Problem med Gixxer 750 -97, tändning!

DanSund

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
ZX10R
Jag har stora problem med min GSX-R 750 -97. Den har problem med tändningen. Efter att ha haft in den på den lokala MC-verkstaden så mätte de upp att en av tändspolarna hade väldigt ojämna värden. Sagt och gjort så bytte jag den tändspolen, hojen gick lite bättre men inte alls bra. Hände ibland att den tvärdog och inte gick att starta på en stund. Prövade då att även byta den andra tändspolen. Inget bättre resultat då heller. Problemet blev bara värre. En dag så tvärdog den 3 ggr samma dag och gick inte att starta förrän om typ en kvart och då gick den hur fint som helst igen.
Den började bluddra och inte gå på alla cyllar. Märkte även av att om man hade kört en stund och lät den stå ett tag och sen far igen så blir den ryckig när man accar, bluddrar och tänder inte på alla, när man har kört en stund så går den fint igen (dock inte samma klipp som det var i den från början).

Så jag lämnar in den på verkstaden igen, de provkör en massa en kväll när jag är där, hojen rycker och har sig och till sist dör den som jag har beskrivit innan. Då mäter de värdena på tändspolarna igen och får fram att det inte kommer någon ström alls till spolarna. Så jag fick beskedet att det var CDI-boxen som var slut eftersom det är det enda som styr strömmen till spolarna.

Bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny, verkstaden rekommenderar en Dyna2000 box eftersom de är mycket billigare än original (Orig 710 €, Dyna2000 480€). Så jag beställer en Dyna2000 och tänker att snart får jag köra igen. Far till verkstaden 2-3 dagar senare och kikar om de har fixat allt. Nej, Motospeed hade tydligen slut på boxarna så det skulle ta två till tre veckor innan de skulle få in en igen. Lätt chockad så far man hem och börjar ringa till ett gäng med MotoSpeed återförsäljare i Sverige far att höra om någon hade box låg hemma på hyllan. Dock hade ingen det. Söker på Sporthoj.com och hittar en beggad box till salu, sagt och gjort så fixade några bekanta hem boxen till Åland. Nu har boxen legat på verkstaden i två veckor utan att de har testat den. Idag så var jag dit och de hade precis testat den och den hade tydligen också samma fel.

Nu tänker jag fråga den samlade expertisen här på Sporthoj och höra om det kan vara något annat än boxen som har gått slut. Hojen går hur fint som helst i friläge rent över hela registret, men så fort man belastar den med växel i så kommer symptomen som jag beskrev tidigare. Eller så var det med gamla boxen iaf, hur den nya betedde sig vet jag inte men de sa på verkstaden att den gamla boxen var bättre än den bättre begagnade jag köpte.

:( :huvet
 

DanSund

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
ZX10R
andersbrink skrev:
2300478 Det låter som glappis på dödarkretsen, dvs den röda knappen, sidostödet, tipp-mojäng, kopplingen, etc.

Om det skulle vara sidostödskontakten borde den inte dö om man lägger i växeln med kopplingen i då? Nu börjar den hacka först när man far iväg. Den hackar altså bara när den är varm och man belastar den när man far iväg...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Uteslutningsmetoden? Koppla förbi dödargrunkeriet så att du alltid har ström till CDI-enheten än hur hojen beter dig.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top