Problem med insexskruv

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
KTM 640
Hej.

Har köpt en KTM 640 SM -00 och igår skulle jag skruva av vänster (sett om man sitter på hojen) framkåpa.

Problemet var att den övre insexskruven inte ville skruva ur sig från fästet i bensintanken.

När jag började att skruva noterade jag att den inte var helt iskruvad.
När jag skruvade ett varv så möttes jag av lite motstånd på ett ställe, nästan som om skruven vore skev, men den kunde varken skruvas in eller ut.

Misstänker att någon skruvat in fel skruv i fästet och förstört det.

Tittar man på motsvarande skruv på andra sidan är den betydligt kortare.

Så, hur får man ut den lille skojaren..?
Vill inte förstöra något.
Tips?

Mvh
Raketen2000

Bara att tokdra utåt och gänga samtidigt,,med tång av något sla gärna svetstång eller poligrip. Går inte det kan du kapa den och borra ut bulten. Skulle det gå så illa så skulle jag sedan borra mycket större hål rakt in och slipa till en mutter som har den gängan iv och fippla in den och svetsa fast då har du ny gänga enkelt (enklare än hellicoil)

Bara att tokdra utåt och gänga samtidigt,,med tång av något sla gärna svetstång eller poligrip. Går inte det kan du kapa den och borra ut bulten. Skulle det gå så illa så skulle jag sedan borra mycket större hål rakt in och slipa till en mutter som har den gängan iv och fippla in den och svetsa fast då har du ny gänga enkelt (enklare än hellicoil)

Nu är det väl inte plåttank på KTM,så det kan vara lite svårsvetsat.

går ju att limma dit en ny mutter med någon bra epoxy som inte smällter tanken skulle jag tro, annars så blir det att använda hellicoil gänga det dugger bra det med, har det typ på massor av platser där aleminum och stål inte har tyckt om varandra i kombination med salt vatten :P

Tack så mycket för svaren, uppskattas verkligen!

Skall prova att dra och skruva samtidigt senare.
När jag stötte på problem hade jag bara tillgång till en insexnyckel.

Är det någon som vet hur fästet ser ut i tanken?

Är det en metallbricka som sitter i plasttanken som man skruvar fast i eller?

Har ni fler tips?

Mvh
Raketen

Last edited:
jag har ett lim som blir hårt som metall när det torkar. det smälter inte plasten heller för den delen. Råkade spilla lite på köksbänken över en mutter utan att märka de. först efteråt när det hade stelnat såg jag det och jag lovar dig, jag har inte den blekaste på hur jag ska kunna få bort muttern därifrån utan att demolera köksbänken i samma veva.

jag har ett lim som blir hårt som metall när det torkar. det smälter inte plasten heller för den delen. Råkade spilla lite på köksbänken över en mutter utan att märka de. först efteråt när det hade stelnat såg jag det och jag lovar dig, jag har inte den blekaste på hur jag ska kunna få bort muttern därifrån utan att demolera köksbänken i samma veva.

Så spännande. :)

Vad heter produkten?

Mvh
Raketen

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT