zilog
Mr. Hardtechno
Jag har en Bosch LSU 4.2-sensor som styrs av en Innovate LC-1 kopplad till främre grenröret på hojen. Sensorn sitter ~60cm efter avgasporten, men helt innesluten under kåpor där luften nog inte rör sig mycket (under magkåpan i bredd med oljetankens bakre ände på en RSV1000R -02 med icke-lindat helsystem).
Styrenheten är programmerad att ge 0.3V för 9.5:1 och 4.7V för 20.5:1 i AFR för bensin. Vid uppstart och feltillstånd ska den ge 0 volt ut.
Jag har en likadan sensor kopplad till mitt bakre grenrör, fast den sitter i fri luft och kyls nog mer effektivt. Den styrs av en annan typ av styrenhet.
Jag ser på min logger att den främre cylinderns sensor under långa tidsperioder lämnar 0 volt som utsignal, ofta när jag kör lugnt eller i jämn fart, medans den för det mesta klarar att ge utsignal för varierade körtillstånd även där det är långa repor med fullgas/fullvarv.
Under samma betingelser har jag i princip hela tiden utsignal från den bakre, mer välkylda sensorn.
Kan det vara värmen runt sensorn som är mitt problem, eller är det för långsökt? Den bakre sensorn som fungerar sitter runt 15cm närmare avgasventilen än den främre.
Om det nu är värmen innaför kåporna som är problemet - finns det en chans att det kan fungera med att skruva sensorn genom en kylfläns gjord av koppar så som beskrivs i LC-1:ans manual?
Styrenheten är programmerad att ge 0.3V för 9.5:1 och 4.7V för 20.5:1 i AFR för bensin. Vid uppstart och feltillstånd ska den ge 0 volt ut.
Jag har en likadan sensor kopplad till mitt bakre grenrör, fast den sitter i fri luft och kyls nog mer effektivt. Den styrs av en annan typ av styrenhet.
Jag ser på min logger att den främre cylinderns sensor under långa tidsperioder lämnar 0 volt som utsignal, ofta när jag kör lugnt eller i jämn fart, medans den för det mesta klarar att ge utsignal för varierade körtillstånd även där det är långa repor med fullgas/fullvarv.
Under samma betingelser har jag i princip hela tiden utsignal från den bakre, mer välkylda sensorn.
Kan det vara värmen runt sensorn som är mitt problem, eller är det för långsökt? Den bakre sensorn som fungerar sitter runt 15cm närmare avgasventilen än den främre.
Om det nu är värmen innaför kåporna som är problemet - finns det en chans att det kan fungera med att skruva sensorn genom en kylfläns gjord av koppar så som beskrivs i LC-1:ans manual?