Problem med kylsystemet! Husaberg 650FS 07

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha MT 09 2014
Hej
Har hatt problem med kylaren nu ett tag.
Det började med att den skickade ut en stor mängd vatten ur lockets överflödes slang/ventil när jag stannade hos en polare.
Sedan dess har jag fått fylla på vatten varje gång jag ska köra men kommer inte långt innan den har skickat ut ungefär den mängden vatten som på bilden, sen kommer det inte mer även om man kör hårdare eller ej. (lockets packning var fräsch innan men har nu fått lite stryk pga det hårda tryckets som antagligen har bildats och behöver bytas)

Men idag så märkte jag att det istället for ut vatten ur ett litet hål vid vattenpumpen(se bild).
Kommer så fort jag stannat och bara mer ju längre du står still, men sedan avtar när man kommit i rullning och den får frisk luft.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Sen har jag en liten fråga bara varför den ibland tjuter till när man drar iväg snabbt från stillastående?

Bifogat

• P1050711.jpg
    P1050711.jpg
    235.8 KB · Visningar: 138
  • P1050713.jpg
    P1050713.jpg
    239.9 KB · Visningar: 133
Bara att byta packboxen bakom skovelhjulet,kanalen är där för att inte vattnet inte ska gå in i motorn (oljan) när boxen är slut

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Torra lameller som låter när du drar iväg från stillastående. Stå aldrig still med växel i. Lägg i växel när du behöver köra. Står man still ska friläge vara i. Gäller alla fordon.

Du kan aldrig fylla fullt och få allt vatten att stanna kvar. Vatten expanderar ju vid värme, och vart ska det ta vägen annars? Är packningen trasig i locket så förvärras ditt vattenbortfall. Köp nytt lock. Trycket som blir i kylsystemet ska packningen i locket tåla utan problem.

Packboxen som läcker borde gå att byta påplats utan att ta bort transkåpan.

Last edited:
Torra lameller som låter när du drar iväg från stillastående. Stå aldrig still med växel i. Lägg i växel när du behöver köra. Står man still ska friläge vara i. Gäller alla fordon.

Du kan aldrig fylla fullt och få allt vatten att stanna kvar. Vatten expanderar ju vid värme, och vart ska det ta vägen annars? Är packningen trasig i locket så förvärras ditt vattenbortfall. Köp nytt lock. Trycket som blir i kylsystemet ska packningen i locket tåla utan problem.

Packboxen som läcker borde gå att byta påplats utan att ta bort transkåpan.

Tack för hjälpen!
Om man tömmer systemet på vatten är det något som behöver luftas sen när man ska i med nytt?

Nej såklart fyller jag inte ända upp, en centimeter ovanför spjällen eller vad det heter:P som det står i instruktionsboken så varför spottar den ändå ut så pass mycket vatten?

Last edited:
Tack för hjälpen!
Om man tömmer systemet på vatten är det något som behöver luftas sen när man ska i med nytt?

Nej såklart fyller jag inte ända upp, en centimeter ovanför spjällen eller vad det heter:P

Sitter en liten luftningsskruv på högra sidan toppen. Liten skruv (M4 eller M5) med kopparbricka under. Lossa den lite och fyll på tills det rinner ut där. Dra åt. Klart! :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti