Problem med Honda CR 125 -92

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Idag körde jag och min polare lite med våra hojar. Han köpte sin igår (Honda CR 125 -92). Den hade då stått still i nåt år eller så när den köptes igår. Idag körde vi och det gick hur bra som helst.

Men sen ville en polare testa min kompis Honda och körde 100 meter på 1:ans växel på tomgång eller lite mer ungefär. Sen stannade han motorn genom att döda den i en växel efter som dödare saknas, för att han ville vända hojen utan motorn på.

Sedan stod han och kickade i evigheter men den startade inte. Han hade visst haft full gas och kickat samtidigt men den startade inte.

En crosskunnig kille kollade på tändstiftet och det var kolsvart av olja. Vi torkade av det och försökte rulla igång hojen men när vi släppte kopplingen lät det: "pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop". Så länge vi knuffade den så lät det som att motorn gick på väldigt låga varv eller vad man ska säga men den tände inte.

Tändstiftet ger gnista och cylindertoppen är torr och det bubblar inte i kylaren när man kickar för att starta hojen. Det enda jag kan komma på som skulle kunna ha pajat är väl kolvringarna? För kolven går ju runt när man kickar och det finns ju lite motstånd. Men jag vet inte om det är rätt motstånd. Ska kompressionskolla hojen nu i veckan.

Kan det vara någon reed-ventil eller liknande mojäng som kanske spökar?

För om toppackningen varit paj så hade det väl varit fuktigt runt cylindertoppen eller bubblat i kylaren när man kickade?

Vad tror ni? Är det dyrt att laga?

provat byta stift ändå bara för skojs skull?

provat byta stift ändå bara för skojs skull?

Men kan det verkligen vara stiftet då det kommer gnista? Nu vet jag dock inte hur mycket det ska gnista men gnista kom iallafall.

Men stiftet var helt svart och fullt av olja för att förre ägaren råka ha i lite för mycket motorolja i bränslet. Men det ska väl inte kunna sabba hojen?

Plus att det där "pop-pop-pop-pop"-ljudet hördes bara när man knuffade den med växel i, ifall man hade full gas samtidigt, släppte man på gasen så hördes det knappt nåt när man försökte knuffa igång den.

Och vi kickade den ett par gånger utan tändstiftet i. Ingen skillnad alls.

Kan det vara en kolvring eller reedventil? Kan motorn ha pajat om något av följande gått sönder?

Pajar motorn av att man stannar den genom att släppa kpplingen långsamt med växel i samtidigt som man håller bromsen?

Vad tror du att du ska riva? Cylindern såklart, antagligen kolvringarna eller kolven som har sagt upp sig och försöker ni starta den så går den antagligen bara mer sönder.

Ja om kolven nu har sagt upp sig eller kolvringarna så är det väl rätt givet vad som ska göras, tycker jag.

Vad tror du att du ska riva? Cylindern såklart, antagligen kolvringarna eller kolven som har sagt upp sig och försöker ni starta den så går den antagligen bara mer sönder.

Ja om kolven nu har sagt upp sig eller kolvringarna så är det väl rätt givet vad som ska göras, tycker jag.
Jaha men då är det väl paj då för vi har ju både försökt rulla igång den och kicka igång den.
Vad har pajat eftersom den vägrade starta och vad kan ha orsakat att den pajade?

Kolla också på vevstakens nedre lager.
Ofta skär det lätt eller bli skadat vid uppstart efter långtidsförvaring pga bristande oljefilm.
Brukar rasa efter en kort period.

Inget ovanligt.

Börja med att sätta i ett nytt stift. Jag har varit med om stift som ger gnista men ändå är kass. Stiftet har säkert gett upp pga för låga varv och för mycket olja. Om det inte skulle hjälpa får man lyfta av toppen/cylindern för att inspektera.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026