Problem med KTM bakfälg

• Thread starter Thread starter _stefan
  • Start date Start date

_stefan

Guest
Jag har en KTM 625 från 2004 med orginal ekerfälg. Jag har slanglösa däck och problemet är att det har börjat läcka luft från ett ekerfäste och om jag pumpar däcket med 2 bar så går luften ur däcket på ca 2 minuter. Jag ringde till Johans MC i Göteborg och dom sa till mig att alla fälgar med ekrar hade slang. :gnissla

Då jag inte köpte min mc ny vet jag ej om däcket hade slang från början. Under det år jag ägt hojen har jag aldrig kört med slang och problem har aldrig tidigare uppstått. Trodde till en början att det satt någon form av packningar i ekerfästena på insidan fälgen, men det gjorde det inte enligt J Mc. :confused:

Så för att enklast rätta till problemet tänkte jag då pilla in en slang i både fram + bakdäck så jag även slipper ev problem fram, men jag vet ej vilken storlek på slang jag behöver. På www.jofrab.se står det ex "Slang 2.50/2.75x17 UNIVERSAL". Bakdäcket jag har är "160/60-17" och framdäcket är "120/70-17". Vilken storlek på slang behöver jag och hur läser man av "2.50/2.75 UNIVERSAL"? Säkerligen pinsamt enkelt men hellre verbalt hån än ingen lösning :)

Last edited:
ja shit asså.. trode alla fatta att man skule ah slang i ekerfälg.. om den nu inte är specialprepad för slanglöst.

jo det kanske man borde förstått, men eftersom jag köpte den slanglös och kört utan problem i 1 år och min polare med 525:a har även han slanglös ekerfälg så antog jag att det var som det skulle.

Last edited:
Om du kört med dom utan slang så borde dom ju absolut vara ombyggda till slanglöst. Inte fan håller en vanlig fälg tätt vid ekrar annars.
Preppade fälgar håller inte för evigt t.ex. eftersom någon klåpare oftast förr eller senare är i med t.ex. däckjärn och slarvar runt och förstör tätskiktet. :)

Jag föredrar slanglöst så hade jag varit dig så hade jag nog helre valt att laga fälgen/tätskiktet än att bara lösa det genom att lägga i slang.

Dessa KTM originalfälgar är slanglösa

58610001044.jpg

KTM tillbehörs fälgar menar du nog.
Alpina är tillverkaren och man ser ofta just dessa i VM ect. Men finns ju så klart en uppsjö av andra tillverkare av slanglösa fälgar för SuMo.
Men, troligtvis berör ju tråden troligtvis fälgar som inte är slanglösa från fabrik, utan ombyggda så.

KTM tillbehörs fälgar menar du nog.
Alpina är tillverkaren och man ser ofta just dessa i VM ect. Men finns ju så klart en uppsjö av andra tillverkare av slanglösa fälgar för SuMo.
Men, troligtvis berör ju tråden troligtvis fälgar som inte är slanglösa från fabrik, utan ombyggda så.

ahaaa självklart menar jag original tillbehör... men det jag menade var att han kanske hade sådana nipplar.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back