Problem med krogköer.

korvgubbe skrev:
Finns ju ett par här på SH som med näbbar och klor hävdar att det inte existerar diskriminering utan att det är invandrarna själva det är fel på...

Det förekommer en hel del diskriminering, dock inte lika mycket som det framstår som i media. Oftast när jag går ut så är det minst en mörkhyad med, jag tror att det blivit problem två, max tre, gånger.

Det som egentligen är intressant är varför det förekommer. Är krogägarna onda? Är vakterna onda? Problemet är att nog snarare att ställen med hög andel mörkhyade skrämmer iväg de med mindre mörk hy.

En kille från Irak som jag gick i skolan med jobbade på ett större ställe i stockholm i disken. Han som ägde stället var själv mörkhyad och han jag kände hörde flera gånger hur han instruerade vakterna att inte släppa in för många mörkhyade. Just på det stället har det varit problem för folk jag känner som har en mörk hy. Således är det knappast krogägarna eller vaktgernba som bryr sig, ägaren vill tjäna maximalt med stålar och vakten gör som han blir tillsagd om han vill komma dit och jobba igen (samt vill ha en så lugn kväll som möjligt).

Markus skrev:
Det förekommer en hel del diskriminering....
Han som ägde stället var själv mörkhyad och han jag kände hörde flera gånger hur han instruerade vakterna att inte släppa in för många mörkhyade.

Nej, jag har inte hävdat att det finns några onda krogägare. De enda krogägare jag hört talas om är de som vill tjäna så fett som möjligt..

Därmeot är det en jävligt motbjudande tanke att att t.o.m invandrare som driver krogar portar invandrare för att få dit svenskar..
hade jag och mina kompisar stängst ute från sammhället på det viset skulle jag knappast bli någon tacksam, nöjd och välkammad korgosse..

Markus skrev:
En kille från Irak som jag gick i skolan med jobbade på ett större ställe i stockholm i disken. Han som ägde stället var själv mörkhyad och han jag kände hörde flera gånger hur han instruerade vakterna att inte släppa in för många mörkhyade.
Där jag jobbade mest var ägaren från afrika och själv då mörk.

korvgubbe skrev:
Ställa artiga frågor: Är det några som spelar ikväll? Är det mycket folk? Kommer det bli fullt? ..o.s.v. Därefter brukar de enkelt fråga hur många man är och släppa in allihop utan den vanliga "visiteringen lumpen style"...

Står alla bara med händerna nedkörda i fickorna och glor i marken när man väl är framme vid entren brukar de syna desto nogrannare...
Ungefär så jag menade! :tummenupp

korvgubbe skrev:
Nej, jag har inte hävdat att det finns några onda krogägare. De enda krogägare jag hört talas om är de som vill tjäna så fett som möjligt..

Därmeot är det en jävligt motbjudande tanke att att t.o.m invandrare som driver krogar portar invandrare för att få dit svenskar..
hade jag och mina kompisar stängst ute från sammhället på det viset skulle jag knappast bli någon tacksam, nöjd och välkammad korgosse..

Angriper man inte problemet från fel håll, som man gör nu och lastar över ansvaret på krogägarna? Vems är ansvaret - egentligen? Jag vet faktiskt inte.
Visst är det motbjudande, men verkligheten ser ut ungefär så. Tydligen så är krogägarnas mardröm att det kommer in muslimer, de dricker inget........:skrämd

Markus skrev:
Angriper man inte problemet från fel håll, som man gör nu och lastar över ansvaret på krogägarna? Vems är ansvaret - egentligen? Jag vet faktiskt inte.
Visst är det motbjudande, men verkligheten ser ut ungefär så. Tydligen så är krogägarnas mardröm att det kommer in muslimer, de dricker inget........:skrämd

Som jag sa, jag ser det inte som ett krogägar-problem utan som ett sammhällsproblem. ett attitydproblem bland vanliga helyllesvennar.. feta gubbar som tror sig vara politiskt korrekta men är livrädda för invandrare och skäller ut frugan då inte maten står på bordet...

Krogdiskrimminering är bara ett symptom..

Säger bara så här...

Om DU någon dag tvingas flytta och bosätta dig i annat land bland andra människor med annorlunda hudfärg och annorlunda seder och religioner...

Och samhället aldrig kommer att acceptera dig, var du än kommer ser folk ner på dig. Du blir ständigt påmind att du egentligen inte hör hemma där...

Skulle du bete dig som en gyllene guldgosse eller skulle du för dig själv säga "fuck it" om dom inte accepterar mig, varför ska jag leva efter deras regler. Om jag inte kan försörja mig på hederligt vis, hur ska jag då göra?

Vad skulle du gjort...

Tänk på det, det är _er_ det hänger på. Om man vill lösa roten på problemet dvs...

Har själv jävligt svårt att komma in på krogen, men oftast är det för man är grabbar. Och om man är 4-5 snubbar blir man oftast inte insläppt... Tricket är att alltid ha med sig fräscha brudar i gänget.

Att jag inte klär mig enligt dresskode bidrar givetvis, får ofta höra att: Ni får komma in men inte killen med jympaskor. Att mina gympaskor kostar som 5 par som dom andra har på sig verkar inte relevant... Att klä sig enligt dresscoden kan man göra för 499,50:- på HM... Att mina brallor kostar 1700:- och piké tröjan 1000:- är en annan femma.....

Tråkigt att det ska vara så...

Och i Malmö kommer man inte in någonstans utan att vara klädd i kavaj och lackskor... Jävla b-ö-g-stad...

Nu tror jag inte att du menar som det låter, men vad hände med individens ansvar? Det är väl ändå inte bara vissa individers ansvar att lösa diskrimineringsproblem och attityder.

Zana skrev:
Tänk på det, det är _er_ det hänger på. Om man vill lösa roten på problemet dvs...

Blip skrev:
Nu tror jag inte att du menar som det låter, men vad hände med individens ansvar? Det är väl ändå inte bara vissa individers ansvar att lösa diskrimineringsproblem och attityder.

Jag menar att ALLA har ansvar... Precis ALLA...

Jag är fra norrland och sa bara att jag tappat "börsen" när jag inte hade åldern inne, när man skulle på häftiga ställen i storstan... Då skrattade vakterna och undrade vilket fotbollslag jag gillade. AIK sa man och det gjorde vakterna med...

problemet med "diskriminering" i sthlm är det att krogägarna vet att europer dricker i baren, helrör + öl + annat sprit.
dom flesta jag känner som kommer från utomeuropeiskaländer är muslimer och dricker inte något.
så jag förstår honom att han hällre fyller en krog med "vita" än "svarta".
är själv finne och blir oxå diskriminerad och får gå runt kvarteren men då säger man bara till vakten att då går vi och spenderar våra pengar någon annanstans.
iofs så hände det en gång på "la isla" (salsa bar), där var jag och polaren dom enda nordborna och vi stod väll i baren i 30min innan bartendern frågade oss om vad vi skulle ha. alla andra gick före oss, visst det sög, men kommer aldrig att gå dit igen....

snart ska man ut o dricka lite öl :tomten :tummenupp

Markus skrev:
Det förekommer en hel del diskriminering, dock inte lika mycket som det framstår som i media. Oftast när jag går ut så är det minst en mörkhyad med, jag tror att det blivit problem två, max tre, gånger.

Det som egentligen är intressant är varför det förekommer. Är krogägarna onda? Är vakterna onda? Problemet är att nog snarare att ställen med hög andel mörkhyade skrämmer iväg de med mindre mörk hy.

En kille från Irak som jag gick i skolan med jobbade på ett större ställe i stockholm i disken. Han som ägde stället var själv mörkhyad och han jag kände hörde flera gånger hur han instruerade vakterna att inte släppa in för många mörkhyade. Just på det stället har det varit problem för folk jag känner som har en mörk hy. Således är det knappast krogägarna eller vaktgernba som bryr sig, ägaren vill tjäna maximalt med stålar och vakten gör som han blir tillsagd om han vill komma dit och jobba igen (samt vill ha en så lugn kväll som möjligt).

Ha lust att leverera ett klar analys med slutsats och åtgärder till svar på detta men Sverige är inte moget för det. Blir nog tyvärr värre innan det blir bättre. Det är egentligen heller inte ALLAs ansvar som några skriver i tråden. Det är kort o gott en konsekvens av människans natur och något som kräver mycket arbete att åtgärda. Tråkigt är det hur som helst.

/Olzki

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...