Problem med Innovate LC-1 bredbandslambdastyrning

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har en Bosch LSU 4.2-sensor som styrs av en Innovate LC-1 kopplad till främre grenröret på hojen. Sensorn sitter ~60cm efter avgasporten, men helt innesluten under kåpor där luften nog inte rör sig mycket (under magkåpan i bredd med oljetankens bakre ände på en RSV1000R -02 med icke-lindat helsystem).

Styrenheten är programmerad att ge 0.3V för 9.5:1 och 4.7V för 20.5:1 i AFR för bensin. Vid uppstart och feltillstånd ska den ge 0 volt ut.

Jag har en likadan sensor kopplad till mitt bakre grenrör, fast den sitter i fri luft och kyls nog mer effektivt. Den styrs av en annan typ av styrenhet.

Jag ser på min logger att den främre cylinderns sensor under långa tidsperioder lämnar 0 volt som utsignal, ofta när jag kör lugnt eller i jämn fart, medans den för det mesta klarar att ge utsignal för varierade körtillstånd även där det är långa repor med fullgas/fullvarv.

Under samma betingelser har jag i princip hela tiden utsignal från den bakre, mer välkylda sensorn.

Kan det vara värmen runt sensorn som är mitt problem, eller är det för långsökt? Den bakre sensorn som fungerar sitter runt 15cm närmare avgasventilen än den främre.

Om det nu är värmen innaför kåporna som är problemet - finns det en chans att det kan fungera med att skruva sensorn genom en kylfläns gjord av koppar så som beskrivs i LC-1:ans manual?
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Jag har ungefär samma problem med min LM-1 men jag får ingen felkod.
Istället börjar mitt AFR tal att rusa uppåt till orimliga siffror när jag fastnar i köer.

Innovate rekommenderar en koppar plåt för att få bort värme fran sensor kroppen och det ska jag prova med.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
En annan sak jag kom att tänka på - min LC-1 sitter buntbandad runt spjällhusen vid topplocken under tanken - där kan det nog tänkbart bli uppåt 130-150 grader i worst case. Kan styrenheten klaga genom att ge 0 volt ut om den själv och inte syresensorn har blivit överhettad?

Hittade en bild på placeringen http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/motty_afr_tuner/PICT0434.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top