Problem med Husaberg

Nickepicken

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Vimmerby
Hoj
Cbr1000rr
Jag fick ett ras i vevstakslagret. Det visade sig att oljekanalen var täppt med skit så det inte smörjde.
Det fick också till följd att cyliderfodret och kolven gick ner.
Jag har nu bytt dom delarna till nya, passade även på att renovera hela motorn. Bytte alla lager, packningar, lämnade bort toppen för inslipning av ventilerna.
Nu till problemen.

1: När jag kickar så fastnar kicken när den är påväg upp i det nedersta läget.
Det låter som om den lilla axeln till dekompen fastnar i kickaxeln, att den kilar fast sig bakom, jag har förrestan bytt den lilla axeln med fjäder till en ny. Men jag ser att det funkar för vajerna sträcker sig och påverkar ventilen.
När ja kopplar bort vajerna uppe vid dekomparmen så funkar det och kicka som vanligt. Kan det vara kickaxeln som det är fel på eller?

2: Ja tycker inte det är nått komp när ja kickar heller, även att ja har kopplat bort vajern till dekompen så är det inga problem och kicka runt motorn.
Efter som cyliderfoder och kolv är nya, ny packning, topp dragen med rätt moment och ventilerna inslipade så tycker ja det är konstigt. Jag har inte fått igång den ännu, kanske det blir bättre när ja får igång den? Kommer ventilerna och täta kanske när ja får igång den? Kan jag ha fått kamen fel? Hur vet jag i så fall om den är fel och hur ska ja få den rätt.

Tacksam för svar.

Nicke
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top