Problem med kopplingsvätskebyte!!

stormis

Nonchalant, agressiv och Folkilsk
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Miss April
Håller på o ordningställer en gammel FZR1000 från 89, tänkte byta kopplingsvätska.
hällde i feltemas dot4 o började lufta... o lufta.. o lufta...
får inte kopplingen att koppla ur!! kollade i haynes o dom sa att kopplingen kan kladda fast om man använder en olja(i motorn) med fel viskositet också(har även bytt där också till motuls 50..
har jag pajat nåt eller ska jag byta ut oljan till nåt dyrare? skruva isär huvudcylindern? jeez..

stormis skrev:
Håller på o ordningställer en gammel FZR1000 från 89, tänkte byta kopplingsvätska.
hällde i feltemas dot4 o började lufta... o lufta.. o lufta...
får inte kopplingen att koppla ur!! kollade i haynes o dom sa att kopplingen kan kladda fast om man använder en olja(i motorn) med fel viskositet också(har även bytt där också till motuls 50..
har jag pajat nåt eller ska jag byta ut oljan till nåt dyrare? skruva isär huvudcylindern? jeez..

Viskositeten på motoroljan spelar i just detta fallet/problemet mindre roll,det som är den springande punkten är väl om den stått still länge så lamellerna klibbat ihop av det.

Långa farbron skrev:
Viskositeten på motoroljan spelar i just detta fallet/problemet mindre roll,det som är den springande punkten är väl om den stått still länge så lamellerna klibbat ihop av det.
den har stått flera år tyvär... vad innebär det, kör så det ryker så släpper den.. eller? :näsblod

Snarare så att tillopshålen i vätskebehållaren kan va igensatta
(vanligt fel på gammla hojar)

Ta i sär så mycke du vågar av systemet inklusive slavcylindern nere på motorn , rengör med vatten och t-sprit (avsluta med sprit)

Mycke gammal rost å dynga samlas på nolltid i kopplings systemet

använd tryckluft och blås rent i vätskebehållaren och övriga ställen

Sätt ihop fyll ny vätska och lufta

stormis skrev:
den har stått flera år tyvär... vad innebär det, kör så det ryker så släpper den.. eller? :näsblod

rent teoretiskt -ja

Personligen skulle jag kosta på mig att ta ner och plocka igenom lameller och stålskivor om den stått ett par år,mest för att vara på den säkra sidan.

Lite jobbigt om det guckat ihop av bara den och inte kunna frikoppla.

Har hojen stått i flera år så kvittar det nog vad oljan haft för visko.
Lamellerna kladdar ihop lite, har du tur så släpper det när du slår i ettan.
Gör det inte det så blir det intressant, jag skulle plockat ner kopplingen och särat på lamellerna manuellt om jag vore i ditt ställe.
Min FZR som jag hade kladdade alltid ihop lite i lamellerna på vintern.
För att få ordning på själva kopplingsfunktionen med handtag och slav har du redan fått utmärkta tips om. :tummenupp
//Tobbe

andersson turbo skrev:
Snarare så att tillopshålen i vätskebehållaren kan va igensatta
(vanligt fel på gammla hojar)

Ta i sär så mycke du vågar av systemet inklusive slavcylindern nere på motorn , rengör med vatten och t-sprit (avsluta med sprit)

Mycke gammal rost å dynga samlas på nolltid i kopplings systemet

använd tryckluft och blås rent i vätskebehållaren och övriga ställen

Sätt ihop fyll ny vätska och lufta
kan säga att det såg ut som en akvarieolycka i det systemet med en brun snorloska som vätska.. perfa att köpa en liter feltemas finest å lufta på.. men då får jag dra isär grejerna lite mer, helt enkelt..

tobbeviking skrev:
För att få ordning på själva kopplingsfunktionen med handtag och slav har du redan fått utmärkta tips om. :tummenupp
//Tobbe
jupp, får ta min haynes o dra ut i strid :crash

stormis skrev:
kan säga att det såg ut som en akvarieolycka i det systemet med en brun snorloska som vätska.. perfa att köpa en liter feltemas finest å lufta på.. men då får jag dra isär grejerna lite mer, helt enkelt..
Så såg min koppling med ut, det var slaven som var orsak och behövde omsorg med våtslip och nya packningar så var den fit for fight igen :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Så såg min koppling med ut, det var slaven som var orsak och behövde omsorg med våtslip och nya packningar så var den fit for fight igen :tummenupp
//Tobbe
tror jag kan få isär kopplingen utan att behöva riva ut motor, så det kan jag fixa i veckan :fattartil sjysst :tummenupp

tobbeviking skrev:
//Tobbe
har rivit hela det hydraliska kopplingssystemet, givit det lite massage odyl och satt ihop det igen. Luftat o fixat..
sen rev jag isär kopplingen o alla lamellerna, gnuggade lite med färsk olja o satte ihop.. nu funkar kopplingen hyffsat. Antar att när man kör oljan varm så kommer det funka till 100%
tackar alla för tipsen :tummenupp

stormis skrev:
har rivit hela det hydraliska kopplingssystemet, givit det lite massage odyl och satt ihop det igen. Luftat o fixat..
sen rev jag isär kopplingen o alla lamellerna, gnuggade lite med färsk olja o satte ihop.. nu funkar kopplingen hyffsat. Antar att när man kör oljan varm så kommer det funka till 100%
tackar alla för tipsen :tummenupp
jamentjenaasså :rolleyes: det funkar aaaaldrig om du inte dansade regndans innan du fyllde på luft i framhjulet samtidigt som du rabblade "ketchup är gott" 43,8ggr baklänges... :gnissla :hihi

Har du som du säger pysslat om det så pass och pratat snällt med den så kommer det garanterat att funka fint när du kört ett tag med den :tummenupp
//Tobbe

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...