turbo-mupp
Medlem
Hej!
Idag körde jag och min polare lite med våra hojar. Han köpte sin igår (Honda CR 125 -92). Den hade då stått still i nåt år eller så när den köptes igår. Idag körde vi och det gick hur bra som helst.
Men sen ville en polare testa min kompis Honda och körde 100 meter på 1:ans växel på tomgång eller lite mer ungefär. Sen stannade han motorn genom att döda den i en växel efter som dödare saknas, för att han ville vända hojen utan motorn på.
Sedan stod han och kickade i evigheter men den startade inte. Han hade visst haft full gas och kickat samtidigt men den startade inte.
En crosskunnig kille kollade på tändstiftet och det var kolsvart av olja. Vi torkade av det och försökte rulla igång hojen men när vi släppte kopplingen lät det: "pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop". Så länge vi knuffade den så lät det som att motorn gick på väldigt låga varv eller vad man ska säga men den tände inte.
Tändstiftet ger gnista och cylindertoppen är torr och det bubblar inte i kylaren när man kickar för att starta hojen. Det enda jag kan komma på som skulle kunna ha pajat är väl kolvringarna? För kolven går ju runt när man kickar och det finns ju lite motstånd. Men jag vet inte om det är rätt motstånd. Ska kompressionskolla hojen nu i veckan.
Kan det vara någon reed-ventil eller liknande mojäng som kanske spökar?
För om toppackningen varit paj så hade det väl varit fuktigt runt cylindertoppen eller bubblat i kylaren när man kickade?
Vad tror ni? Är det dyrt att laga?
Idag körde jag och min polare lite med våra hojar. Han köpte sin igår (Honda CR 125 -92). Den hade då stått still i nåt år eller så när den köptes igår. Idag körde vi och det gick hur bra som helst.
Men sen ville en polare testa min kompis Honda och körde 100 meter på 1:ans växel på tomgång eller lite mer ungefär. Sen stannade han motorn genom att döda den i en växel efter som dödare saknas, för att han ville vända hojen utan motorn på.
Sedan stod han och kickade i evigheter men den startade inte. Han hade visst haft full gas och kickat samtidigt men den startade inte.
En crosskunnig kille kollade på tändstiftet och det var kolsvart av olja. Vi torkade av det och försökte rulla igång hojen men när vi släppte kopplingen lät det: "pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop-pop". Så länge vi knuffade den så lät det som att motorn gick på väldigt låga varv eller vad man ska säga men den tände inte.
Tändstiftet ger gnista och cylindertoppen är torr och det bubblar inte i kylaren när man kickar för att starta hojen. Det enda jag kan komma på som skulle kunna ha pajat är väl kolvringarna? För kolven går ju runt när man kickar och det finns ju lite motstånd. Men jag vet inte om det är rätt motstånd. Ska kompressionskolla hojen nu i veckan.
Kan det vara någon reed-ventil eller liknande mojäng som kanske spökar?
För om toppackningen varit paj så hade det väl varit fuktigt runt cylindertoppen eller bubblat i kylaren när man kickade?
Vad tror ni? Är det dyrt att laga?