Problem med hårt sittande insexor i styrkronan

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Tjena!

Jag har en suzuki gs500e och har tänkt byta från clipon till superbike styre. Nu är det så att cliponstyret sitter åt hel*ete hårt och jag får inte loss insexorna som håller fast dem. Hur gör man för att lossa något som sitter som gjutet? Jag har provat med insexnyckel och hylsnycklar med insexbits i.

Mvh

Kristoffer

Beronde på hur det ser ut så prova att värma dom med gas.

Du kan ju ta en förlängare till på handtaget för att få mer kraft,men ta det varligt.

Testa knacka till skruven med lämpligt verktyg. Kan göra att det släpper. Sen kan du använda en fast nyckel som förlängare till din insexnyckel.

Stålskruv i alugods? Oxiderar och sätter sig nått gruvligt.
Värma är en god idé.
Annars en insexnyckel av bra kvalitet och en klick ventilslippasta. Använd en rörbit som hävarm.

Passa dig bara för att värma för mycket. Värme o aluminium är ingen bra kombination ! Molekylerna i materialet förändras o tappar styrka.....
Jag hade testat en slagskruvmejsel med insexbits lite försiktigt... o sprayat på ngt bra krypande smörjmedel....

Folkezx9r skrev:
Passa dig bara för att värma för mycket. Värme o aluminium är ingen bra kombination ! Molekylerna i materialet förändras o tappar styrka.....
Jag hade testat en slagskruvmejsel med insexbits lite försiktigt... o sprayat på ngt bra krypande smörjmedel....

Drar du dem runda kan du alltid slå i en torx-hylsa.. Men värme e o föredra men vem vill gå på me gasen på en styrkrona, skulle tagit induktionsvärmarn ja... För en sån har väl alla bredvid dammsugarn i städskrubben!?? :gnissla

majtii skrev:
Stålskruv i alugods? Oxiderar och sätter sig nått gruvligt.
Värma är en god idé.
Annars en insexnyckel av bra kvalitet och en klick ventilslippasta. Använd en rörbit som hävarm.

Jag tror det är en aluminiumskruv som fäster kronan. Och DET biter som f*n i vartannat. Jag ska kontakta nån bilreperatör och hoppas på att dom har kraftigare verktyg. Mina fasta hylsnycklar med insexbits i pajjade som sagt...

..och, kom ihåg, går det inte med våld, så går det alltid med mer våld.

Banka med gummihammare (eller plasthammare).

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år