Problem med Körkort

dudziu56

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Ktm exc-r 450 - 08 , Yamaha YBR 125-05
Tjena !! Jag undrar en sak ... fick A1 KK föra veckan ... och polisen har stoppat mig på en trimmat moppe .... fick böter 1200 kr för att de räknas den som lätt mc då så står det att jag körde oregistrerade mc ...kan min körtkort blir återkallad pga det ??
MVH LUKAS

Det är olovlig körning så ditt körkort kommer säkert försvinna...Om du blev stoppad på moppen innan du fick kortet får du behålla det tror jag...

Edit: Jag hade fel....:gnissla

Last edited:
Förmodligen, eftersom du har prövo-tid på körkortet.

Varför i helvete körde du trimmad moped om du har MC-kort?

Det är olovlig körning så ditt körkort kommer säkert försvinna...Om du blev stoppad på moppen innan du fick kortet får du behålla det tror jag...

Med stöd av vilken lag påstår du att det är olovlig körning? Olovlig körning är det om man kör ett fordon man inte har körkort för, t.ex. om man kör en 250cc MC men bara har A1.

Dudziu56's brott är inte värre än att köra en oregistrerad cbr125 exempelvis (var man skulle få tag på en oreggad sådan vet jag förstås inte). Han har ju faktiskt körkort för att framföra fordonet i fråga, förutsatt att den inte har mer än 125cc eller 15hk.

Om han däremor INTE haft A1-kort och blivit haffad på en trimmad moppe, då är det olovlig körning vilket kan påverka körkortstillståndet när han väl vill ta körkort.

Skulle precis sälja den ... och köpa lätt mc ... vilken otur ...vet inte vad ska jag göra nu .. ;(

Förmodligen, eftersom du har prövo-tid på körkortet.

Varför i helvete körde du trimmad moped om du har MC-kort?

Att han har prövotid på körkortet har INGEN betydelse, det påverkar inte hur man bedöms.

Med stöd av vilken lag påstår du att det är olovlig körning? Olovlig körning är det om man kör ett fordon man inte har körkort för, t.ex. om man kör en 250cc MC men bara har A1.

Dudziu56's brott är inte värre än att köra en oregistrerad cbr125 exempelvis (var man skulle få tag på en oreggad sådan vet jag förstås inte). Han har ju faktiskt körkort för att framföra fordonet i fråga, förutsatt att den inte har mer än 125cc eller 15hk.

Om han däremor INTE haft A1-kort och blivit haffad på en trimmad moppe, då är det olovlig körning vilket kan påverka körkortstillståndet när han väl vill ta körkort.

Jag tänkte samma sak det är ju inte så stor brott att köra oregistrerade mc ;)

Har du körkort för fordonet i fråga, i detta fall lätt mc, kan du inte åka på olovlig körning.

Däremot åker du säkerligen på allt det andra, dvs. oregistrerat fordon. :gnissla

Har du körkort för fordonet i fråga, i detta fall lätt mc, kan du inte åka på olovlig körning.

Däremot åker du säkerligen på allt det andra, dvs. oregistrerat fordon. :gnissla

Kan körkortet bli återkallad för körning med oregistrerad fordon då ?

Ditt brott kan också exempelvis jämföras med att köra en RR-hoj för tävlingsbruk på gata med obegränsad A-behörighet, då en RR-hoj är oreggad. Du kan sitta lugnt i båten IMO, men sälj den förpillade moppejäveln och köp ordentliga grejer (men trimma den inte).

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

EDIT: Under förutsättning att det blir återkallelse förståss, vilket kanske inte är helt säkert.

EDIT2:
Och på den här sidan:
http://www.hamsterpaj.net/forum_new/index.php?action=view_thread&thread_id=81753

Står det:
Men om man har sitt A1-kort på prövotid. Åker kortet då om man kör oregistrerat fordon (trimmad moped)? Eller blir det enbart ett mindre bötesbelopp?

Om det är en engångsföreteelse så blir det bara 800:- i böter.
A1-körkortet får du behålla. Blir du sedan stoppad fler gånger riskerar du dock att förlora ditt A1-kort.

EDIT3:
Skit i att köra trimmad moppe nu när du har A1. Det finns roligare grejer att köra då.

Last edited:
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

EDIT: Under förutsättning att det blir återkallelse förståss, vilket kanske inte är helt säkert.

EDIT2:
Och på den här sidan:
http://www.hamsterpaj.net/forum_new/index.php?action=view_thread&thread_id=81753

Står det:
Men om man har sitt A1-kort på prövotid. Åker kortet då om man kör oregistrerat fordon (trimmad moped)? Eller blir det enbart ett mindre bötesbelopp?

A1-körkortet får du behålla. Blir du sedan stoppad fler gånger riskerar du dock att förlora ditt A1-kort.

EDIT3:
Skit i att köra trimmad moppe nu när du har A1. Det finns roligare grejer att köra då.

Jag fick 1200 kr i böter och polismannen har inte sakt nånting om körkortet..

Tror att du har rätt. En kompis körde cross på gata(125:a, förvisso många år sen). Böter som följd.

Tack för hjälpen ... ska sova lite lungnare nu .. vi få se vad kommer att hända ..tack en gång till
MVH LUKAS

EDIT2:
Och på den här sidan:

Står det:

EDIT3:

Hamsterpaj.net hade då jag inte refererat till som trovärdig informationskälla.

Jag repeterar också: Att han har prövotid på körkortet har INGEN betydelse, det påverkar inte hur man bedöms.

Under prövotiden är det väll mer troligt att du får indraget körkort men moppen var ju trimmad och inte reggad som en mc så är det ju fortfarande olagligt oavsett du har körkort för 125 eller ej... vad jag vet iallafall. Hoppas du inte blir av med det =D

Men om man är under prövotid, då ryker väl körkortet för minsta tabbe man gör oavsett du kör trimmad moppe, kör för fort med 125;an eller för fort med bil när du övningskör... Så jag skulle inte bli förvånad ifall kortet ryker :/ Men det är ju bara att hoppas på det bästa :)
Nej. Man blir av med körkortet för exakt samma saker, oavsett om man har prövotid eller inte. Skillnaden är att medan den som har prövotid måste ta om sitt körkort så kan den som har passerat prövotiden få tillbaka sitt körkort efter ett visst antal månader (om inte brottet är väldigt grovt).

Låt oss som exempel säga att Kalle och Pelle är ute och kör hoj en fin höstdag. De kör båda varsin motorcykel, Kalle är 16år och har purfäskt A1-kort och Kalle är 18år och har just tagit Abegr och B efter att ha haft A1 i över två år.

Körningen längs en kurvig 70-väg blir en lite väl inspirerad och plötsligt står där två poliser med varsin laserpistol och har klockat Kalle och Pelle på 105kmh. Vad händer då?

Först och främst så får båda grabbarna fortkörningsböter (4000kr?). Sedan blir de av med sina körkort. Kalle som har prövotid får sitt körkort kört i en flistugg på länsstyrelsens körkortsenhet samtidigt som hans körkortstillstånd blir ogiltigt, han måste då ta om körkortet och får dessutom vänta två månader innan han får något nytt körkortstillstånd. Pelle blir av med sina båda behörigheter, men får tillbaka dem efter två månader.

Hade de däremot kört t.ex. kört 95kmh så hade båda två klarat sig undan med varsin fortkörningsböter.

Herregud, folk har verkligen svårt o förstå det där med prövotid.
Du blir I N T E lättare av med körkortet bara för du har prövotid.

Enda skillnaden är att du behöver ta om körkortet från början om du tex kör 35 km/h förfort på en 70 väg, mot att om du inte har prövotid får tbax det efter ca 3 mån eller vad man nu får för straff.

Så du blir alltså INTE lättare av med det bara för du har prövotid.
Nån som inte fattar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...