Problem med Körkort

Gamla välspridda myter är svåra att ta kål på, särskilt som den sprider sig som en löpeld genom våra 15-16-åringar som kör moppe/trimmat/125.

Hur kan man ha körkort för ett oregistrerat fordon? :va
Det är ju ingen som vet vad det är... skyll på att det är en rymdraket och att det banne mig inte finns några körkort för sådana.

Det är ju ingen som vet vad det är... skyll på att det är en rymdraket och att det banne mig inte finns några körkort för sådana.
Den räknas som lätt mc eftersom är inte större än 125 cc och inte mer än 15hk...

Till penningböter döms ägaren av ett fordon om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som skäligen har kunnats krävas av honom eller henne för att förhindra att fordonet används i stid mot
1, Körförbud
2, Bestämmelserna om fordons beskaffenhet och utrustning i kap2 1§ osv osv osv.
Du kommer inte att förlora kortet om brottet är att anse som ringa. Vilket bedömningen skulle bli i detta fallet..lugn.
Sov gott i fortsättningen, sluta att köra med oregade fordon dock!
Aja baja!:huvet :huvet

Det finns solklara definitioner på de olika fordonstyperna. Det går inte att bara påstå att det är en ryndraket, den måste då dessutom uppfylla definitionen av en rymdraket.

Läs http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010559.HTM

"Motorcykel
1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym som överstiger 50 kubikcentimeter.
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa utan last som är högst 400 kilogram eller 550 kilogram"

Är det en motorcykel? Enligt definitionen - ja.

"Lätt motorcykel
1. En motorcykel som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter och en nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
2. En motorcykel med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt."

Är det en lätt motorcykel? Enligt definitionen - ja. (förutsatt <=125cc & <=11kW)

Var god länka till motsvarande definition av en rymdraket, tack :D

Ja om den är reggad som det ja, nu är den oreggad och kan därför lika väl vara en rymdraket.

Helt fel. Vg läs på.

Last edited:
3173765 Det finns solklara definitioner på de olika fordonstyperna. Det går inte att bara påstå att det är en ryndraket, den måste då dessutom uppfylla definitionen av en rymdraket.

Läs http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010559.HTM

"Motorcykel
1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym som överstiger 50 kubikcentimeter.
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa utan last som är högst 400 kilogram eller 550 kilogram"

Är det en motorcykel? Enligt definitionen - ja.

"Lätt motorcykel
1. En motorcykel som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter och en nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
2. En motorcykel med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt."

Är det en lätt motorcykel? Enligt definitionen - ja. (förutsatt <=125cc & <=11kW)

Var god länka till motsvarande definition av en rymdraket, tack :D

Helt fel. Vg läs på.
Jo, men nu har vi ju ingen aning om hur mycket effekt det är? Vi kan gissa, men vi vet inte. Sen kanske det satt big-bore-monster-2007 alá 1000cc på

...

Helt fel. Vg läs på.

Läs på vad? Tror du inte jag läst det där du länkar till 100 ggr? Det kvittar vad som står där när det inte finns några papper.

Last edited:
Jo, men nu har vi ju ingen aning om hur mycket effekt det är? Vi kan gissa, men vi vet inte. Sen kanske det satt big-bore-monster-2007 alá 1000cc på

I så fall är det en tung MC. Fortfarande ingen rymdraket. Farbror polisen har ju redan deklarerat att hans trimmade moppe var att anse som en lätt MC, vilket de inte gjort om det suttit en 1000cc cylinder på den.

Det var ett hyggligt slingringsförsök, men du kommer inte undan det faktum att ett fordon inte kan kallas rymdraket hur som helst, det finns klara definitioner på vad ett oregistrerat fordon faktiskt är (till skillnad från vad du påstod). Vilket slags fordon ett fordon är, har ingenting att göra med huruvida det är registrerat eller ej.

Läs på vad? Tror du inte jag läst det där du länkar till 100 ggr? Det kvittar vad som står där när det inte finns några papper.

Nej, det är just det det inte gör. Det kvittar inte. Sluta gissa istället, det är felaktiga gissningar som gör att det råder så stor osäkerhet. Precis som den där myten om prövotiden.
Du påstår ju att det lika gärna kan vara en rymdraket eftersom den är oreggad. Om du nu är så påläst som du påstår dig vara, vore det intressant att veta vilka paragrafer du stöder dig på med detta påstående.

Last edited:
3173780 I så fall är det en tung MC. Fortfarande ingen rymdraket. Farbror polisen har ju redan deklarerat att hans trimmade moppe var att anse som en lätt MC, vilket de inte gjort om det suttit en 1000cc cylinder på den.

Det var ett hyggligt slingringsförsök, men du kommer inte undan det faktum att ett fordon inte kan kallas rymdraket hur som helst, det finns klara definitioner på vad ett oregistrerat fordon faktiskt är (till skillnad från vad du påstod). Vilket slags fordon ett fordon är, har ingenting att göra med huruvida det är registrerat eller ej.

Nej, det är just det det inte gör. Det kvittar inte. Sluta gissa istället, det är felaktiga gissningar som gör att det råder så stor osäkerhet. Precis som den där myten om prövotiden.
Rymdraket va ju inte så jävla seriöst skrivet kanske, det förstod nog precis alla utom du. Vad jag menade va självklart att man inte kan påstå sig ha körkort för något som man inte vet hur mycket effekt den har.

Rymdraket va ju inte så jävla seriöst skrivet kanske, det förstod nog precis alla utom du. Vad jag menade va självklart att man inte kan påstå sig ha körkort för något som man inte vet hur mycket effekt den har.

Det var inte han som påstod det. Det var polisen som sa att den klassades som lätt MC och att han därför kört en oreggad MC.

Har du någon gång erkänt att du haft fel, eller tänker du fortsätta slingra dig från påståendet att det har betydelse om fordonet är reggat eller oreggat?

Vad som står i pappren, vare sig det finns papper eller ej, har ingen betydelse. Det är det faktiska förhållandet som gäller. Och tydligen har polisen redan konstaterat att det var en lätt MC per definition, annars hade han åkt dit för olovlig körning.

Last edited:
3173792 Det var inte han som påstod det. Det var polisen som sa att den klassades som lätt MC och att han därför kört en oreggad MC.

Har du någon gång erkänt att du haft fel, eller tänker du fortsätta slingra dig från påståendet att det har betydelse om fordonet är reggat eller oreggat?
Jaha, du menar att moppekillen påstod att en polis klassat moppen som en lätt mc? :rofl

Här slingras inte, jag anser att man inte kan klassa en motorcykel till lätt mc innan man vet hur mycket effekt den har. Det är ju bl.a. effekten som definerar att det är en lätt mc, hur kan man då kalla det en lätt mc när man inte vet effekten?

(1) Jaha, du menar att moppekillen påstod att en polis klassat moppen som en lätt mc? :rofl

(2) Här slingras inte, jag anser att man inte kan klassa en motorcykel till lätt mc innan man vet hur mycket effekt den har. Det är ju bl.a. effekten som definerar att det är en lätt mc, hur kan man då kalla det en lätt mc när man inte vet effekten?

(1) Vilken del av "fick böter 1200 kr för att de räknas den som lätt mc då så står det att jag körde oregistrerade mc" är det du inte förstår? Ja, polisen som stoppade honom har klassat den som lätt MC. Om han misstänkt att den uppfyllde kraven för en tung MC, hade han åkt dit för olovlig körning. Eller tror du trådskaparen "glömde" nämna att han dessutom åker på det?

(2) Du påstod att det har betydelse om den är reggad eller oreggad. Detta påstående är helt fel, och du behöver läsa på (som jag tidigare sagt). Ja, du fortsätter slingra dig.
Det du påstår i detta senaste inlägg är något helt annat än vad du påstått tidigare.

Inser dock att det inte är lönt att försöka övertyga dig om att du har fel, för du har ju alltid rätt och därmed basta. Jag nöjer mig med att hoppas att trådskaparen klarar av att sortera informationen i tråden, vilka påstående som är sanna och vilka som är tagna ur luften.

Last edited:
(1) Vilken del av "fick böter 1200 kr för att de räknas den som lätt mc då så står det att jag körde oregistrerade mc" är det du inte förstår? Ja, polisen som stoppade honom har klassat den som MC.
Polisen ger ofta ut böter och påstår något, det behöver nödvändigtvis inte vara rätt för det. Antagligen valde han den enklaste bötern att skriva. Det finns ju fortf. poliser som inte vet vad begränsat a-körkort är för något t.ex.

(2) Du påstod att det har betydelse om den är reggad eller oreggad. Detta påstående är helt fel, och du behöver läsa på (som jag tidigare sagt). Ja, du fortsätter slingra dig.
Nej jag slingrar mig inte, jag anser fortf. att jag har rätt. Du bör nog inse att "läsa på" är något som kan leda till två olika tolkningar.

Inser dock att det inte är lönt att försöka övertyga dig om att du har fel, för du har ju alltid rätt och därmed basta. Jag nöjer mig med att hoppas att trådskaparen klarar av att sortera informationen i tråden, vilka påstående som är sanna och vilka som är tagna ur luften.

Vad är det för skitsnack? Du har ingen aning om om jag är en sådan människa som aldrig kan erkänna om jag har rätt. Försök skriv om saker du vet något om istället.

Ja om den är reggad som det ja, nu är den oreggad och kan därför lika väl vara en bil.

För att klargöra, citerar jag ditt felaktiga påstående igen (tog mig friheten att ändra rymdraket till bil).

En trimmad moppe som har högst 125cc och högst 11kW är en lätt MC, alldeles oavsett om den är reggad eller ej.

Vad är det för skitsnack? Du har ingen aning om om jag är en sådan människa som aldrig kan erkänna om jag har rätt. Försök skriv om saker du vet något om istället.

Du har alldeles nyligen bevisat att du är just en sådan person.

Jag skriver om saker som jag vet mycket om. Jag gissar inte, det överlåter jag till dig.

Last edited:
För att klargöra, citerar jag ditt felaktiga påstående igen (tog mig friheten att ändra rymdraket till bil).

En trimmad moppe som har högst 125cc och högst 11kW är en lätt MC, alldeles oavsett om den är reggad eller ej.

I detta fallet har vi ingen aning om hur mycket effekt den har eller hur mycket kubik den har.

Ändra i citat hur mycket du vill, rymdraket va inte seriöst menat. Du kan försöka klamra dig fast vi det ordet hela tråden om du vill men det för knappast diskussionen framåt.

...

Du har alldeles nyligen bevisat att du är just en sådan person.

Jag skriver om saker som jag vet mycket om. Jag gissar inte, det överlåter jag till dig.

En tråd på ett forum "bevisar" ingenting om min personlighet.

Last edited:
I detta fallet har vi ingen aning om hur mycket effekt den har eller hur mycket kubik den har.

Ändra i citat hur mycket du vill, rymdraket va inte seriöst menat. Du kan försöka klamra dig fast vi det ordet hela tråden om du vill men det för knappast diskussionen framåt.

Dudziu skrev "Den räknas som lätt mc eftersom är inte större än 125 cc och inte mer än 15hk..."

...varpå du svarade att: ""Ja om den är reggad som det ja, nu är den oreggad och kan därför lika väl vara en rymdraket."

Anser du fortfarande att du har rätt i detta påstående? Du har fel, och jag försöker få dig att inse det. Men det är här du slingrar dig.

Last edited:
3173845 Dudziu skrev "Den räknas som lätt mc eftersom är inte större än 125 cc och inte mer än 15hk..."

...varpå du svarade att: ""Ja om den är reggad som det ja, nu är den oreggad och kan därför lika väl vara en rymdraket."

Anser du fortfarande att du har rätt i detta påstående?
Nej det har jag aldrig påstått så det kan jag inte påstå att det är rätt.
Det jag menar (åter igen) är att det inte kan klassas som en lätt mc innan vi vet effekten och kubiken på den. Hur många gånger ska jag behöva skriva det?

Edit: Bah nu ändra du i inlägget efter jag citerat.

En tråd på ett forum "bevisar" ingenting om min personlighet.

Klart vi vet .. det är en vanlig moppe 50 cc och inte mer än 8-9 Hk kanske mindre ..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti