Problem med gammelhoj

tobbeviking skrev:
Vänta lite nu!
Jag kom på en grej som kanske inte har ngt alls med saken att göra :rofl
Men trots allt, visst fasen är väl varvräknaren elektrisk på Bouldoren? :va
Koppla ur den och se om det hjälper, en kompis hade liknande fel på en bil.
Det visade sig när bilen till slut totalvägrade att det var fel på själva varvräknaren ( kortis ) när han kopplade ur den så försvann alla probs.
Värt ett försök, glöm inte multimetern ( har jag sagt det innan? :hihi )
//Tobbe

CB900F Boldór har en analog varvräknare som drivs av en av kammarna om jag inte misstar mig nu?

Angående voltdroppen så gissar jag på generatorn..

Som en liten parantes så går visst det en Boldór alldelles utmärkt med koniska luftfilter, har själv haft en Boldór med 4st separata koniska MiW filter & ett Winning Performance 4:1 & den gick bra.

skruvis skrev:
CB900F Boldór har en analog varvräknare som drivs av en av kammarna om jag inte misstar mig nu?

Angående voltdroppen så gissar jag på generatorn..

Som en liten parantes så går visst det en Boldór alldelles utmärkt med koniska luftfilter, har själv haft en Boldór med 4st separata koniska MiW filter & ett Winning Performance 4:1 & den gick bra.
Jag hade ett 4-1 på min som var ytterst sparsmakat :tungan
Minns dock inte vad det hette, i princip 4 krökar, en kolletktor med ett 2tums rör och en yttepytte insats. BRÖÖÖÖÖÖL :tummenupp
Nåja, den gick inget vidare iaf.
Trottlarna fick spelet på dom öppna filter som jag hade iaf, undantag existerar naturligtvis.
Men rent generellt kan man säga att hojar med vacumknasare gillar det jämna flödet som en luftburk ger.
Varvräknaren var ju ett långskott som jag tvivlade på själv :)
//Tobbe

Kahobe skrev:
Jag tror att du behöver tillkalla någon som KAN hantera en multimeter.
Det är lika viktigt att utesluta felkällor som att hitta fel när det börjar strula. Med all respekt för ditt kunnande, el tycks inte vara din core business.. :D. ...
Jag antar att det inte var adresserat till mig? Jag har synnerligen bra koll på el i allmänhet och fordonsel i synnerhet. Men du kanske blandade ihop citeringarna (du citerade ju mig)? Eller missade du att jag bara taggade Tobbe lite för att han skrivit ett syftningsfel?

Edit: Tobbe: Det är klart jag vet vad du menade. Men det var ju som sagt upplagt... :) Var ju liksom bara tvungen.

Blir till att ta fram multimetern och sätta tungan i höger mungipa och börja mäta enl mekhandboken.

Det jag kan ge mig fan på i förhand :huvet är att det inte finns något mätbart fel innan man varvat upp till 7000rpm med växel i så att problemet visar sig.
(inte helt lätt att mäta under full acceleration)

Nog med gnäll,ville få lite hjälp med brainstorming ifall man inte hittar något under mätningen och kör fast.

Robban_C skrev:
Jag antar att det inte var adresserat till mig?
Icke.. usel syftning av undertecknad, vad du kan om el vet jag..

Edit: Två prydliga inlägg av Tobbe & Robban..
Nu är vi tre stycken som assisterar - kan det hjälpa tro ???
Vad är oddset? 2 - på att han klarar det..?
Btw, längtar efter en god konjak men tyvärr, ska köra 35 mil i morron bitti med fulllastat släp E4 söderut... (Om nån vill ha hjälp går det åter Sthlm, månd, tomt.. 550kg möjligt)

Last edited:
stordrulen skrev:
Blir till att ta fram multimetern och sätta tungan i höger mungipa och börja mäta enl mekhandboken.

Det jag kan ge mig fan på i förhand :huvet är att det inte finns något mätbart fel innan man varvat upp till 7000rpm med växel i så att problemet visar sig.
(inte helt lätt att mäta under full acceleration)

Nog med gnäll,ville få lite hjälp med brainstorming ifall man inte hittar något under mätningen och kör fast.
Isolationsmätning nämde Kahobe.
Känner du ngn som håller på med el yrkesmässigt? Vi elektriker brukar ju vara utrustade med isolationsprovare.
Ofta ser man ju felet enbart genom att mäta Ohmtalet på generatorn ( resistansen ), men vissa fel ser man enbart genom att just isolationsmäta.
Det man gör då är att skicka en hög spänning med låg ström genom lindningen.
Är det då dålig isolering så "hoppar" spänningen över där och det ger utslag på "meggen".
Det kan ju hända att du behöver göra en sådan mätning pga att felet uppstår när du har som bäst snurr på bitarna.
Men som sagt, studera boken en kväll under avsnittet "elfel".
Ta den och multimetern med dig ut och mät tills du storknar.
Letar man fel så ska man sluta meka då man blir förbannad, då är man bara irrationell.
Lycka till nu :tummenupp

(Robban det är fullt tillåtet att nyttja smashlägen, finns ett visst mått av underhållning i att hetsa varandra lite. Nu ska jag efter 3 whisky ut och smörja kedjan med "knarren snurrandes" :rofl )
PS:Knarren byts ut mot rovan, puffran eller spisen, allt efter behag :DS
//Tobbe

tobbeviking skrev:
... Ofta ser man ju felet enbart genom att mäta Ohmtalet på generatorn ( resistansen ), ...
Tillåter mig att addera lite info:
Generatorn har 3 kablar (3 faser) och multimetern endast 2 kablar. Detta gör att det går att göra totalt 3 olika mätningar (typ A+B, B+C och A+C om vi ger generatorns kablar bokstavsnamn) av lindningarnas resistans. Dessa 3 mätningar ska ge i stort sett samma värde. Hur stort värdet är står säkert i boken men det intressanta är att dom ska alltså ge samma värde, låt oss säga med en tolerans av +-10% eller nåt sånt. Om en av mätningarna [/b]markant[/b] avviker så är lindningen "rökt" i dubbel bemärkelse. Och du kan nog vara säker på att det inte är samma fel (och därmed samma felaktiga värde) i alla 3 lindningarna.
Notera att detta inte utesluter att det blir överslag vid en viss temperatur eller vid en viss spänning inom spolarna. Detta visar bara om spolarna är korrekta sinsemellan. Alltså finns det fortfarande anledning att megga (isolationsprova) enligt Tobbes inlägg ovan. Dock är det så att en multimeter (måste klara relativt låga resistanser med hygglig upplösning) i betydligt högre grad är lätt tillgänglig än en isolationsprovare för de som inte är "kuloknycklare".

tobbeviking skrev:
... finns ett visst mått av underhållning i att hetsa varandra lite. ...
Absolut. Så länge det så att säga faller i god jord så ger det lite behaglig krydda åt tillvaron. :tummenupp

tobbeviking skrev:
... Knarren byts ut mot rovan, puffran eller spisen, allt efter behag ...
Du glömde "knotan". :hihi :7peta

Äh vafan, jag går o lägger mig istället för att sitta här och gagga massa dumheter.

tobbeviking skrev:
Isolationsmätning nämde Kahobe.
Känner du ngn som håller på med el yrkesmässigt? Vi elektriker brukar ju vara utrustade med isolationsprovare.
Ofta ser man ju felet enbart genom att mäta Ohmtalet på generatorn ( resistansen ), men vissa fel ser man enbart genom att just isolationsmäta.
Det man gör då är att skicka en hög spänning med låg ström genom lindningen.
Är det då dålig isolering så "hoppar" spänningen över där och det ger utslag på "meggen".
Det kan ju hända att du behöver göra en sådan mätning pga att felet uppstår när du har som bäst snurr på bitarna.

Tack.

Verkar som jag hittat felet/felen.

En kombination av att man monterat en kåpa med dubbla lysen i vintras,
och oxid i kontakter och säkringshållare + ev att det var fel amp på huvudsäkringen. (tunn som ett löv)
Allt detta orsakade spänningsfall.

Kopplade om så den att bara ett halvlyse lyser och fixade oxiden,
så nu är det 14.2 volt i elsystemet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...