Problem med gammelhusa

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det är polarns Husa det handlar om, en fe600 -97. Den är nåt så otroligt svårstartad, eller ska man säga omöjlig?
Iallafall, det började med att han åkte en liten runda med den, ställde den som vanligt, och sedan nästa gång han skulle starta den så var den totalt tvärdöd samt läckte kylarvätska ur det lilla hålet på vattenpumpen (som fö. drivs av kamaxeln). Ett par knystanden har den gjort men inte mer, innan vi drog den ca en halv mil efter bilen och den plötsligt hoppade igång, vi körde den på tomgång en stund men den lät så jävla illa så vi stängde fort av igen, det lät som ett tungt bankande inne i motorn, svårt att beskriva.

Nu har jag haft den hemma över helgen och kollat över lite, tätat packboxen vid vattenpumpen så den bör inte läcka där mer, samt bytt ut förgasaren, då orginalet var full av vad jag antar är kylarvätska (helt grönfärgat). Ställde ventilerna gjorde jag med och efter det så var den faktiskt ganska lättstartad och lät bra gjorde den med. Provade ett antal gånger med ett par timmars mellanrum och det gick relativt lätt varje gång. MEN nu idag så är den tvärdöd igen...

Mina frågor:
Varför startar den inte idag då det var så lätt igår?
Hur kan kylarvätskan(?) kommit in i förgasaren? Gissar själv på förbi packboxen på vattenpumpen via kamaxel-ventilstyrningarna-insugsventil och sedan genom insuget och in i förgasaren men det låter otroligt långsökt.

Hsb-Chrille skrev:
2665960
Varför startar den inte idag då det var så lätt igår?
Hur kan kylarvätskan(?) kommit in i förgasaren? Gissar själv på förbi packboxen på vattenpumpen via kamaxel-ventilstyrningarna-insugsventil och sedan genom insuget och in i förgasaren men det låter otroligt långsökt.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan rinna in vatten i förgasaren. :confused: Men det finns ju närmare vägar än den du beskriver också som till ex genom topppackningen bara med den lilla detaljen att vatten inte gärna faller uppåt, dessutom genom ett par läckande? ventiler. :rolleyes:
Erat problem låter mycket lustigt. Kikat om det är någon fukt innanför generatorkåpan till ex? Vet inte på vilket sätt hojen skulle påverkas mer än att statorn bara går sönder en dag men kanske kan vara värt att kolla. Men jag gissar att ni hade loss kåpan när ni ändå ställde ventilerna.
Jag vet faktiskt inte. :( hoppas ni löser det.

Nä jag vet inte heller, konstigt är det iaf. Har du värdena för statorn till en 97a? samma som på din kanske?

Statorn är okej, jag såg att det var dålig gnista så jag bytte stift, och tro det eller ej, den startade! :näsblod Får bara hoppas den fortfarande funkar imorrn.... :rolleyes:

Hsb-Chrille skrev:
2668894 Statorn är okej, jag såg att det var dålig gnista så jag bytte stift, och tro det eller ej, den startade! :näsblod Får bara hoppas den fortfarande funkar imorrn.... :rolleyes:
Aja.. inget "Husafel" då. :tungan :D
Inget mer vatten i förgasaren? :rolleyes:

philsson skrev:
2669442 Aja.. inget "Husafel" då. :tungan :D
Inget mer vatten i förgasaren? :rolleyes:

Nepp, inte vad jag märkt iallafall. Men jag funderar fortfarande om det kunde vart kylarvätska... Bensinen var förresten gul såg jag senare så den fick jag byta ut. Vad är det man kan ha i bensin för att den ska bli gul och ge gröna avlagringar i förgasaren? :tungan Nitrometan tänkte jag på och det vore ju inte roligt för polarn om han köpt en hoj som blivit körd på nitrometan :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back