Problem med kylarvätska...

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Har en R1 98 som jag nyss tagit av kåporna på och upptäkte att nivån i expanderkärlet för kylarvätska var för lågt. Normalt är det nog inte ett stort problem då man förmodligen bara kan fylla på med nytt.

Men nu är det så att det sitter en rödfärgad vätska i kärlet, och vad jag vet är kylarvätska blå. Vad ska jag göra, byta ut allt vätska och fylla på med ny BLÅ vätska eller kan jag bara fylla på med en blå vanlig kylarvätska?

Hojens temp blir inte högre än 72C när jag kör, men så fort jag stannar går den snabbt upp i 86C och stiger. Vad kan felet vara, eller är det helt normalt?

MVH
Z
 
Glykol finns som både röd och blå. Brukar inte vara lämpligt att blanda dessa. Dessutom har jag fått för att det finns nån speciell glykol för mc :confused:
Ang tempen, startar fläkten som den ska, om den gör det borde tempen inte stiga mer under förutsättning att du har rätt mängd kylarvätska.
 
Kylarvätska

Angående temperaturen så är det normalt.
Har en R1-06 och tempen ligger på 72-75 grader under färd.
Vid rödljus, etc under en varm dag eller vid krypkörning i stan så kan den gå upp till 105grader men då går den elektriska kylfläkten på och kyler ner till ca 95.
Enligt manualen kan den bli varmare än så, ända upp till 135-140 grader men då ska man stanna motor annars föreligger det risk för motorskador. Instrumenteringen börjar varna i tid.
Man ska fylla på med etylenglykol enligt den lokala mc-verkstaden. Samt man ska använda destilerat vatten, dvs, mjukt vatten och aldrig hårt vatten enligt Yamaha och Hines mekarmanual.
Varför ditt kylvatten är rött vet jag inte.

Jag förstår inte hur man kan klara sig utan: www.haynes.se
reparationsmanual. Där står all fakta man behöver om sin hoj även om man inte skruvar hejvillt.
:tummenupp
 
Det är som Pegaso650 säger bara olika färg på dom..
Jag har sett både grön, gul, blå och röd..
Statoil har en blå som enligt etiketten ska gå att blanda
med andra kylarvätskor, oavsett färg...

Destillerat vattens vara eller icke vara går att debatera rätt länge..
Vanligt vatten funkar alldeles utmärkt..
 
Färgen är av mindre betydelse. Det är etylenglykol som är det viktiga som nämns ovan. Rödfärgad glykol hittar man på tex Statoil. Det brukar även stå longlife på den.
 
Nja, nu är ju röd kylvätska normalt en så kallad "long-life"-kylvätska. Den bör ej blandas med andra kylvätskor!
 
Tack för svaren, får väl gå ut och leta redapå en glykol med "rätt" färg och fylla på.
Har nämligen ingen lust att byta ut allt då ändå motorn håller sig inom rätt temp.
 
Tack för svaren, får väl gå ut och leta redapå en glykol med "rätt" färg och fylla på.
Har nämligen ingen lust att byta ut allt då ändå motorn håller sig inom rätt temp.


Jag hade nog tappat systemet när du ändå har nere kåporna och fyllt upp med ny fräsch Etylenglykol och destillerat vatten, dvs mjuktvatten.
Visst kan man som "Thygod" säger debatera destillerat vatten, men jag gör gärna som tillverkaren rekommenderar och även Hynes refererar till detta.
Koka vattnet går också bra.

//Diod
 
Jag hade nog tappat systemet när du ändå har nere kåporna och fyllt upp med ny fräsch Etylenglykol och destillerat vatten, dvs mjuktvatten.
Visst kan man som "Thygod" säger debatera destillerat vatten, men jag gör gärna som tillverkaren rekommenderar och även Hynes refererar till detta.
Koka vattnet går också bra.

//Diod

Koka vattnet går inte alls.

Om du har vatten som är hårt och kokar det så kommer du att koka bort det rena vattnet medan jonerna som gör vattnet hårt inte dunstar bort. Kvar blir ett vatten som är ännu hårdare än det var innan och således sämre för kylsystemet.
Vid destillering förångar man vattnet och kondenserar och samlar upp ångan då den är betydligt renare än ursprungsvattnet. Med andra ord. Det du vill ha i hojen är det du kokar bort när du kokar vattnet.
Sen är det en del tillsatser i glykolen så att använda destillerat eller avjonat vatten är lite overkill.

Många verkstadshandböcker säger att man ska använda destillerat vatten men det är en kvarleva från den tiden när nästan allt kranvatten var något klorerat. Klor i vattnet gör det mer korrosivt och det är ju som bekant inte bra.

Frågar du på verkstaden så vågar jag lova att dom använder vanligt kranvatten. Destillerat vatten är dyrt i onödan.

Att byta kylarvätskan kan vara en bra idé om den är gammal. Jag har för mig att dom flesta fabrikanter rekommenderar byte av kylarvätska med vissa intervaller. Har man ändå allt nere är det ju minimalt med merarbete att tappa ur den befintliga kylarvätskan och hälla i ny.
 
Jag hade nog tappat systemet när du ändå har nere kåporna och fyllt upp med ny fräsch Etylenglykol och destillerat vatten, dvs mjuktvatten.
Visst kan man som "Thygod" säger debatera destillerat vatten, men jag gör gärna som tillverkaren rekommenderar och även Hynes refererar till detta.
Koka vattnet går också bra.

//Diod

Att koka vattnet förändrar ingenting beträffande hårdheten. Möjligen sätter sig lite kalk i botten på kastrullen. Du måste i såfall kondensera ångan ner i ett annat kärl. Har du aldrig kokat brännvin någon gång?:)
 
Byte vart 4e år minst står det i boken till bilen,har inte kollat vad det står om hojen men det lär väl vara likvärdig rekommendation.

Har även läst någon förklaring om varför man INTE skulle använda destillerat vatten men kommer ej ihåg var eller när,enklast måste vara att handla färdigblandad av rätt kvalisort.

Henrik
 
Byte vart 4e år minst står det i boken till bilen,har inte kollat vad det står om hojen men det lär väl vara likvärdig rekommendation.

Har även läst någon förklaring om varför man INTE skulle använda destillerat vatten men kommer ej ihåg var eller när,enklast måste vara att handla färdigblandad av rätt kvalisort.

Henrik

Det finns många skolor om detta med bytesintervall och huruvida man skall använda destilerat vatten eller inte.

Vad som skulle kunna vara en förklaring till att destillerat vatten INTE skall användas kan vara att det faktiskt är korrosivare än hårt vatten.

EN uppfattning om varför man skall byta kylvätska regelbundet är för att de smörjande egenskaperna "förbrukats" vilka behövs för vattenpumpen.

EN annan gäller det korrosiva skydd vätskan sägs förlora och att det efterhand skapas en vätska med galvaniska egenskaper som bokstavligen fräter ner motorn.

Smörjande egenskaper köper jag men den senare tror jag inte ett skvatt på då det krävs syre för att något skall korrodera vilket rimligen borde ha förbrukats i ett tätt kylsystem. En annat uttryck är "dött" vatten då allt syre är borta. I det rostar inte föremål.

Roberth
 
Last edited:
Byt vart 3e år stod det om r6an,påverkas kanske av mängd vätska i fordonet(bil/mc)

Galvanisk korrosion klingar välbekant i frågan om destillerat vatten men har ju inget detaljminne om det,brukar komma ihåg det mesta jag läser men lägger sällan detaljerna på minnet utan bara vad det går ut på.

Henrik
 
Jag förstår att ni hakar upp er på destilerat vatten eller ej, nu är det så att jag har mängder av det hemma så det är inte det som är problemet. Utan frågan kvarstår ska jag byta allt eller slå på nytt?
 
Jag förstår att ni hakar upp er på destilerat vatten eller ej, nu är det så att jag har mängder av det hemma så det är inte det som är problemet. Utan frågan kvarstår ska jag byta allt eller slå på nytt?

Jag trodde vi rett ut att RÖD glykol gick utmärkt att handla på tex Statoil eller annan välsorterad bensinstation. Då jag uppfattade frågan som att du trodde det endast existerade BLÅ.

På frågan om byte eller ej gäller Thomas.B:s svar.

Roberth
 
Jag trodde vi rett ut att RÖD glykol gick utmärkt att handla på tex Statoil eller annan välsorterad bensinstation. Då jag uppfattade frågan som att du trodde det endast existerade BLÅ.

På frågan om byte eller ej gäller Thomas.B:s svar.

Roberth

Tack för det, då åker jag väl iväg och köper helt nytt. Det blir tömning av kylaren till helgen. Tack för alla svar...
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top