Problem med lånad hoj!

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Hej alla glada människor, jag vill bara skriva av mig lite.

Bakgrundsfakta:
Jag hade precis tagit mitt A1-kort och jag var såklart jätteglad över det. Hade tyvärr ingen hoj som fungerade just då, så jag hyrde min väns Yahama TZR -91, 125;a i en vecka för 300 spänn för att glida runt här i närheten och även åka till Sala där jag familjen skulle fira midsommar. Inga problem, än. Jag gled runt här omkring i Stockholmsområdet, körde till Sala fram och tillbaka. Jag hade haft hojen nu i en vecka, inga problem. Än. Min vän ringde mig och frågade hur det hade gåt "fint fint, inga problem. Blala" Så vi bestämde i alla fall att jag skulle lämna tillbaka hojen på kvällen. "Perfekt, då kan jag köra till Gristaspåret och ta mig en joggningstur i löpspåret på dagen."

Jag kör ner till Grimsta, (tar 4 min att köra från mig) ställer hojen där, låser fast den och ger mig i väg till löpspåret... Kommer tillbaka ca 40 minuter senare och kan konstatera att hojen är helt orörd. "Underbart, bara att köra hem", tänkte jag så jag börjar kicka med den går inte i gång. Försöker att springa igång den, fungerar inte. "Shit, hoppas att det är tändstiftet." Så jag får rulla hem motorcykeln, jag köper ett nytt tändstift, men den vill i alla fall inte gå igång. Just då skulle min motorcykel in på service, så då lämnade jag även in min väns 125;a för service. Visade sig då att det va CDI-boxen som hade gått sönder. Felsökning, ny CDI-box och montering gick på 4700 kr.

Problemet
När jag lånade min väns hoj så hade vi en "uppgörelse" som gick ut på om att jag tar sönder något så ska jag självklart betala för det också. Men efter som att CDI-boxen ändå skulle ha gått sönder, så va det ju inte mitt fel. Så vi sa att vi båda betalar 50 %.

Men här slutar inte problemen. Mekanikern som hade fixat hojen sa att motor va i snuskigt dåligt skick och han sa att jag snabbt som f*n skulle lämna tillbaka hojen för att slippa mer problem. Så, jag hämtar hojen, den startar och låter ifs rätt rasligt men jag hoppas på att jag kan köra hem den tilll polaren. Hinner inte mer än 200 meter då motor helt har säckat ihop...
Det gick att dra ner kicken hela vägen med vänsterarmen utan problem. Det fanns ingen komprision i huvudtaget. Hela rubbet av cylinger, kolv, kolvringar, vevhuset har nu gjor sitt efter 16 år. Detta kan gå på allt mellan 2-10 000 kr sa mekanikern när man va tvungen att rulla tillbaka hojen.

Men nu kommer det värsta
Min vän och hans föräldrar vet ingenting om motorer. De påstår att JAG har körtsönder deras hoj under de 60 mil som jag har haft den. Och nu säger de att jag ska stå för hela kostnaden för att jag lovade att jag skulle betala om JAG hade sönder något. Men har JAG verkligen gjort något fel? Detta skulle ha hänt även om det va min vän som körde hojen. Om jag hade kört in i en bil, kvaddat den i mot en bergvägg så hade jag självklart betalt rubbet. Men nu är det ju faktiskt en förslitningsskada som har skett. Ska jag verkligen då ivärsta fall betala 15 000 kr för en hoj som jag lånade i 60 mil? Verkar helt sjukt.

Oj, blev lite mycket text. Alltid skönt att få skriva av sig lite kanske... Men vad har ni att säga om det hela? Självklart kommer jag att betala, för det är min vän vi talar om. Men jag är inte berädd att punga ut 15 000 kr.

det var väl inte värt att köpa en cdi box för 4700:- till en 16 år gammal hoj. Det är typ halva värdet :D :D

det var väl inte värt att köpa en cdi box för 4700:- till en 16 år gammal hoj. Det är typ halva värdet :D :D

Jo, det är ungefär halva värdet. Men som jag sa, CDI-boxen kostade 3200 spänn ny. 1000 spänn för felsökning och 500 kr för montering.

Fy tusan, stackare. Jag har ingen bra lösning så här på rak arm, men du kan få en rejäl dos sympati. Men 15000, fan då är det väl bättre att köpa en ny motor eller en ny hoj? Finns det inga motorer på skrotar? Det kan du ju kolla, måste ju bli billigare.

Fan, det är ju precis sånt där man har haft skräcktankar om när man lånar någon dyra prylar.

EDIT: sen vet jag inte hur ovän du vill bli med din vän, men det går ju alltid att gå vidare med liknande problem.

/perris

men förklara skiten för din kompis och hans föräldrar med andra ord.. tex

det är ungefär som jag lånat din mormor, och när hon 109 år gammal spontant bryter benet och får en hjärtattack och dör. så tycker ni att jag ska betala allt trotts att hennes kropp varit väl använd av tidigare användare ??

eller så kan du fråga om du ska betala för hela "bägaren" bara för att du "körde" droppen som fick den att rinna över?

när dem sedan ger med sig, vilket dem bör göra, så kan du ju alltid säga att du trodde man skulle köra med sandblandad yes istället för olja. och att det var juh skönt att det löste sig :)

Allvarligt!!!! Om det är en KOMPIS som du säger och ingen "kompis" så borde han fatta att på 60mil så kan man inte köra sönder en hel hoj på det sättet som du beskrev...den är ju 16år gammal(Lätt inkörd)!!!!! Dags att kasta på skroten å köpa ny skulle jag säga till killen. slå sönder den lite och säg att du rammade ett träd..kostar ett par tusen i självrisk och polaren får en ny hoj, han kommer slicka din stjärt i ett par år....peace

Du är i en jobbig situation min vän. Visst hade kanske hojen gått kaputt om din polare hade den,men nu råkade det ju vara du som hade den.. I min värld betyder det att du får pynta.

Sen gäller det ju en gammal hoj i detta fallet. Är din polare vettig så inser han att det inte är värt att lägga ut en massa deg på denna cykel och låter dig köpa en annan beggad åt honom kanske?? Alternativt att ni delar på slutnotan för reparationerna..

Ja du, utan att ha något juridiskt belägg utan bara min personliga åsikt så tycker jag du sitter lite i smöret.
Om jag skulle låna ut min hoj till en polare och han kommer tillbaka med den raserad så skulle han nog få vara så vänlig att punga upp, eller så är nog den vänskapen över. Det är en fråga om förvaltande i min mening. Han lånar en sak alltså har han ansvaret för den. Kan han inte stå för det så ska han inte heller låna till att börja med.
Men visst kan man gå 50-50 så är det väl bra.

snark.. om vänskapen är över för att 15000kr hojj är pajj så tror jag nog att det inte var en riktig kompis från början..

överenskommelsen var väl att du skulle få köra hojjen i en vecka för 300kr och då bör normalt slitage vara inräknat. hade den varit ny hade det gått på garantin och det säger väl en del om vem som ska betala..

Det här med föslitningsskador är jävligt svårt om man lånar ut hojen. Hade han haft hojen och eftersom han inte kunde något, hade han ju kört skiten tills det rasade, så som du gjorde. Hade du varit smart hade du låtit skiten stå kvar på verkstad.

"you brake it, you but it" som brukar gälla när man lånar ut något handlar om man haft sönder något vårdslöst eller klantigt så betalar man, inte det andra.

Säg åt han att han köper en motor, så köper du en haynes och en platta öl, så byter ni motorn under en helg. Är han normal funtat och tror på dig att du kört normalt kan han inte kräva dig på något, tycker du gjort mer än man kan begära.

Skit samma låt ditt sammvete styra dig du som ska känna dig nöjd.

Tyvärr finns det många som inte kan ett skit om motorer och på fullt allvar tror att man kan köra slut en hoj på 60 mil, jag antar att det är där ditt problem börjar. Det finns ju olika scenarion men det enklaste i detta fall är juatt lämna tillbaks cykeln och erbjuda att betala "din del" av slitaget (någon tusenlapp). Duger inte det kan de ju själva försöka få en mekaniker att intyga att detta beror på just dina 60 mils körning och inte år av utebliven service. De lär inte lyckas och du har förlorat en vän men har kvar pengarna.

Du är i en jobbig situation min vän. Visst hade kanske hojen gått kaputt om din polare hade den,men nu råkade det ju vara du som hade den.. I min värld betyder det att du får pynta.

Sen gäller det ju en gammal hoj i detta fallet. Är din polare vettig så inser han att det inte är värt att lägga ut en massa deg på denna cykel och låter dig köpa en annan beggad åt honom kanske?? Alternativt att ni delar på slutnotan för reparationerna..

DET ÄR EN POLARE!!!!!!!!!!!! Han skall ta allt, killen har ju inget med att göra om den skär sönder......gammal hoj kan det hända allt med... Bror min la omkull min KTM för ett par veckor sen, och det skulle kosta runt 2500kr i reparationer, jag sa att det var lugnt(han ville pröjjsa allt+lite till)......bror är iofs starkare än kompis men om man pratar om detta fall så har ju killen inte gjort nåt fel! Är det en bra kompis borde han fatta att han skall stå för kostnaden, om han inte gör det så är det bara att säga upp bekantskapen på en gång (jag kan bli din nya kompis..haha) Om det inte är nån bra kompis så är det bara att neka om han skall dra det till rätten...finns det inga papper så är det är stor risk att allt blir nerlagt. (Ord mot ord) Tror iofs inte att han drar det så långt men ändå....

Allvarligt!!!! Om det är en KOMPIS som du säger och ingen "kompis" så borde han fatta att på 60mil så kan man inte köra sönder en hel hoj på det sättet som du beskrev...

Jag har känt honom i mer än 10 år, vi går i samma plugg och spelar i samma innebandylag. Så vi är bra vänner.

Men det som jag anser att man bör se på HUR har skadan uppstått. Jag körde till Sala med farsan, och han kan intyga att jag tog det lugnt. Gamla saker går sönder förr eller senare.

Men de skiter fullständigt i HUR det har skett. "Du har förstört hojen och du ska betala allt nu. Vi sa att du skulle lämna tillbaka hojen i samma skick".... "Vadå, så om jag pröjsar för hela renoveringen så kommer den ju vara som helt ny. Ska jag betala en helt ny hoj?"

Vår "deal" gick ut på om JAG tar sönder hojen så pröjsar jag självklart. Har jag tagit sönder den? NEJ, det skulle ha hänt i alla fall. Men det enda själet till att vi har diskussionen i huvudtaget är att han är trots allt min vän. Jag vill inte att vår vänskap ska skita sig pga. detta. Jag är villig att betala för reporationskostnaderna, och att de betalar kolven, cylindern eller vad det nu blir. Men just nu vill de att jag ska pröjsa ALLT.

Hur som helst, vi väntar på att mc-mekanikern ska göra gå igenom vad som har hänt och ge oss ett prisförslag. Sen får vi bestämma hur vi ska göra.

Last edited:
snark.. om vänskapen är över för att 15000kr hojj är pajj så tror jag nog att det inte var en riktig kompis från början..

överenskommelsen var väl att du skulle få köra hojjen i en vecka för 300kr och då bör normalt slitage vara inräknat. hade den varit ny hade det gått på garantin och det säger väl en del om vem som ska betala..

Du resonerar som ett fruntimmer. Bara för att en vänskap får ett abrupt slut så har det aldrig varit en riktig vänskap? Du har mycket kvar att lära av livet du ;)
Man lånar inte saker om man inte har råd att stå för det. Så enkelt är det.

Edit: Å andra sidan ska man inte låna ut saker heller om man inte kan ta att saker kan hända. Eller så gör man upp ett korrekt dokument innan som talar om vad som gäller.

Last edited:
Slut jävla snål familj, be dom dra åt helvete!

Låter som hej jag har en dålig hoj slänger in massa T-röd i oljan precis när jag ska låna ut skiten så slipper jag betala rep.kostnader för min sketna hoj!

Grejen är att man på 60 mil kan fixa ett motorras...

Hade jag varit din kompis i den här situationen hade jag tyckt att du skulle betala just för att jag aldrig kan veta ifall du verkligen har brukat motorcykeln normalt. Tex, inte fullvarvat direkt efter kallstart bara för att. Kollat oljenivå med jämna mellanrum osv osv.

Så ja, jag tycker att du ska betala... men leta upp en annan hoj och köp åt honom, det lär du nog spara in lite pengar på.

Vill du sätta dit honom i alla fall kan du säkert polisanmäla honom för illegal motorfordonsuthyrningsverksamhet....

DET ÄR EN POLARE!!!!!!!!!!!! Han skall ta allt, killen har ju inget med att göra om den skär sönder......gammal hoj kan det hända allt med... Bror min la omkull min KTM för ett par veckor sen, och det skulle kosta runt 2500kr i reparationer, jag sa att det var lugnt(han ville pröjjsa allt+lite till)......bror är iofs starkare än kompis men om man pratar om detta fall så har ju killen inte gjort nåt fel! Är det en bra kompis borde han fatta att han skall stå för kostnaden, om han inte gör det så är det bara att säga upp bekantskapen på en gång (jag kan bli din nya kompis..haha) Om det inte är nån bra kompis så är det bara att neka om han skall dra det till rätten...finns det inga papper så är det är stor risk att allt blir nerlagt. (Ord mot ord) Tror iofs inte att han drar det så långt men ändå....

Spelar det någon roll då? Är det en POLARE som du skriver borde väl killen som lånar hojen VERKLIGEN betala för sig!? Jag skulle hellre ta smällen att pynta och förbanna mig själv än att börja bråka o köra med att "det hade ju ändå hänt med hojen". Pinsamt.

You brake it, you buy it! :huvet

Hårt men rättvist.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8