Problem med gnistrande ljud

Daniel G

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Hoj
kawasaki zxr750
Problem med otäckt smattrande ljud

Hej alla. Jag har problem med min kawasaki zxr750-89 som jag köpte för två veckor sen. Jag skulle verkligen uppskatta om jag fick hjälp att lösa ett problem.

Det är så att det kommer otäckt smattrande ljud från lljuddämparen, jag frågade en Mc-mekaniker och han trodde att det var synkningen som var problemet och att den inte går på alla cylindrar, men jag lämnade in den för synkning strax efter jag köpte hojen så jag har svårt att tro att det är problemet. Det känns inte heller att den går på en cylinder för lite heller. jag har märkt att det läcker luft ur ljuddämparen och undrar om det är problemet för det smattrande ljudet??? hojen går också lite ojämnt på tomgången? vore tacksam om någon kunnde hjälpa mig. Läste någonstans här på forumet att man kunnde testa med att spruta lite vatten på grenrören och se villka som bildade vattnet till kondens. testade två bildade och de två andra rann vattnet ned bara, vad kan detta innebära? utförde testet när cykeln var på tomgång MVH Daniel

Last edited:
Vad är ett gnistrande ljud?

Ojämn tomgång kan bero på osynkade förgasare eller tjuvluft. Ljuddämparn läcker sa du, det kan vara en orsak. Om du har öppen dämpare så är det normalt att det bluddrar och smäller lite på gasavslag om det är det du menar.

Tjena..

Jo jag misstänker också att det är demparen som är problemet. ska göra ett komp prov på måndag för att försäkra att oljudet inte kommer från motorn. Det kan vara lite jobbigt ifall det är nån ventil eller kolv som smattrar otäckt.
Angåenge tomgången så lämnade jag in den för synkning, men problemet löste sig inte. Jag tror det är som då säger att det kommer in luft, men vart i förgasarna kan det komma in lufft tror du??? Tack för ditt svar MVH Daniel

Tjena..

Jo jag misstänker också att det är demparen som är problemet. ska göra ett komp prov på måndag för att försäkra att oljudet inte kommer från motorn. Det kan vara lite jobbigt ifall det är nån ventil eller kolv som smattrar otäckt.
Angåenge tomgången så lämnade jag in den för synkning, men problemet löste sig inte. Jag tror det är som då säger att det kommer in luft, men vart i förgasarna kan det komma in lufft tror du??? Tack för ditt svar MVH Daniel

Jag hade en zxr en gång i tiden, på den hade inugsgummina torkat ihop och spruckit och drog därmed tjyvluft mellan förgasare och luftburk.

Vad är ett "gnistrande" ljud? Gnistor brukar ju var små glödande bitar av metall eller liknande, typ vid svetsning.

cylinder problem

Skrev fel angående "gnistrande ljud" det smattrar otäckt ifrån ljuddämparen, misstänker att två cylindrar inte går igång.. läste på forumet att man kunde spruta lite vatten på grenrören. och se vilka rör bildade kondens, två bildade och två hände ingenting med..
vid tomgång!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...