Problem med katt som spyr

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
En av våra katter spyr nästan dagligen. Nu när jag gick ut i hallen hade han spytt på två par skor (mina självklart) och min skinnjacka som hade ramlat ner. Det här är självklart väldigt irriterande eftersom jag varit tvungen att tvätta bort det när jag för tillfället bara vill dricka öl och spela gitarr tills det är dags att bege sig in mot stan (way out west).

Så alla ni som kan någonting om katter, vad kan det finnas för olika anledningar till att en katt spyr så ofta?

Sommarpälsen som är på väg bort som dom tvättar i sej och sen spyr upp.

Kamma kissen varje morgon och kväll för att prova, om det inte är det så ta kontakt med en vet för att få reda på så att det inte är något fel på den.

Katter som spyr är inget ovanligt men :zpy de regelbundet så bör man kontakta veterinär.

Hårbollar?

Konkurrens om maten av andra katter vilket kan resultera i att den kräks, får inte äta i fred?

Utekatt?, mask?

Fått i sig något olämpligt?

Äter den gräs?, inte ovanligt att katter kräks efter att ha ätit gräs (gräs fungerar lite som ett kräkmedel, så att katten får hjälp att spy upp hårbollar och annat som den behöver bli av med).

Last edited:
Det kan bero på en del saker, t.e.x hårbollar eller att katten äter för fort p.g.a att den känner att maten är hotad av annan katt. Jag är dock ingen veterinär men googla lite på "Katt spyr" och se om du hittar något.

Jisses va långsamt jag skriver. Trea med samma svar. :-)

Last edited:
Båda katterna är innekatter. Problemet försvann i våras/början av sommaren ett tag men nu har han börjat igen. Kan det vara för att det inte alltid är så välstädat? Det är inte så att det är skräp överallt men det dammsugs och torkas rätt sällan?

Annars kanske vi får prova låta katterna äta i olika rum. Den andra katten Oskar är nämligen ett riktigt matvrak som inte tvekar för att äta upp även Morgans mat så det är inte omöjligt att han äter för snabbt.

Den kanske är allergisk mot Jägermeister....

:rofl ...det lär ju vara det, jag är det, kräks varenda gång det gått överstyr med en sådan butelj (inte för att det händer ofta, men de få gångerna, så har en sådan varit inblandad :fakta ).

Som redan konstaterat, katten sopar i sig en del hår...och tuggar säkert både gräs och allsköns växter.

Vi har två kattdamer, den ena är ullig helveTT, hon skulle kunna ha varit standin-kräkerska i excorcisten, den andra är släthårig och kräks extremt sällan.

/J

Exets ena katt började så där. Det var cancer i halsen på den.
Det gick fort på slutet...

Så tipset är, åk till veterinär, om du inte redan gjort det.

Min katt kräks ganska ofta också, ganska direkt efter han har ätit. Han kastar i sig maten och det som kräks upp ser otuggat ut. Han äter 95% torrfoder. Kanske en kombination av brådska och lite mask i magen. Maskmedel är absolut omöjligt å få i han.

Min katt kräks ganska ofta också, ganska direkt efter han har ätit. Han kastar i sig maten och det som kräks upp ser otuggat ut. Han äter 95% torrfoder. Kanske en kombination av brådska och lite mask i magen. Maskmedel är absolut omöjligt å få i han.

Blöt maten!
Och låt den stå i några minuter så den löses upp lite.

Min katt hade lite samma problem när hon var liten. Det var en kombination av stress och mjölk som spökade. Mjölk, fil och sånt fixade hon inte, då kom spysessionerna tillbaka.

Garanterat mask om det är en utekatt!

Våran katt spydde konstant och fick lite maskmedel. Vips så slutade det.

/ Jens på polares konto

Kanske magkatarr? Inte helt ovanligt bland katter. Jag hade en honkatt som vi var tvungna att ha specialfoder till, minns inte sorten tyvärr men det var nåt man köpte hos veterinär, och lägga i blöt innan hon fick äta det. Då kräktes hon lite mindre frekvent. Men helt bra blev det aldrig. Väldigt jobbigt eftersom hon föredrog att kräktas på stoppade underlag, typ i sängen, soffan, mattor etc. Tyckte väl det var bekvämt för att det inte stänkte på tassarna då eller nåt... :rolleyes:

Torrfoder=alltid riklig tillgång till vatten..

Båda katterna är innekatter..

Får de torrfoder?, kan vara problem med njurarna (njursten). Går på låda som vanligt? Något annat i beteende som du har märkt?

Lite ot men fick veta en intressant sak för ett tag sedan;

Katter ogillar att dricka vatten nära sin egen matskål. Vilda katter lägger inte döda djur vid vattenhål då det kan förgifta vattnet. Kanske kan vara en anledning till att katter vill dricka vatten på annat håll t e x dusch. Tror man att katten inte dricker tillräckligt när man ger torrfoder prova att flytta vattenskålen. Jag gjorde det med våra och tycker nog att de dricker betydligt bättre och defintivt mindre från duschen/rinnande kran etc

Sant eller ej :wiggle kanske ligger något i det.

Bifogat

• luzze o kampis.jpg
    luzze o kampis.jpg
    176.1 KB · Visningar: 155
Last edited:
Får de torrfoder?, kan vara problem med njurarna (njursten). Går på låda som vanligt? Något annat i beteende som du har märkt?

Lite ot men fick veta en intressant sak för ett tag sedan;

Katter ogillar att dricka vatten nära sin egen matskål. Vilda katter lägger inte döda djur vid vattenhål då det kan förgifta vattnet. Kanske kan vara en anledning till att katter vill dricka vatten på annat håll t e x dusch. Tror man att katten inte dricker tillräckligt när man ger torrfoder prova att flytta vattenskålen. Jag gjorde det med våra och tycker nog att de dricker betydligt bättre och defintivt mindre från duschen/rinnande kran etc

Sant eller ej :wiggle kanske ligger något i det.

Det gör det garanterat. Våra kräk har i alla tider druckit ur vattenkannan i vardagsrummet istället för vattenskålen.

Jag skulle också kräkas om jag tvingades äta kattmat! :zpy

har du smakat?

så illa är det inte som det ser ut/luktar, ganska smaklöst faktiskt. själv var man på middag och hade druckit lite och en tjejkompis stack fram en sked med något som såg ut som pajen som hon lagade och sa "här, smaka lite för att se om det är bra kryddat". tog faktiskt ett litet tag innan man fatta att det inte var paj man ätit :D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti