sedan. :gnissla

Fick ett snack med meken idag. Cylindern har varit borrad sedan tidigare. Han skulle även säga till familjen att det inte va mitt fel att motor rasade, utan motor hade gått i pension för länge sedan. :gnissla

soft, det måste väll ändå räknas som ett fall frammåt? Tycker att det verkar vara en tjurskallig polare du har som inte ens är villig att diskutera saken?

soft, det måste väll ändå räknas som ett fall frammåt? Tycker att det verkar vara en tjurskallig polare du har som inte ens är villig att diskutera saken?

Vet inte vad det är, men han vill inte ta några beslut innan han vet exakt vad som är fel och vad det kommer att kosta. Mekanikern snackade om att kunde lägga cylinderfoder för att slippa köpa ny cylinder.

Hur mycket har det där kostat nu iddagsläget?

Det kanske är dags att sluta kasta pengar i sjön o köpa en ny motor/hoj o glömma bort skiten?

Hur mycket har det där kostat nu iddagsläget?

Det kanske är dags att sluta kasta pengar i sjön o köpa en ny motor/hoj o glömma bort skiten?

Om man ska vara realistisk så känns det som det enda rätta just nu!
Ska kolla runt på olika skrotar om de har en fungerande cylinder.

Skule de vart jag skule jag plockat i sär cylindern o köpt en gammal sliten kolv fast bätre fungerande ( om jag inte kunde fixsa den som satt i ) o smäkt ihop skiten, o lämnat den åter fullt fungerande, om den bara håller 20min för kompisen e ju hans eget fel, den som kör den får betala för o få den fungerande oftast om man inte har riktiga vänner som ser på omständigheterna, för jag kallar de ingen kompis den du har, han måste ju se att hojen inte e ny ju någonstans o när gjorde han en grundlig genomgång av motorn egentligen, tror han bara tankar o kör o skiter i resten o sen ska han kräva full betalning på en ovärdad hoj, annan sak om hojen hade dokumenterad verkstas besök med stämplar eller en kompis som bytter förslitningskador ofta.

Sist jag körde en lånad honda NSR 125 så råka jag värmenypa den 2 gånger i rad för oljepumpen va full med smuts men efter lite rengöring så gick den som ett skollat troll fasten den va värmenypen 2 gången :P polarn sa inte mycke, den hade ju stått i 5år still så han va bara glad att jag mäst fick igång den :)

Jag har känt honom i mer än 10 år, vi går i samma plugg och spelar i samma innebandylag. Så vi är bra vänner.

Men det som jag anser att man bör se på HUR har skadan uppstått. Jag körde till Sala med farsan, och han kan intyga att jag tog det lugnt. Gamla saker går sönder förr eller senare.

Men de skiter fullständigt i HUR det har skett. "Du har förstört hojen och du ska betala allt nu. Vi sa att du skulle lämna tillbaka hojen i samma skick".... "Vadå, så om jag pröjsar för hela renoveringen så kommer den ju vara som helt ny. Ska jag betala en helt ny hoj?"

Vår "deal" gick ut på om JAG tar sönder hojen så pröjsar jag självklart. Har jag tagit sönder den? NEJ, det skulle ha hänt i alla fall. Men det enda själet till att vi har diskussionen i huvudtaget är att han är trots allt min vän. Jag vill inte att vår vänskap ska skita sig pga. detta. Jag är villig att betala för reporationskostnaderna, och att de betalar kolven, cylindern eller vad det nu blir. Men just nu vill de att jag ska pröjsa ALLT.

Hur som helst, vi väntar på att mc-mekanikern ska göra gå igenom vad som har hänt och ge oss ett prisförslag. Sen får vi bestämma hur vi ska göra.

Betala allt och säg upp vänskapen me nöten

En enkel regel; man lämnar tillbaka saker i bättre skick än dom var när man lånade dom (mer bensin, nytvättad ect). Rasad motor = dåligt skick.

lånade ut min yz-250 till en kompis en helg.fick ett samtal att skiten hade rasat och han sa att han ska betala allt för han kände sig dum.Men INTE en chans att han ska betala min motorenovering.Då jag renoverade bytte jag samtliga slitdelar i motorn (ca 8500kr)..visste att motorn var lite sliten så hade renoveringstankar i huvet innan den rasade.Varför ska han betala min motor så att den blir som ny igen?????

Håller med. Har själv gjort liknande en gång. Men polaren erbjöd sig betala rubbet vilket jag tycker gör hela skillnaden!
Har andra polare som inte resonerar på detta sättet när de lånar något =>
de får inte låna av mig i alla fall.
Dock resonerar de så när de lånar ut något(!) => jag skulle aldrig be att få låna något av dem!

Yääääs!

Äntligen har vi kommit överrens om en slutling betalning. Samanlagt blev det en kostnad på 9200.

4730 - CDI boxen + montering
3500 - beg. motor
1000 - felsökning efter motorras.
--------
9230

Jag kommer att stå för 5100 och min vän för 4100. Känns j*vligt surt för oss båda. Ingen av oss är självklart riktigt nöjda med slutbetalningen. (Jag pröjsar 5100+300 för en hoj som jag kör 60 mil) och min vän betalar 4100 för en hoj som han aldrig har kört. Men men, ser detta som en läxa. Känns också bra att vi båda kom överrens om hur betalningen skulle ske. Utan att våra päron fick lägga sig i allt för mycket. Tidigare hade jag och min farsa tagit diskussionen med min väns föräldrar och han själv. Den här gången gick jag dit ensamt. Fick lite creed för det.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna