problem med GSX 400E -82

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
tja köpte en gsx 400e för några dagar för att fixa upp och göra uppkörning på..
men nu har jag fått lite problem.
skulle åka o tanka så kände jag att den ville dö o så körde jag lite till så dog den helt som om den fick soppatorsk.. så jag körde o tanka men inte fan gick den igång.

va kan vara problemet? tror inte att den får gnista..
e de brytare på skiten lr cdi? tyckte mig se brytare när jag lyfte på en kåpa vid motorn men har aldrig sett brytare innan så de kunde va nåt annat också.

några tips??

tack på förhand! :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Den har cdi.

På min gsx400e -83 så gick bränslekranen sönder, den öppnade inte av vacuumet från ena förgasaren. Gick igång om man körde i pri-läget ett tag innan. Samma effekt om vacuumslangen hoppar av kranen. Kolla att det över huvudtaget kommer fram bensin när du kör pri (notera dock att pri ger lite mindre flöde än vanligt, faktum är att kör man fullgas för många sekunder så börjar den hacka). Kolla också den inbyggda säkringen, mitt exemplar var lagad av någon klåparen som fått den att börja glappa.

Kan vara vettigt att kolla om den får gnista etc. Känns den helt död när du kör startaren eller är det mer som motorn "hjälper" till att dra runt men inte kommer hela vägen (ändras ljudet när du går mellan ingen choke och full choke etc)
 
Last edited:

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Råkade ut för samma sak med min GSX 400F -82, soppatorsk. :fyllisar Testa att vrida flödet så det rinner ner direkt i förgasaren så den har något att tända på cylindern och ställ sen tebax den till normalläge innan du försöker starta den. Är inte expert på motorcyklar med för mig funkade det! :tummenupp /Linus
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
jag tippar på att generator-lindningen är bränd... mycket vanligt på denna modellen.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hmm.. har inte förstått mig på bensinkranen än XD men ska pröva era metoder.. den kanske puttrar igång på startgas? problemet är att jag inte har en tändstiftsnyckel som passar på den.. men ska nog få av den..

om de nu är cdi vad är då det som sitter på höger sida av motorn under en kåpa där de står suzuki på?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top