Problem med inpassning motardhjul ktm

_booost_

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
KTM 300 exc
Hej, nån som varit med om samma problem?
Skaffat excel motardhjul med excel nav och får inte riktigt till det i fram.. Distanserna som följde med känns för korta så fälgen tar i gaffelbensskyddet. Även skivan tar i bromsoket när jag justerat in fälgen så den inte glappar.

Det som går att göra är att flytta ut hjullagret en bit i navet, då kommer distansen längre ut och det blir bättre.. men känns inte så bra att göra det. Känns som att jag behöver längre distanser, nån som har nåt tips på detta problem? Skulle vilja centrera in fälgen så den ligger i mitten. Är det längre distanser som behövs?

Med vänlig hälsning

Börja som sagt med att kapa upp gaffelskyddet. Strular det även efter det får du återkomma.

Jo, skruvarna på skivan tar ju i bromsoket.... Dock inte nu när jag knackat ut lagret lite så distansen kommer längre ut.
Vet ni nån som säljer längre distanser? Eller hur gör jag? Ber nån svarva?

mvh

Vill ju helst att lagrena ska sitta så långt in som det går i navet.. det är väl inte så bra som det är just nu?

Köp gaffelskydd som är för en äldre modell typ 2001( ?) de är smalare.
Har du rätt adapter till bromsen ? oket skall ju inte vara där muttrarna är.

Kan inte inte hjälpa dig men på min 450 -03 är det peanuts att skifta mellan motard- och endurohjulen.
Det enda är (i mitt fall) att jag kör ett fyrkolvsok med motardhjulen men har ett helfärdigt kit från styre till hjul så det är skitenkelt.
Kör jag med adapter och originalok passar det direkt också.

Det enda som är lite spechell är att bakhjulet måste sitta långt bak i svingen annars tar däcket i pga bredden.

Mao låter det som att du fått någon detalj i navet antingen fel monterad eller till fel årsmodell?
Jag återanvänder inget mellan hjulparen, inte ens distanser. Har inte ens kollat ifall de är lika.

Säkert ingen hjälp men vänligt menade ord.

Det blir väldigt snyggt med en 85cc-framskärm sedan.

Problemet är ju att distanserna inte verkar räcka till.. det är för lite "distans" mellan hjul och gaffel. Får nog be nån svarva nya.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!