Problem med kamaxelinställning!

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Efter att ha monterat topplocket var det dags att montera kamaxeln med tillhöande drev och kedja. Mitt problem är att det finns två markeringar på drevet som ska vara parallellt med kanten på topplocket med kolven i TDC (top dead center?) men jag kan bara inte få det att stämma... På svänghjulet finns det två markeringar,en som ser ut som ett stort H (1)och ett som bara ser ut som ett streck(2) ( och kommer efter H'et). Eftersom kamaxeln sitter med två bultar och inte är justerbar är enda(?) möjligheten till justering att flytta kedjan. Men oavsett om jag flyttar den 1 kugg framåt på drevet eller bakåt stämmer inte markeringarna. Men om jag istället försöker med märke nr1 så är det lätt att få det att stämma. Problemet är bara att märke nr 2 är framme när kolven är längst upp och jag tror att det är den jag ska justera efter... Tar tacksamt emot tips om vad jag gör fel och hur det ska vara. Motorn det handlar om är Yamahas 660 enstånka som sitter i szr'en (och xtz660 och Raptor).
 
Är det dubbelkam på cykeln?

På min Wr400 verkade det omöjligt att få markeringarna att stämma till jag förstod att ena markeringen på kamdreven gällde avgaskam och andra gällde insugskam. (man tillverkar och monterar samma kamdrev på båda kamaxlarna och har två olika markeringar i olika lägen)

Det var alltså bara ENA markeringen på varje kamdrev som skulle linjera med kanten av toppen.

borde vara samma på din tycker jag.
 
Låter farligt. När man drar igång vill man vara 101% säker på att allt är rätt. Trist om det råkar vara fel märke t ex. Mycket går utan manual men nu är det kanske läge för en. Borde finnas om du söker lite.

Passar på att förnedra med - du har inte ställt vevaxeln 360 grader fel?
 
#Olsson# skrev:
Låter farligt. När man drar igång vill man vara 101% säker på att allt är rätt. Trist om det råkar vara fel märke t ex. Mycket går utan manual men nu är det kanske läge för en. Borde finnas om du söker lite.

Passar på att förnedra med - du har inte ställt vevaxeln 360 grader fel?

360 grader fel??? :va
 
Det är bara en kamaxel så båda markeringarna ska stämma. Jag har lyckats ladda ned Yamahas verkstadsmanual så den delen är fixad men tyvärr är bilderna rätt så dåliga så det kan vara svårt att förstå vad de menar...
Vevaxeln 360 grader fel... :va
 
Last edited:
Det skall väl inte spela nån roll huruvida veven är vevad 360 grader eller ej.
När kolven är i övre vändläge skall kamen ställas i rätt läge bara.

När ventilspelet skall ställas däremot är det noga att man ställer den i TDC-"tändläget" för att få kamloberna i rätt läge.
 
kk74 skrev:
Det är bara en kamaxel så båda markeringarna ska stämma. Jag har lyckats ladda ned Yamahas verkstadsmanual så den delen är fixad men tyvärr är bilderna rätt så dåliga så det kan vara svårt att förstå vad de menar...
Vevaxeln 360 grader fel... :va Är inte det svårt?

Jo det är svårt men det går nästan ibland. Det var bara en långsökt idé om man roterar alltihopa med sprattelverket och landar på TDC igen så står kammarna <konstigt>. Det finns 2 st kamlägen för TDC liksom. Men så fel är du nog inte.

(Eller så har jag sniffat för mycket tinner :D
 
Pebl skrev:
Det skall väl inte spela nån roll huruvida veven är vevad 360 grader eller ej.
När kolven är i övre vändläge skall kamen ställas i rätt läge bara.

När ventilspelet skall ställas däremot är det noga att man ställer den i TDC-"tändläget" för att få kamloberna i rätt läge.

:tummenupp Det var vad jag menade men jag behöver träna lite på att uttrycka mig tror jag.
 
Har monterat fast kammen idag. Provmonterade säkert 20 gånger och tror att det är som det ska vara. Trots allt stämmer det om jag lyfter drevet rakt upp. Det är när det monteras på kammen det missar med några mm. Men som sagt, om jag fluttar kedjan en kugg framåt eller bakåt stämmer det ännu mindre så jag hoppas att det funkar.
Annars blir det väl ännu ett fall av det klassiska: gör om, gör rätt...
 
Tjena,
jag har skruvat en del på 660-motorer.. ofta oprecisa markeringar på kamdrevet. Kör med sunt förnuft så funkar det säkert... å så dra runt motorn för hand först.. Har du monterat högkompkolv eller så kan det ju vara läge att kolla spel kolv-ventiler (modell-lera..) fast då får du ju demontera och montera en gång extra, men man brukar sova bättre efteråt.
Du vet väl att med en CDI-box från en TDM så klipper tändningen vid 9000rpm? sannolikt bästa sättet att ta livet av motorn, men 7800 eller så vore fint. dubbla keihin flatslides måste du handla också... eller en Mikuni 42:a på Y-insug... å så en vassare kam å en wiseco 12:1 å en..... ja det var min egna önskelista som smög sig in där, ursäkta.
/660
kom på att när du monterar kamkedjesträckaren så linar nog markeringarna upp sig fint, fast då har du säkert lagt på ventilkåpan redan så då ser man ju inget...
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top