Problem med lånad hoj!

Alltid när man är ute och åker med kompisar eller polare så ska det lånas hojjar hit och dit, vårat motto är u break it u buy it!
Alltså man ska bara skita i att låna andras saker, även om dom tjatar på en.
Det blir bara jävligt dyrt i slutändan.
Detta är väl extremfall, jag skulle säga till min polare sug min jävla tumme du som blandar in din familj i detta.
Är han 11år eller? Som sagt åk och köp en motor på skroten sen en platta öl och skåla med din polare och säg: Det var sista ölen mellan dej och mej sen kniper du käft och byter motor.
Sen tar du den gammla motorn och slänger den på sadeln på hojjen och önskar ett bra liv.

Just nu vet jag inte hans personliga åsikt. Han har blivit otroligt påverkad av sina föräldrar. Men snackade med honom idag i plugget och han antyde att det va lika bra att skrota hojen och köpa en 25kws hoj nästa år.

Det är ju helt befängt att du ska betala en renovering av en 16 år gammal tvåtaktare. Kör man omkull är det ju en sak men i detta fallet hade jag inte betalt en krona. Bajken var ju skräp från början.

Alltid Som sagt åk och köp en motor på skroten sen en platta öl och skåla med din polare och säg: Det var sista ölen mellan dej och mej sen kniper du käft och byter motor.
Sen tar du den gammla motorn och slänger den på sadeln på hojjen och önskar ett bra liv.

:tummenupp om de blir bråk

Jo, precis min mening. :rolleyes:

Hey! Lyssna nu. Allting är ju relaterat till hur mycket du är beredd att betala. Du hade sönder motorn. Köp en begagnad motor. Kolla in den blocketannonsen på förra sidan, samma årsmodell men med typ halva miltalet. Ni kom överens om att du skulle betala om nåt gick sönder, köp motorjäveln och ge den till dem. Kom ni överens om att du skulle betala verkstaden också? Vill du rädda vänskapen får du fan kämpa lite för det också, hojen gick faktiskt sönder i din ägo - det ger dig ett visst ansvar. Jag står på din sida men du måste arbeta lite också för att få det att fungera. Köp motorn och ha skiten som vinterprojekt. Tidsbrist eller ej, ibland får man prioritera. Sen kan killen sälja hojen dyrare till våren när priserna går upp och tjäna en hacka på det och helt plötsligt har du en bra kompis. Eller tjacka begagnatmotorn och dela på priset. Även du måste se lite bortom din egen lilla värld.

Mohahaha, suuuurt :D

Hade jag lånat en hoj av en polare och kört 60 mil och den skurit hade jag INTE betalt allt!

Min polare hade förstått att jag kan köra och att jag inte hade kört sönder hans hoj utan att jag är försiktig md andras saker. Vi hade säkerligen kommit fram till en uppgörelse som båda skulle gillat. Sen beror det ju på vad man har för kompisar med..

Hade jag varit du hade jag försökt ordna ett utlåtande från en tredje part om att en motor slits på mer än 60 mil.. Sen är det ju upp till din "kompis" att tro på dig att du har kört lugnt.

Har man däremot trillat eller liknande är det ju självklart att man betalar.

Ibland så måste man bita i det sura äpplet.. Lära sig den hårda vägen. Stå ditt kasst och betala så kanske du lär dig tills nästa gång! :yoparty

Moraltant som man är muhaha!

Jag känner verkligen att du personligen stöttar mig i denna kniviga situation. Tack, underbart att det finns schysta människor!

Sug :arsele !

Hoppas du lärt dig nåt. Att även om det bara är till en kompis så kan det vara vettigt att ha det på pränt vad som gäller. Jag har som regel att till exempel aldrig göra affärer med vänner. Kan bli tråkigt i fall de skulle känna sig lurade. Jag har en liten historia som får dig att känna dig lite bättre, kanske. Jag lånade en kompis´ hoj (många år sen), och hade den ett par dar. Samma dag som jag skulle lämna tillbaks den lånade jag ut den till en annan kompis för en snabb provtur. Killen totalkvaddar den. Jobbigt telefonsamtal till killen som jag lånade den av. Men allt är frid och fröjd idag. Jag får fortfarande mina pikar när vi festar, men det bjuder jag på. Jag var ju en idiot.

Hoppas allt löser sig med den här härvan:)

Sätt i en ny kolv och ful-hona cylindern med lite våt slippapper. Då funkar hojen garanterat 60 mil till........

Kolv bör knappt kosta 1000:- till en sån där hoj.

Du har ju fan inte LÅNAT hojjen, du har betalt 300kr per vecka = HYRT hojjen.. Vem fan skulle betala för slitageskador på en hyrbil??

har varit med om en liknande grej för en massa år sen där det var en 245:a,en "kompis" och en kamrem inblandad och vi är inte kompisar längre men jag har lärt mig i LHS (livets hårda skola) så därför lånar/hyr jag ogärna andras bilar/båtar/hojar ...
Hur som helst så är det jävligt trist när det händer..
Detta är en av anledningarna till varför man inte lånar andras hojar. :fakta
:fakta :fakta :mattias

Har inte hört något från varken min vän eller familjen angående motorcykeln.

Det enda jobbiga som jag går runt och oroar mig för just nu är om de väljer att skrota hojen, och de kräver att jag ska stå för ungefär halva marknadsvärdet. (ca.4-6 lax). Även fast jag redan har pröjsat 4700.
Ajaj, vad ska jag ta mig till. Kommer f*n aldrig låna någonting utav någon (mc/cykel/tjej osv). Blä.

annars gör du så som någon skrev, att du sparar, köper hojen till det värdet som var innan krashen, letar begagnade delar eller köper nya om du nu tycker att det är värt det, i din egen takt och vad du har råd och tid med, dom behöver inte vänta på att du/ni ska få fram pengarna, utan han kan köpa sig en ny hoj eller vad han vill göra med pengarna, men du är i en svår sits, har pajat några saker på motorfordon för kompisar och har alltid betalat, men mina kompisar har aldrig låtit mig betala hela belopp, tack vare just den biten att det har varit gamla saker och det är sånt som kan gå sönder och att de är mina kompisar. lycka till.

Det enda jobbiga som jag går runt och oroar mig för just nu är om de väljer att skrota hojen, och de kräver att jag ska stå för ungefär halva marknadsvärdet. (ca.4-6 lax). Även fast jag redan har pröjsat 4700.
Ajaj, vad ska jag ta mig till. Kommer f*n aldrig låna någonting utav någon (mc/cykel/tjej osv). Blä.

Sätt dig in i din polares situation: han lånar ut en fungerande hoj till dig och får tillbax en icke-fungerande hoj... Gammal och sliten må vara hänt men dock fungerande.

Det är skitsamma om den går sönder av förslitning, att du vupar eller ens om en ångvält kör över den när du har parkerat den över natten: det är du som har lånat den och därför du som skall fixa/ersätta.

Hur du sen fixar/ersätter är din sak (det ska hans föräldrar skita i) bara du lämnar tillbax den i samma skick som den var när du lånade/hyrde den.

Som sagt! köp en begagnad till han så har han ju 2st! så kan han lära sig lite om motorer och skruva på kuppen också!

Föräldrar kan vara riktigt omöjliga att ha och göra med och du kommer knappast kunna prata förstånd med dom för dom lyssnar troligen inte på dina argument.

Dom tror sig veta att du kört sönder hojen men sanningen är att dom utnyttjar ju dig!
Han har lånat ut en skrot-MC som skulle ha gått sönder vilken sekund som helst. Även om man håller full gas 60mil i sträck så rasar inte en TZR125 i gott skick! Tro mig! Jag hade iofs en DT125a på min tid och den gick sällan på mindre än fullgas i ca 1000mil. Möjligen om du tankat diesel eller kört den tom på olja så är det ju ditt fel!

Det är inte du som kört sönder den! Det är brist på vård som gjort att den rasat och det kan vilken mekaniker som helst intyga.

Ge dom två alternativ!

1) Ni låter udda vara jämt och dom nöjer sig med de 4700kr dom redan fått.

2) Vill dom fortsätta tjaffsa så slutar du snacka med dom och går du till Polisen och anmäler dom för bedrägeri! Och kräver tillbaka dina 4700kr som du betalat för en sak som man inte kan gasa sönder hur gärna man än vill!

Och för er som anser att grabben ska betala vill jag dra en liknelse.

Antag att du lånar kompisens bil för att köra till Konsum och handla kaffe men på vägen hem tar bensinen slut. Ska då kompisen kräva att du tankar bilen full? Det var ju du som körde tomt!!!

Eller som killen ovan med 245an!? Han lånar en bil med kamrem som antagligen gått minst 10000mil av en ägare som skitit i att byta kamremmen! Av snålhet/dumhet eller nåt annat. Det var inte frågan om utan när remmen skulle brista! Vem kunde veta det? Förutom ägaren? Det är alltså hans ansvar! Innan man lånar en bil frågar man ju knappas "När bytte du kamrem senast?"

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna